Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For meget havregrød?

Redigeret 14 maj, 2009, 04:31 i Sund kost
Hej. Jeg er nærmest blevet "afhængig" af havregrød på det sidste. Mit spørgsmål er om det feder at spise 200g havregryn om dagen, da jeg har taget 1½ kg. på, på et par uger, hvor jeg stort set ikke spiste andet end havregrød.

Feder det at spise for meget havregrød?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej gwe

    Egentlig forstår jeg ikke helt den tankegang, der ligger bag et spørgsmål som ”Feder havregryn?”

    Så vidt jeg ved, tæller alt mad, som du spiser, med i kalorieregnskabet, altså det samlede antal kalorier, som du indtager. Jeg har engang hørt, at agurk ikke tæller med, da det skulle indeholde så få kalorier, at regnskabet går i minus, fordi selve fordøjelsesprocesssen også kræver energi. Men jeg ved ikke, om det passer.

    Men altså, du kan roligt regne med, at havregryn tæller med i regnskabet, og hvis du får mere energi, end du forbruger, vil du tage på. Og så er det sådan set ligegyldigt – altså hvad selve vægten angår – om man spiser det ene eller det andet.

    Men du skriver, at du spiser 200 g havregryn pr. dag, og at du i en periode på ca. to uger stort set ikke har spist andet end havregrød.

    Det er helt galt! Selv om havregryn er en udmærket fødevare, så indeholder havregryn altså ikke ALLE de næringsstoffer, som din krop skal bruge. Du skal hele tiden sørge for at få alle nødvendige næringsstoffer, men dette er altså endnu mere nødvendigt under en slankekur, hvor din organisme er under pres!

    Du er nødt til at spise varieret. Du kommer i en mangeltilstand, hvis du stort set kun spiser havregryn. Du kommer til at mangle vigtige proteiner, sundt fedt, mineraler og vitaminer.

    Du skriver, at du er afhængig af havregrød. Når folk får sære spisevaner, kan det være et tegn på jernmangel. Jeg har faktisk selv haft en periode, hvor jeg var ”afhængig” af havregryn, og det viste sig, at jeg havde en ekstrem jernmangel.

    Hvis jeg var dig, ville jeg øjeblikkelig bestille en tid ved lægen for at blive undersøgt for de næringsstofmangler, som en praktiserende læge kan undersøge for, især jernmangel! Og derudover ville jeg begynde at spise varieret, herunder sørge for at få rigeligt med grønsager og fisk og lidt kød og æg.

    Problemet er også, at det vægttab, du er i gang med, bliver meget svært at holde, når du ikke sørger for at spise en sund kost, mens du slanker dig. Bagefter vil kroppen jo reagere ved at give dig lyst til at spise alle mulige ting for at kompensere for de næringsstofmangler, som du har, og så vil du hurtigt tage på igen, desværre.

    Mit svar er også svar på dit andet spørgsmål her i debatten, hvor du spørger, om det er bedre at spise rugbrød end havregrød. Spis gerne begge dele, men husk at spise grønsager og protein-rige ting også.

    Mange hilsner og held og lykke

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hvordan kan man lide af jernmangel ved at spise for meget havregrød, når det er jern i havregryn?

    Jeg tager min vitaminpille hver dag - så får derigennem de vitaminer og mineraler jeg har brug for. Så det er ikke noget problem at jeg spiser for meget havregrød, da jeg får de jeg har brug for gennem kosttilskud.
  • Indstillinger
    Hej Que

    Du har desværre helt misforstået, hvad jeg skrev. Jeg har ikke skrevet, at jeg fik jernmangel af at spise for meget havregryn. Uden at jeg vidste af det, havde jeg fået jernmangel, sandsynligvis på grund af voldsomme menstruationer og muligvis også, fordi jeg ikke spiste tilstrækkeligt kød.

    Jernmangel betyder ofte, at folk får sære spisevaner, fordi kroppen ønsker at kompensere for jernmanglen. I gamle dage hørte man om tilfælde, hvor gravide kvinder begynder at pille rustflager af gammelt jern og spise det. Når jeg udviklede denne sære spisevane, det må siges at være at spise ca. 200 g havregryn om dagen, var det nok, fordi kroppen ville kompensere for jernmanglen. Og når min organisme valgte lige præcis havregryn at blive ”afhængig af”, var det sikkert, fordi havregryn netop indeholder en del jern – men altså langtfra tilstrækkeligt til at kompensere for jernmangel.

    Jeg ser altså dit havregrøds-spiseri som et muligt TEGN på jernmangel, ikke som selve årsagen til en eventuel jernmangel.

    (For at man kan optage jern kræves der dog, at der også er C-vitaminer til stede, så derfor er der faktisk en risiko for, at du ikke optager det jern, der er i havregrøden).

    Du skriver, at du mener, at du får tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler, fordi du også får en vitaminpille.

    Efter min bedste overbevisning er du helt på vildspor. Du får langtfra tilstrækkeligt med vitaminer, mineraler, proteiner eller sunde fedtstoffer.

    I dit indlæg virker du temmelig irriteret over det, jeg har skrevet. Du skal vide, at jeg ikke har skrevet de ting for at genere dig. Jeg skrev det, fordi jeg ved, at det er vigtigt at spise en varieret og sund kost.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg får tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler fra tilskudene, da der står på at der er 100% at det daglige indtag i pillerne.
  • Indstillinger
    Hej Qwe

    Nu skriver du ikke, hvilken vitamin- og mineralpille, du får. Der er stor forskel på både kvaliteten og på mængderne af vitaminerne og mineralerne i de forskellige piller.

    Men selv om der skulle være tale om et produkt, der indeholder høje mængder af de enkelte vitaminer og mineraler og derudover et produkt, hvor man har sikret sig den størst mulige optagelighed, er det ikke tilstrækkeligt, hvis du ikke også sørger for at spise varieret og sundt også.

    Det er muligt, at vitaminpillen indeholder 100 % af dit dagsbehov. Men det hjælper dig ikke, hvis din krop ikke kan optage det. For at kroppen kan optage de enkelte stoffer, kræves der særlige betingelser. For at man kan optage f.eks. de fedtopløselige vitaminer, som er A, D, E og K, er det nødvendigt, at der er fedt til stede. Og du får en meget mager kost.

    Det kan du f.eks. læse om her:

    http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artik ... aminer.htm

    På lignende måde er der andre betingelser, der gælde for andre af vitaminerne og mineralerne, for at du kan optage dem.

    Hvis du ikke sørger for at spise grønsager og frugt i rigelig mængde vil du komme til at mangle de gode antioxidanter og andre sporstoffer, som er nødvendige for et godt helbred.

    Jeg vil mene, at en varieret kost er en nødvendig forudsætning for at man kan tabe sig. Du skrev jo også, at den nuværende kost havde gjort, at du havde taget på.

    Men du må selvfølgelig selv om, hvad du vil spise : o) Men hvis du var min datter, ville jeg være stærkt bekymret.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.