Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

overvægtig og motion

Hejsa
Jeg er en ung mand på 35 år og vejer desværre ca 124 kg. Jeg er begyndt at ændre mine kostvaner og gå meget lange tur hver dag. Jeg vil gerne begyndt at løbe igen, men har fået at vide at hvis man er overvægtig er det ik smart. Mit spørgsmål er nu: Hvor mange kiloer skal jeg ned på før jeg kan begynde at løbe ?.

Håber at få nogen svar :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Til lykke med din ændrede livsførelse - det bliver du glad for.

    Når man er så overvægtig, er det en god ide, at du har noget professionel hjælp inde over. Det er ikke sådan at komme med bud her på, hvilken vægt, du skal have før du kan begynde at løbe. Det har jo noget at gøre med, hvordan belastningen på dine led er.

    Jeg vil foreslå dig, at du taler med din læge om det, der måske kan henvise dig til en, der netop kan vurdere lige præcis din situation.

    Held og lykke med det.
  • Indstillinger
    Hej Unge Mand
    Jeg synes godt du kan begynde at løbe med en begynderprogram, hvor du skiftevis løber og går. Hold tempoet nede på et niveau at du bliver let forpustet, men ikke sådan at du bliver gasblå og hiver efter vejret, fordi dit kredsløb har svært ved at ilte dig når du er så stor.

    Lyt til din krop og pres dig ikke videre i programmet. Tag gerne flere uger på samme niveau, på den måde bygger du styrke op i led.

    Men du skal købe gode sko, der findes modeller til tunge løbere.

    Endeligt skal det være sjovt at løbe. Motiver dig selv med at udforske stier og veje i kvarteret, løb til musik. Betragt det som kvalitetstid, hvor du ikke behøver at være på. Livet bliver enkelt når man løber, der er vind og vejr, vejen/stien, benene der går op og ned, åndedrættet.

    God fornøjelse, måske passerer vi hinanden på en sti derude.
  • Indstillinger
    Hej unge mand
    God idé at begynde at løbe - det gi'r helt vildt meget, hvis du gør det rigtigt.

    DVS. følg et begynderprogram - og følg evt. den samme uge to uger i træk, så du ikke overbelaster. Pas på tempo og skridtlængde - hellere meget langsomt og med små skridt, så du nærmest lunter i starten, det vil minimere din risiko for skader.

    Held og lykke med projektet.
Log in eller Registrér for at kommentere.