Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kan det være endometriose?

Redigeret 13 februar, 2010, 04:01 i Endometriose
Jeg er en 32 årige kvinde, der stort set har haft problemer med mit underliv de sidste 10 år. Jeg har haft en del blære og underlivs betændelse, sidste år i Januar fik jeg fjernet en stor blod cyste på min ene æggestok. Jeg har til tider meget ondt i højre side, det kommer som nogen jag, og kan ikke være til. min mens kommer nogen gange men er der kun 2- 3 dage, og er helt sort, og der er næsten ingenting, men har slemme smerter.Jeg er så træt, at jeg kan blive helt trist til mode, for føler mig som hypokonder, og det tror min kæreste nok også nogengange. Jeg skal i morgen scannes for galdesten, men tror bare ikke det er det, jeg har nogengange ondt når jeg er sammen med min kæreste, og har derfor ikke rigitig noget sex liv for tiden, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, er der nogen der kan hjælpe
hilsen
Den fortvivlede

Kommentarer

  • Indstillinger
    Dine smerter kan jo skyldes flere forskellige ting. Men nogle af symptomer svare overens med symptomer på endometriose. Jeg synes du skal nævne det for din læge.

    GitteB
  • Indstillinger
    Tak det vil jeg prøve, blev scannet i dag og var ikke galdesten, så må gå i det uvisse endnu, fik tid ved min den 27, uhh der er lang tid til.
  • Indstillinger
    Hej

    Tager du p-piller? jeg tager dem hele tiden og har mens 2 gange om året kun og har ikke smerter , det havde jeg førhen!

    Man kan have endo mange steder i kroppen og det er ikke altid man kan finde det. Men hvis du ikke tager p-piller så foreslå det for din læge du kan få nogle mærker som er gode for endo!

    karina
  • Indstillinger
    Hej karina
    Tak for dit svar, har taget p piller, men ikke de sidste 3 mdr, jeg vil helt vildt gerne have et barn, jeg skal til læge den 27 maj, også må hun simpelthen undersøge mig, jeg er rigtig ked af det for tiden, og bange for jeg er ved at få en depression, over det, har haft depressione før, og syntes jeg kan kende tegne, man er så usikker og føler sig samtidig som hypokonder. jeg ønsker bare nogen svar..
  • Indstillinger
    Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at du for nogle år siden fik fjernet en blodcyste? En blodcyste er jo som regel et andet ord for en endometriosecyste! Med andre ord, en endometriosecyste er en blodfyldt cyste.
    Synes helt sikkert du skal undersøges grundigt af en gynækolog og evt henvises til gynækologisk afdeling med henblik på en kikkertoperation.
  • Indstillinger
    Hej missemor
    Ja fik fjernet en sidste år i Januar, og gik og var skidt længe efter operationen, hvor jeg igen fik ondt i højre side, var da så heldig at gennem mit tidligere arbejde have jeg helbreds forsikring, så kom til privat hospitalet, han fandt en lille cyste igen, men ikke så stor som den sidste, jeg skulle på ferie, og vi aftalte jeg skulle komme igen om 1 måned, der jeg var på ferie var der en aften hvor jeg blev så sløj jeg kunne ikke sidde eller gå, så ondt gjorde det, så gik op på værelset og tog smertestillende og sov, den er åbenbart sprunget der, for næste gang jeg var på privat hospitalet var den væk.. men bange for om det er det jeg går og får...syntes der er lang til fden 27, men nu vil jeg bare til bunds i det, er så ked af det..
  • Indstillinger
    Synes du skal bede din læge om en henvisning til enten Glostrup eller Skejby, eller alternativt til en anden gynækologisk afdeling, hvor du kan blive kikkertopereret igen.
    Måske er der ny endometriose der skal fjernes. Desuden har du brug for en ordentlig udredning/behandling!
    Hvis du har blodcyster, har du vel endometriose?
    Pøj pøj.
  • Indstillinger
    hej

    ville bare sige at man ikke altid har endo i blodcyster. Havde to men endo sad i tarmen i stedet for på dem*:( så Endo kan sidde mange forskellige steder.
    Synes også du skal få en henvisning til en gyn de kan jo scanne dig og se om det skal fjernes, tror Herlev er ved at samle en stor endo afd.

    held og lykke

    karina
  • Indstillinger
    Ja, endometriose kan sidde mange steder, også i tarm osv, men blodfyldte cyster skyldes som regel også endometriose. De kommer fordi, endometriosen bløder ligesom når man har menstruation, men blodet kan ikke komme ud.

    Sakset fra Hamlet:

    Lider du af endometriose, findes der væv af samme art som livmoderslimhinden udenfor livmoderen, f.eks. i æggestokkene, i æggeleder, på de bånd der holder livmoderen på plads, i blæren, i tarmene, i området mellem skeden og endetarmen eller mere sjældent i bughinden. Hver måned reagerer dette væv på samme måde som livmoderslimhinden på kønshormonerne. D.v.s. at vævet vokser i takt med ændringen i kønshormonerne og samtidig med menstruationen, bløder vævet udenfor livmoderen også. I modsætning til menstruationsblodet kan blødningen fra endometriosen ikke komme ud. Når endometriose sidder andre steder end i livmoderen, vil det ofte ligne blister eller små blodfyldte knuder (noduli), og der ses ikke sjældent menstruationslignende blod frit i bughulen. Specielt når det sidder på æggestokkene, udvikler det sig ofte til blodfyldte cyster, der kan variere fra få millimeter til 10 - 15 cm. Udviklingen af endometriose er meget vævsirriterende og giver ofte anledning til betændelsestilstand, arvævsdannelse og sammenvoksninger af de indre kønsorganer.
  • Indstillinger
    Hej alle sammen

    jeg er ny her inde og kunne godt tænke mig at vide om man nogen sinde kommer af med denne sygdom(endometriose).Jeg prøvede med p-piller og antibiotika men intet virkede. Har haft syntomerne i lang tid, det vil sige en del år uden at lægerne kunne se, hvad det var der gjorde at jeg hele tiden havde ondt. I 2008 fik jeg konstateret at der var noget der ikke skulle være der. Har fået fjernet en del cyster i underlivet, æggestok, æggeleder og hvor der nu sad noget. Jeg skal snart ind og have fjernet livmoderen, da jeg stadig går rundt med mange smerter og stadige plet bløder hver dag, de vil så også lige kigge forbi æggestokkene igen for at se om de fungerer optimalt, ellers fjerner de dem også. Er fortvivlet og nervøs.

    hilsen tmpigen36
Log in eller Registrér for at kommentere.