Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Orthomolekylær medicin.

Er der nogle her på nettet der har fået homøopatisk medicin??
Jeg havde en utrolig god fredag formiddag, hvor jeg nåede en masse. Jeg var på posthuset og fik hentet den medicin som jeg var blevet ordineret.
Jeg startede på at tage:
Dråber Nux vomica - 10 dr. x 3 dgl. mod tarmbetændelse og kvalme.
Dråber Absinthium D1 - 20 dr. x 2 daglig mod ophobninger og betændelse i regnbuehinden.
Tbl. Magnesium carbonicum D4 - 1 tbl. x 2 dgl mod tarmbetændelse, uro og nervøsitet.
Jeg fik i forvejen: JernVital, som skulle hjælpe på energien via lunger samt styrker galde og tarm
Thyromin som skulle give en bedre omsætning af maden.
Jeg skal også have 5 forsk. injektioner (gives i droppet, når jeg er til afgiftning).
Siden har jeg bare haft det dårligt. Kvalme, uro/rysten, svimmel og føler mig ikke rigtigt "tilstede".
Er der nogle, der kender til bivirkninger efter indtagelse af denne "slags" medicin?
Kærlig hilsen Anemonen
«134

Kommentarer

• Hej Anemone

Jeg vil først sige, at jeg ikke har prøvet at få homøopatisk medicin.

Men du omtaler orthomolekylær medicin i overskriften. For mig ser det ud til, at der både er tale om homøopatisk medicin og præparater, som en orthomolekylær læge anvender.

Selv har jeg ikke tiltro til homøopatisk medicin, som jo er vandige opløsninger af bestemte stoffer, der er fortyndet med vand 100 gange eller mere. Man siger ganske vist, at virkningen skulle bero på, at vand har en hukommelse og derfor kan ”huske”, at der oprindeligt har været virksomme stoffer i det. Og jeg ved, at mange almindelige praktiserende læger i f.eks. Frankrig bruger homøopati. Men jeg synes ikke, at teorien bag homøopati lyder overbevisende.

Derimod synes jeg, at orthomolekylær lægegerning lyder meget tiltalende, fordi en orthomolekylær læge prøver på at finde årsagen til sygdomsproblemer og gøre noget ved dem, i stedet for bare at undertrykke symptomerne, sådan som den etablerede lægevidenskab i reglen gør.

Jeg har selv planer om at bestille tid ved en orthomolekylær læge snarest, fordi jeg lider af uforklarlig træthed og desuden er i behandling for et forhøjet blodtryk. Jeg regner med, at jeg skal undersøges for tungmetalforgiftning.

Men tilbage til dine bivirkninger:

Jeg kan ikke tro, at tilskud af jern og magnesium giver bivirkninger.

Derimod kunne jeg godt forestille mig, at en afgiftning giver ubehagelige symptomer. Der er vel tale om tungmetaller, der har været bundet i organer og andet væv, og som nu ved hjælp af forskellige slags medikamenter kommer ud i blodbanen for derefter at skulle uskadeliggøres ved hjælp af leveren, og til sidst kommer væk via urin og afføring.

Jeg kan ikke tro, at meget fortyndede homøopatiske midler giver bivirkninger. Derimod har jeg slået op under ordet ”Thyromin”, og det ser ikke ud til at være ”det bare vand”. I nedenstående link står der til allersidst:

”Thyromin indeholder en kombination af særligt udvalgte glandular næringsstoffer, urter, aminosyrer, mineraler og terapeutiske-grade æteriske olier, designet til at fodre, genopbygge og balancere skjoldbruskkirtlen og stofskiftet, og dermed mindske træthed.”

http://www.vitallivingllc.com/?cat=5&lang=da

Du skriver, at du skal have Thyromin for at give en bedre omsætning af maden, men så vidt jeg kan se, er det noget, der regulerer stofskiftet. Hvis du i forvejen er i stofskiftebehandling, så kunne jeg godt forestille mig, at mere stofskiftebehandling vil give problemer. Jeg siger ikke, at Thyromin er dårligt. Det kan være, at det er udmærket. Men hvis jeg var dig, ville jeg tage en snak med behandleren for at spørge, om thyromin griber ind i den behandling, som du i forvejen får for dit stofskifte.

Jeg kan godt forstå, at du søger privat behandling, hvis du ikke kan nå videre i det etablerede system. Det planlægger jeg selv at gøre. Men du er nødt til at have ordentlig besked om, hvad det er for bivirkninger, du mærker. Og du er nødt til at have besked, hvis der faktisk er tale om, at din alternative behandler er i gang med at helbrede dit stofskifteproblem. Det kræver jo en koordinering med det etablerede sundhedssystems behandling.

