Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min holdning til fitnesscentre

Redigeret 3 juni, 2009, 06:57 i Åben debat om overvægt
Hej

(Tilføjelse fra onsdag den 6. maj: Jeg kan se, at Netdoktor har fjernet det indlæg, som jeg har reageret på. Det var et indlæg, hvor man blev bedt om at besvare et skema, der skulle klarlægge folks holdninger til fitnesscentre. Det er måske rimeligt nok, at Netdoktor har fjernet indlægget, men nu står mit indlæg underligt umotiveret. Derfor har jeg skrevet denne indledning til nedenstående indlæg)

Jeg vil da gerne fortælle, hvad jeg mener om fitnesscentre. Jeg har prøvet at besvare skemaet, men der var et spørgsmål, som jeg ikke kunne besvare inden for de rammer, som skemaet sætter, så derfor kommer min holdning til udtryk her:

Jeg har aldrig været i et fitnesscenter, men jeg har kigget ind udefra og set folk stå og arbejde ved besynderlige maskiner. Jeg undrer mig meget over, hvorfor de gør det. Der er så mange vigtige opgaver i vores samfund, der trænger til at blive gjort, og så er der mennesker, der spilder deres energi på fuldstændig overflødige øvelser ved mærkelige maskiner! Hvis maskinerne så var koblet til systemer, hvor energien kunne bruges fornuftigt til at producere strøm, og man derved kunne spare på CO2-forurenende kul og olie, kunne jeg bedre forstå det. Men for mig virker det fuldstændig absurd det, der foregår i et fitnesscenter. Det minder mig om Chaplin-filmen ”Moderne tider”, hvor Chaplin er en stakkels lille mand, der er tvunget til at stå ved et samlebånd og lave absurd og meningsløst arbejde.

Selv foretrækker jeg at lade motion indgå som en naturlig del af min hverdag. Når jeg nu alligevel er nødt til at transportere mig selv, så kan jeg lige så godt transportere mig selv på cykel, når det er muligt. Og det er det heldigvis for mig, fordi jeg bor i en by, hvor jeg sjældent har over 15 kilometer til de steder, hvor jeg har ærinder.

Desuden er der havearbejde, der skal udføres. I det hele taget betyder det meget for mig at opholde mig ude i naturen så meget som muligt. Og da jeg ikke bryder mig om at sidde og glo ud i luften, laver jeg enten havearbejde, eller jeg vandrer. Vandring er en god og meget meditativ måde at opholde sig ude i naturen på. Om sommeren får jeg en lige så dejlig oplevelse ved at svømme i havvand. Derimod bryder jeg mig ikke om svømmehaller.

Når der er børn i familien, kommer bevægelser også til at indgå som en naturlig del af hverdagen, fordi man leger med børnene. Børn elsker at danse, lege gemmeleg og andre lege, der giver masser af bevægelse.

Det må være trist at være henvist til motion i fitnesscentre. Hvorfor gøre livet så surt?

Mange hilsner

Kameliadamen

P.S. Det spørgsmål, som jeg ikke kunne besvare inden for rammerne af skemaet, lyder: ”Hvor meget er du villig til at betale for at gå til fitness?”

For at være villig til at udsætte mig for absurde maskiner i et fitnesscenter, ville jeg forlange at få betaling for det! Og den mulighed foreligger ikke i skemaet. Altså kunne jeg ikke besvare det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan undre mig lidt over, at du kan udtale dig om det ufornuftige i at træne på maskiner i et fitnesscenter! Særligt når du slet ikke har været i et fitnessceter. Det er fint, at du går og cykler i stedet for at tage bussen; det er altid godt, men i et fitnesscenter kan man træne musklerne i f.eks. ryggen.

    Jeg går i et større fitnesscenter, der ikke er en del af en kæde, og her går en masse ældre mennesker, fordi de har brug for at træne deres muskler på den mest hensigtsmæssige måde.

    JA, det kunne være supersmart om vi kunne omsætte den energi, der produceres, men det kommer måske også en dag.

    men indtil da - kig forbi og prøv hvor dejligt det er BAGEFTER, når du har trænet din krop og føler dig veltilpas.
  • Indstillinger
    Jeg forstår heller ikke, hvordan du kan udtale dig om noget du egentlig ikke ved noget om.
    Tag sådan en som mig. Jeg bor i en lejlighed i byen, hvor jeg selvfølgelig også cykler rundt, men føler ikke det er nok for mig som motion. Jeg har ingen have at gå ud i, jeg har ingen børn som jeg kan lege med, så derfor går jeg i motionscenter, og du skulle prøve det. Der har du mulighed for at styrke mange muskler i din krop, og indgår i et fællesskab, hvilket jeg godt kan lide.

    Try it !
  • Indstillinger
    Hej Kamiliadame

    Du glemmer, at der er stor forskel på 'motion' og 'træning'.
    Jeg er ening med dig i, at daglig motion er vigtig. Den er med til at vedligeholde den muskelstyrke og kondition, vi har lige nu.
    Men skal styrke og/eller kondition forbedres, så skal der træning til! Og dér kommer fitness centrerne ind i billedet.

    Om du vil træne i et fitness center eller ej, er helt og aldeles din beslutning. Nogle af os er glade for den regelmæssige træning dér.

    hilsen
    Eva
Log in eller Registrér for at kommentere.