Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan virker Eltroxin?

Redigeret 29 april, 2009, 06:10 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej

Jeg har et problem. JEg er blevet opereret i foden for et år siden og har fået 2 skruer. For 2 måneder siden er jeg blevet opereret og fjernet de 2 skruer pga infektion i knoglen. Nu tager jeg 2 slags antibiotiker Rimactan og Vepicombin som skulle slå de bakteria i knoglen ihjæl. Men Rimactan nedsætter eller ødelægger helt virkning af Thyroideahormoner - står der på indlægssedelen.

Mine blødprøver for 7 uger siden :
TSH: 18,1
fT4: 5,4
Ft3: 2,6

Mine prøver idag:
TSH: 22,2
fT4: 5,2
fT3: 2,4

For 7 uger siden er jeg blevet sat op til 25mg Eltroxin dagligt. Jeg har ellers taget 2 piler om ugen i 8år.

Idag sadge de at jeg skal tage 50mg hver anden dag og 25mg i de andre dage - hvis jeg kan tåle det.
Hvis jeg ikke kan tåle det skal jeg tage 50mg 2 gange om ugen og 25mg i de andre dage.

Jeg mener det skyldes for lavt stofskiftet og har kun prøvet det 3 gange i mit liv og det var i løbet af de sidste 4 måneder. Når jeg puster ud sidste gang lige inden jeg fælder i søvn, glemmer jeg at trække vejret og vågner op helt stresset lige efter. Nu kan jeg næsten forudsige det, fordi jeg mærker en slags "svaghed" i maven i løbet af dagen.
Jeg har også klump i halsen og er forviret, træt og skæv i hovedet. Ret ubehageligt.
Måske er muskler så svæge at de ikke kan trække vejret? Eller er det hjernen der styrer det?

Men bortset fra det så vil jeg gerne have det bedre og vil spørge her om I ved hvor hurtig og hvordan sådan en Eltroxin virker?

Er det ligesom en hovedpin pille, hvor den virker når der er gået et par timer og virkning fortsætter et stykke tid, eller hvordan?

Jeg undrer mig også om hvordan det reguleres, så man ikke er frisk om natten og træt om dagen. Skal de tages på bestemte tidspunkter?

Mvh Adam

Kommentarer

  • Indstillinger
    Lære Adam.
    Det lyder mærkeligt, at du er blevet ordineret Rimactan, når det nedsætter/ødelægger virkning af Thyroideahormoner. Det ville jeg da helt sikkert konfrontere sygehuset med!!! Det lyder jo helt grotesk, de har da virkelig lavet en fadæse!!!
    Dine stofskiftetal lyder da helt hen i "hampen". Det er jo alt for lavt. Men du er så også sat op i Eltroxin. Har du de gl. Eltroxin ell. får du Euthyrox, får ellers er det jo ikke muligt at dele tbl.??
    Ja, det er helt klart, at du har det rigtigt skidt.
    Eltroxin har en halveringstid på 7 dage. Fra man får øget ell. nedsat sin medicin, skal der gå 4 - 6 uger, førend dine stofskiftetal vil være korrekte. Nej, så det er bestemt ikke ligesom en hovedpinepille :-)
    Med hensyn til indtagelse af Eltroxin er det meget forskelligt. Mange tager dem fastende om morgenen (som egentligt er foreskrevet) og nogle tager tbl. til natten.
    Men søvnløshed, træthed, forvirrethed er også typiske ved et for lavt stofskifte.
    Ja, du har da godt nok været uheldig. Både med infektionen og dit lave stofskifte.
    En rigtig god bedring til dig :-)
    Skriv endelig igen. Jeg ved, at der er mange her på nettet, som gerne vil give dig nogle gode svar.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Tak for svaret anemone.

    Jeg har 6 af de gamle Eltroxin tabletter tilbage - synes du jeg skal tage dem?
    Rimactan skal jeg heldigvis tage kun til den 11 maj - 2,5 uge endnu.

    Før jeg kom i behandling med Rimactan kom TSH ned fra 29 til 24 på 4 uger ved 25mg Eltroxin om dagen.

    Jo, jeg deler de nye eltroxiner aligevel. Dvs, det jeg ikke tager idag, tager jeg imorgen :-)

    Hvad betyder "halverings tid" ?

    Mvh Adam
  • Indstillinger
    Kære Adam.
    Jeg syntes, at 2 1/2 uge er lang tid, at tage antibiotika, når det nedsætter virkningen af Eltroxin. Der findes jo mange andre produkter på markedet!!
    Et lægemiddels halveringstid er et udtryk for, hvor hurtigt lægemidlet omdannes og udskilles. Halveringstiden er forskellig fra stof til stof. Jo kortere den er, jo hurtigere udskilles lægemidlet.
    Din infektion gør også, at du har brug for mere Eltroxin.
    Hvordan tager du din Eltroxin? Jeg syntes, at det er meget vigtigt med en daglig kontinuerlig tilførsel. (Ikke for mange store udsving fra dag til dag). Ved du, hvornår du er startet op med ny Eltroxin?
    Jeg håber det bedste for dig. For jeg forstår udmærket, hvor skidt du har det.
    God bedring.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Jeg er startet med ny Eltroxin 08-01-2009.

    Jeg spiser havregrød med vand, lidt salt, lidt kanel og lidt hørfrø til morgenmad kl. ca 9.00 og tager Rimactan. Kl 11 tager jeg eltroxin og ca kl 12-13 spiser frokost. Rimactan tager jeg kl 9 og 21.