Held og lykke med det.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Kære Kameliadame.
    Tusind tak for dit lange indlæg.
    Jeg var først ved en biopat og vegatester, som fandt frem til, at jeg skulle tage Thyromin og Jern Vital H. Så den medicin har jeg taget siden den 09.03 - og havde det også lidt dårligt i starten. Jeg holdt nogle dage - hvorefter jeg startede igen uden bivirkninger.
    Derefter fandt jeg en orthomolekylær læge, hvor jeg fik en blodkrystallisations test samt testet for tungmetaller, og har derfor droppet biopaten.
    Jeg spurgte lægen, da jeg fik min medicin i fredags, om jeg stadig skulle tage de produkter, som biopaten havde fundet frem til. Og det mente hun.
    Men jeg har endnu ikke nået at tale med hende ikraft af week-enden, og derved mine bivirkninger.
    Jeg har sendt en mail til hende, men forventer ikke svar idag.
    Ja, jeg har nået 3 afgiftninger, og har haft det skidt derved. Sidste gang var det dog bedre. Jeg fik pludselig megen rysten og uro under behandlingen, og hun sagde, at det skyldtes al den C-vit. der kommer i droppet. Der gik ca. 1 1/2 time, og så var det overstået igen. Og derefter havde jeg det egentligt godt igen, indtil jeg begyndte på de nævnte produkter.
    Men jeg har også hørt, at man mange gange kan få en forværring af symptomerne, p.g.a. at medicinen går ind og virker - "dårligdommen" skal ud. Det fortalte biopaten mig også.
    Det er vel det samme, som f.eks. sker ved akupunktur. Der kan også komme en forværring, som er tegn på at det virker!!
    Men jeg har taget mine produkter her til morgen, og jeg dropper resten for i dag. Så må jeg se, om jeg ikke får det bedre igen.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej igen.
    Jeg glemte at skrive, at jeg har fået en total fjernelse af skjoldbruskkirtlen i april 2004. Jeg kunne heller ikke rigtigt forstå m.h.t. Thyromin.
    Konklusionen fra min blodkrysttalisationstest står m.h.t. mave- tarmkanal, at der ses en moderat betændelse, der er på vej til en mere kronisk og stærkere betændelse. Denne betændelse betyder, at jeg optager og omsætter fødemidler dårligt. Desuden påvirker denne tilstand leveren dårligt, så at den ikke afgifter i tilstrækkelig grad, som den ellers skal. Der ses også en sjælelig udmattelse som efter stress evt. et chok og denne psykiske tilstand er medvirkende til ophobninger i kroppen.
    Samt en masse mere :-)
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej igen.
    Jeg har lige fået mail fra min alternative læge. Jeg skulle vente med at tage min medicin til jeg kommer igen tirsdag. Så skulle vi tale om det.
    Ja, så må vi se, hvad hun siger.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone
    Jeg har prøvet at tage homeopatisk medicin og er blevet vegatestet. Jeg reagerede positivt de første dage men blev så bare dårligere og dårligere. Ved godt det er normalt med en forværing i starten og prøvede at holde ud men måtte opgive. Blev så testet igen og fik andet præperat og oplevede det samme igen.Efter stor tålmodighed og mange forskellige præperater opgav jeg -: (
    Jeg ved flere har rigtig gode resultater med homeopati og jeg forstod heller ikke hvorfor jeg ikke kunne tåle det ?
    Mine symptomer vil jeg beskrive som "spændinger" i kroppen, uro,søvnbesvær,forstoppelse som de værste men jeg kan huske tiden var rigtig skidt.
    Kh Lis
  • Kære Lis.
    Tusind tak for dit indslag :-)
    Ja, det beroliger mig meget, at det ikke kun er mig, som har bivirkninger med homøopatiske produkter.
    Jeg troede egentligt, at det var "uskadeligt", og tænkte: Hvad er det galt med mig??
    Men ikraft af, at jeg havde en rigtig god fredag formiddag, og fik forværring i løbet af dagen, kunne jeg kun påtænke medicinen som værende årsagen til min dårlighed.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone
    Jeg er ikke i tvivl om at homeopatisk medicin har en virkning - bare ærgelig at jeg oplevede den negativ.
    Selvom det efterhånden er mange år siden jeg er blevet "befriet" for tungmetaller oplever jeg stadig min krop som meget følsom. Jeg skal passe på hvad jeg spiser og kan stadig ikke indtage store mængder af naturmedicin. Jeg starter langsom op, kan tydelig mærke når kroppen ikke kan følge med. Organerne er jo overbelastet/forgiftet af tungmetaller og kan have svært ved at følge med.
    Ligenu foregår der jo rigtig mange ting i din krop - lyt til den og hvis du syns at det begynder at gå dårligt, kan det jo være en mulighed at nedsætte doseringen af det homeopatiske medicin : )
    Held og lykke !
    Kh Lis
  • Hej Anemone

