Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kan man blive syg hvis man ikke spiser?

hej, jeg har lige et spørgsmål.
kan man blive syg hvis man ikke spiser? altså det er kun 2 ½ døgn jeg ikk har spist i, og så lige pludselig ser jeg en masse spøgelser og ting der bevæger sig og nogen der snakker? min mor har sagt til mig at det er fordi jeg ikke har spist og at jeg er blevet syg og defor hallucinere, men jeg har bare ikk følt mig syg, og der gør jeg heller ikke nu. plus at jeg tror på at der findes spøgelser så ved ikke om der ovhovedet er en hallucination. så kunne godt tænke mig at vide om det var en hallucination, og hvordan man kan få hallucinationer?

mvh jannie, 14 år.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Ja, du kan blive syg - kroppen og hjernen er som en motor, der skal brændstof til for at den fungerer rigtigt og mad er brændstof og meget nødvendig, for at hjerne og krop kan fungere.

    Man kan komme så langt ud, at man ser og hører ting, som ikke er der, så det er en farlig vej, du er på vej ud af og meget vigtigt at få stoppet det. så du ikke udvikler en forstyrrelse, det er meget svært at stoppe hvis det får rigtig fat.

    Men du må have en grund til ikke at ville spise?
  • Indstillinger
    det var egentlig ikk fordi jeg ikk ville spise, men fordi jeg ikk følte mig sulten, og fordi jeg var et sted hvor der ikk var mad i huset, og havde ingen penge til at købe mad for. Der var ikk nogen speciel grund til ikke at spise.

    Så man kan godt hallucinere, hvis man ikk spiser i et stykke tid eller?
  • Indstillinger
    ja, det kan man. Man kan blive psykotisk, kroppen / hjernen skal have mad. Men heldigvis kommer man jo ikke så langt ud med mindre, man har en spiseforstyrrelse, der kræver hjælp.
  • Indstillinger
    Hej Dorthe
    Siden i Torsdags det vil sige for 5 dage siden, har jeg slet ingenting kunnet spise, alt jeg har indtaget er en halv rugbrød, en portion yoghurt og en portion cornflakes. Drukket vand og saft. Har det rent ud sagt af helveds til og ville ønske jeg kunne spise, har diarré og de første to dage opkast meget ekstremt. Kan ikke stå op, og har ikke lyst til at tage til lægen da jeg slet ikke kan klare at gå, det sidste halve år har jeg levet utroligt usundt, nogle gange er min aftensmad kun chips eller slet ingenting, dyrker lidt motion dvs. styrketræning men slet ikke seriøst da jeg ingen energi har. har haft det sådan her 2gange før hvor det gik over efter et par dage, men tror det er på tide at få hjælp. Er desuden meget tynd og bleg, og mit helbred er ikke så godt.

    Hvad kan jeg gøre for jeg kan spise igen? Vil self. gerne til lægen men tror ikke det bliver til noget før jeg får noget næring. Og kan heller ikke tvinge maden ned i mig, så tror jeg bare jeg brækker det op igen, og hvad skal det hjælpe?

    Håber du ved hvad jeg kan gøre mvh Kristian
    Håber på et hurtigt og godt svar
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg tror nogle læger tager ud på sygebesøg ind imellem. Prøv at ringe til din læge og fortæl hvor dårligt du har det.
  • Indstillinger
    Hej, jeg er 15 år. Og jeg har ikke haft lysten til at spise, jeg har tænkt og tænkt.. Hvorfor jeg ikke gjorde det, men jeg havde problemer med venner og kæreste. og det fylder meget i mit liv, også lavede jeg en regel. Jeg skulle spise med en, sådan den person kunne holde øje med om jeg spiste, og jeg havde faste tidspunkter jeg spiste på. Men det mad jeg mest havde lyst til, også så jeg fjernsyn i mens. Sådan jeg bare kunne spise og lave noget andet i mens, lysten til maden var dog ikke stor. Det gav mig nemt kvalme, men så holdte jeg bare en pause. Og begyndte lidt senere. Indtil jeg havde spist det antal mad jeg skulle. det var lige meget hvor lang tid det tog, men det skulle spises. Og i dag, spiser jeg fint igen. og jeg fandt ud af det var problemer med de folk omkring mig, jeg har ordnet det meste. Nu er jeg glad. Og spiser fint, ja der er problemer stadig. Men at se det fjernsyn hjalp mig. Men pointen i det, er at jeg kiggede dybt ned i mig selv, og jeg fandt en løsning. Men du skriver der er intet mad osv.. Men snak med dine forældre og sig, nu må i hjælpe mig. og prøv et par ting for at komme i gang igen :-)
  • Indstillinger
    Hej Lærke!

    Tråden er over et år gammel (man kan se datoen for indlæggene over overskriften). Det vil jeg bare lige sige, da det ikke er sikkert pigen læser dit svar.

    Men det var nu ikke hovedårsagen til at jeg skriver:

    Jeg bliver GLAD af at læse dit indlæg. Hvor er det fantastisk at du fik den hjælp du skulle have, og hvor er det dejligt, at du er så reflekteret.

    Jeg havde også problemer med spisningen i perioder fra jeg var ca. 12 år, men jeg skjulte det og fik aldrig hjælp.
    Jeg endte med at blive meget, meget syg psykisk (andet end bare spiseforstyrrelse) da jeg var ved at blive voksen, fordi jeg ikke havde fået arbejdet med problemerne dengang da de først opstod.

    Det er afsindig dejligt at læse det du skriver.

    Jeg håber, at det vil være til stor inspiration for andre unge piger der skulle læse denne tråd på et tidspunkt: Se at få hjælp til at finde ud af hvad der egentlig er problemet.

    Hvis du nogensinde får tendenser til spiseproblemer igen, så skynd dig at hive fat i de evner du har fået til at se på hvad det er der reelt går der på, og gør noget ved det.

    Kærligste hilsner
Log in eller Registrér for at kommentere.