    Er der noget i havregød som Calcium, som også nedsætter virkning af eltroxin?
    Der er vist også jern i grøntsagerne.

    Jeg er blevet opreret i foden d. 04.03.2009 og fik flydende penicillin (Benzin... et eller andet) og Rimactan i en uge og gik over til Rimactan og Vepicombin da jeg kom hjem - altså en uge efter operationen.
    Men mit stofskiftet faldt meget hurtig under hospitalsophold.
    Dengang holdt jeg kun øje med T4 og den 02-03-2009 lå den på 7,5 og var på vejen op og 4 uger senere var den faldet til 5,4.
    Min mave var også gået helt i stå under indlæggelsen.

    Hvor hurtig tror du jeg vil kunne mærke bedring når jeg nu få 25mg mere hver anden dag?
    Bare lidt mere energi.

    Mvh Adam

    Ps. Men en ting undrer mig. Selvom mit stofskiftet falder og jeg tager mere eltroxin end tidligere, har jeg tabt mig 6 kg siden nytår. Jeg er også holdt helt op med at spise og drikke søde ting - så det er måske grunden.
  • Indstillinger
    Kære Adam.
    Det er utroligt svært, at sige, hvor lang tid det tager førend du igen føler dig veltilpas.
    Du har et meget højt TSH tal: 22,2, så det kan tage sin tid førend du kommer helt på toppen. Det kan også være, at du skal reguleres af flere gange.
    Men hvis det er den rette dosering du får nu (det kan hverken læger ell. endokrinologer sige), kan du måske mærke en lille bedring i løbet af måske 2 - 3 uger. Du kan også få bivirkninger ved store doserings ændringer.
    Umiddelbart kan jeg ikke se, at der skulle være noget "galt" med din morgenmad. Det lyder da sundt. :-)
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Nu kom jeg til at læse en anden tråd her på siden.

    Denne klump i halsen - er det fordi man har for lavt stofskiftet, eller er det ny Eltroxin bivirkninger?
    For mig kan det være begge dele. Jeg har fået klump i halsen samtidig med at mit stofskifte var faldet og jeg fik de nye Eltroxin.

    Men jeg har lagt mærke til at jeg få klump i halsen hver gang jeg ryger (desvære) en smøg. Så aftager den i løbet af 30 min. Nu er jeg begyndt at halvere min rygning og bruger Nicorette inhalator om aftenen, så jeg kan få lidt mere luft om natten.
    Det kan også fjerne noget af klump fornemmelsen hvis man bøvser :-)
    Jeg har lært i min barndom at bøvse når jeg vil:-)

    Mvh Adam
  • Indstillinger
    Kære Adam.

    Hvor er det synd for dig!! God bedring. Det skal nok blive godt igen!!!!! Men stofskifte - særligt for lavt - er et langt træk - men det vil blive bedre. Du skal virkelig have din TSH ned - og det er da i hvert fald vigtigt at få en god læge til hurtigt at hjælpe med det. Jeg tager også Ny Eltroxin og deler, så dosis fordeles ligeligt hver dag. Du skal bede om nye blodprøver ofte - måske hver 14. dag - for dit TSH skal der altså noget mere styr på. Det er ikke så sært, du er dårlig. Infektion får man jo også lettere med lavt stofskifte. Det skal nok blive bedre - men du skal vedholdende få kontakt til din læge. Der må (sørme) noget mere fokus på dine tal!! For mange år siden blev jeg mega dårlig i meget lang tid gr. læger, som ikke rigtigt vidste, hvor dårlig jeg var (nåede at udvikle myksødem). Dit vægttab kan (måske) skyldes, at du taber muskelmasse (det gjorde jeg dengang). Nu skal du ikke blive bange, mine tal var umålelige - og du er under kontrol og det er ikke så skidt overhovedet - MEN DU SKAL BARE SØRGE FOR STILLE OG ROLIGT AT FÅ DIT TSH-TAL OP. Få din læge meget i spil. God bedring.
  • Indstillinger
    Tak for svaret.

    Jeg bliver kontrolleret på Hvidovre Hospital, så jeg regner med at de ved hvad de gør.
    Mit TSH kom ned og T4 op, før jeg kom i behandling med Rimactan, så jeg mener helt bestemt at det er grunden, men de vil måle antistoffer næste gang på Hvidovre.
    Jeg tog en hel 50mikrogram eltroxin i mandags for første gang. Igår aftes kunne jeg mærke, at jeg har fået det lille smulle bedre, så jag kastede mig over min træningsbold og trænede lidt. Armbøjninger osv. Det var dejligt. Jeg har også sovet uafbrudt i mindst 6 timer.
    Det er ikke sikkert at det var Eltroxin. Det kunne lige så godt være at jeg spiser meget let fordøjelig mad disse dage for ikke at belaste kropen for meget og røg kun 10 cigaretter igår.
    Nu må jeg se hvor meget mere eltroxin jeg kan tåle. Nu tager jeg 350mikrogram om ugen, men skal starte med 200mikrogram ekstra om ugen og hvis det er for meget, skal jeg ned på 100mikrogram.
    Men når jeg så stoper med Rimactan om 11 dage, vil virkningen måske være for kraftig.

    Mvh Adam
Log in eller Registrér for at kommentere.