Det lyder godt, at du har fået en aftale med behandleren om, at I skal tale om dine problemer i morgen.

Din beretning er for mig en bekræftelse på, at man skal undgå at tage flere initiativer på én gang, altså f.eks. både en biopat og en orthomolekylær læge, fordi det så bliver alt for vanskeligt at finde ud af, hvad der er årsag til en bestemt virkning.

For nogle år siden havde jeg en meget hårdnakket depression, som jeg fik antidepressiv medicin for. Da medicinen ikke hjalp, holdt jeg op med at tage den og begyndte samtidig at få akupunktur hos en læge. Efter to ganges akupunktur var jeg rask. Jeg troede selvfølgelig, at det var den i øvrigt udmærkede akupunktur, der var årsagen til helbredelsen. Men forskellige senere hændelser viste mig, at det ikke var tilfældet. Årsagen til, at depressionen forsvandt, var, at jeg holdt op med at tage den antidepressive medicin! Den sammenhæng var selvfølgelig noget paradoksal, men sådan kan det altså være i visse tilfælde. Hvis jeg nu havde ventet med at gå til akupunktur, ville jeg have forstået årsagen til bedringen med det samme, og jeg kunne have sparet en masse penge til kostbar akupunktur.

Personligt ville jeg aldrig turde gå til en biopat. Jeg ved ganske vist ikke meget om, hvilken uddannelse en biopat har, og jeg har heller ikke forsøgt at sætte mig ind i det, men jeg har det nu bedst, når behandleren også er lægeuddannet, foruden at have den alternative tilgang til sundhedsproblemer.

Lige nu sidder jeg og samler mig mod til at ringe og bestille tid hos en orthomolekylær læge. Jeg synes, at det er en stor beslutning. Men på den anden side kan jeg ikke gå og være så træt uden at forsøge at finde hjælp. Den etablerede lægeverden kan ikke hjælpe mig.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Kære Lis.
    Endnu tusind tak for dit svar.
    Du har fuldstændig ret. Ja, der foregår jo mange ting i kroppen for øjeblikket. Bare afgiftningen i sig selv. Ved de 2 første behandlinger fik jeg det meget dårligt. Ved mit 3. besøg i torsdags, fik jeg pludselig uro og hjertebanken under behandlingen. Hun sagde at det skyldtes den store C-vit. dosis. Der gik ca. 1 1/2 time, og så var disse bivirkninger væk. Så der var sket en stor forbedring med afgiftningen.
    Så selvfølgelig sker der meget i kroppen. Og når jeg så pludselig indtager den nye medicin - ja, så må kroppen jo ligesom "sige fra". Og som du selv skriver, er du stadigt fintfølende overfor medicinen.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Kære Kameliadamen.
    Tak for dit indlæg :-)
    Jeg vil først lige skrive, at jeg kun har været ved en biopat og vegatester 1 gang for at blive testet.
    Jeg fandt den alternative - som er lægeuddannet - og droppede derfor biopaten.
    Men som tidl. skrevet, sker der også meget i kroppen for øjeblikket. Afgiftningen, medicinen (som jeg er stoppet med).
    Ja, det er helt korrekt, at man ikke skal "blande" for mange ting sammen på én gang. For så ved vi jo ikke hvad der er årsagen til enten fremgang ell. dårligdom.
    Ja den etablerede lægeverden forsøger kun at afhjælpe symptomerne - årsagen ser de stort på. Jeg forespurgte på et tidspunkt en endokrinolog, om jeg ikke kunne mangle vit. og mineraler ikraft af, at mit stofskifte havde svinget meget. Meldingen var: Det tager vi os ikke af. Og så åbnene han døren - og den konsultation var slut. Jeg fik blot at vide, at min fremtidige mulighed nok var pension!!
    Jeg er spændt på om du har "samlet dig" sammen til en kontakt til en orthomolekylær læge.
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.