Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvid belagt tunge, har det noget med HIV at gøre?

Jeg er en yngre fyr, som i den seneste månede har døjet med en hvid/creme farvet belagt tunge. Det har været muligt at skrappe af, på nær det ved drøblen, som er svært at komme til, da det fremkalder kvalme. Dog er det ved at gå væk, dog hvis jeg har en tør mund, vender det i mindre grad tilbage.

Jeg har virkelig frygtede for dette. Det er 6-7 uger siden jeg sidst havde (ubeskyttede) sex, og der var det kun mig der fik stimuleret penis oralt (modtog blowjob) og jeg siger ikke personen har været hiv smittede, men man frygter jo det værste.

Jeg har ikke haft tegn på HIV-infektion overhovedet. Det er lidt forskelligt, om hvor man læser om symptomerne på hiv henne, nogen nævner ikke "belagt tunge" som et symptom, andre hentyder i mindre grad til det. Dog nævnes svamp, men tvivler på det er det jeg har, da min tunge ikke er øm og det bløder ikke når jeg skrapper det af.

Jeg fik i starten af forløbet taget en blodprøve for at tjekke mit immuneforsvar og det var normalt og kraft havde jeg ikke. 5 uger efter mit fejltrin eller hvad jeg skal kalde det, fik jeg så taget en hiv test og den var negativ.

Jeg ved dog ikke om jeg tør stole på sådan en test? Hvad kan sådan et symptom på tungen eller skyldes?

Kommentarer

  • Indstillinger
    det var en lærer streg
    du dyrker aldrig mere ubeskyttet sex---for du gider aldrig mere gå rund og være så bange for følgerne---
  • Indstillinger
    Hvis du har fået foretaget korrekt test, så må man vel gå ud fra, du også kan stole på resultatet.

    Du er ikke så heldig, at det alligevel er tid for dig at komme til tandlæge? Det er faktisk det bedste sted til at få et bud på, hvad det kan være for noget med din tunge.
  • Indstillinger
    Hej med dig,

    Der kan gå op til 3 måneder fra du er blevet smittet, til HIV kan spores i blodet, men med 95% sikkerhed ville smitten allerede være at spore nu. Men hvis jeg var dig ville jeg slappe af med visheden om, at du IKKE er HIV-smittet, men når der er gået 3 måneder efter dit samleje, så lige få en test mere for din egen trygheds skyld. Du nævner din usikkerhed omkring resultatets rigtighed i sådan en test. Heldigvis er vi så langt, at man kan sige med 100% sikkerhed, om der er HIV i blodet (efter disse 3 måneder) - også fordi man ofte laver flere tests fra samme blodprøve for at være sikker.

    DET UMORALSKE SVAR:
    Har du "kun" haft ubeskyttet oralsex, og oven i købet modtaget blowjob og ikke givet, så er du på baggrund af det, højst sandsynligt ikke smittet. HIV smitter via sæd, blod og en række andre ting, der i dit tilfælde er irrelevant. Skulle HIV-smitten overføres oralt, skulle det være fordi giveren havde rifter i munden/halsen. Og i så fald var det kun giveren der kunne blive smittet. Skulle modtageren kunne smittes, skulle det være et tilfælde, hvor giveren er HIV-positiv, har blodige rifter/sår i munden eller halsen OG modtageren (du) har åbne sår/rifter på penis - og selv i det tilfælde er det højst usandsynligt at virusset overføres.

    MEN! Gør det aldrig(!) igen... Sørg for fanden for at bruge et kondom, også ved oralsex, uanset hvad - indtil du er i et fast forhold, hvor begge parter stoler på hinanden og hvor begge parter er testet sygdomsfri, eller ikke har været i smitterisiko. Har selv fået taget HIV-tests tidligere, i høj grad pga. min sløsethed. Heldigvis var jeg HIV negativ, men ventetiden og tankerne om at skulle fortælle til familien at man er HIV positiv, er meget belastende - nærmest ubærlig.

    Angående din slimede tunge, så tror jeg heller ikke det har noget med en kønssygdom at gøre, men det kan være så mange andre ting. Overvej først og fremmest, om der er noget du er begyndt at spise, eller en ny tandpasta/mundskyldevæske, du er begyndt at bruge, da jeg synes det nemt kunne lyde som en allergisk/overfølsom reaktion. Er det tilfældet, så forsøg en periode, hvor du ikke spiser eller bruger dette.

    Løser det ikke dit problem, så vil jeg give Lotte ret i, at en tandlæge nok er mest oplagt at søge svar hos. Skulle han dog ikke have svar på det, så er mit næste bud en øre-, næse- og halslæge.

    Håber det kan hjælpe dig lidt på vejen.
    Vh. M.
Log in eller Registrér for at kommentere.