Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad er et "korrekt" TSH tal!

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Anemone
    Tak for din hilsen -lægen regner det mere ud som om jeg får 75 mikrogr dagligt ,så det er 25 mikro pr dag jeg går ned og det fordi der er en lang halverings tid -
    ja vi se men jeg tror det er Lio der holder mig kørende
    Kærlig hilsen
    Kirsten-
  • Indstillinger
    Hej alle på debatten.

    I et år har jeg været stofskiftepatient og jeg går til kontrol på Århus Sygehus.Dvs jeg har for højt stofskifte.Det sidste halve år hver 3.md.

    Sådan så mine tal ud i går:TSH 1.58,T3 1.28,T4 109,T4-uptake 1.01.

    Jeg får 100mg Eltroxin pr.dag og 20mg Typcapzol,men sidste gang blev jeg pålagt at tage 100mg E ,ekstra om søndagen.Det har jeg haft det rigtig skidt med,vild hjertebanken så jeg ikke kunne sove.Derfor sagde jeg til Endok lægen i går at jeg var holdt op med 1 ekstra,og havde fået nattero. Kors hvor blev han sur,så vil han se en ny blodprøve den 15.maj.

    Ikke tale om jeg kunne dele ell.noget,for jeg nævnte lige at nu var Eltroxinen jo lavet om.Det er fordi nogle får håndeksem af de gamle,sagde han,ja hvad mener I,ikke om han ville høre på mig overhovedet,jeg kunne bare lige højt med hovedet om natten...?

    Bortset fra det har jeg det godt,når jeg tænker på at jeg ikke kunne løfte benet op i bussen for et år siden,musklerne var helt forsvundet,jeg har taget 5 kg på siden.

    Jeg kan kun tilslutte mig alle jer der har dårlige oplevelser med de Kloge Læger,det er vel vores krop...

    Stor hilsen til alle,I har virkelig udvidet min horisont mht stofskiftet
  • Indstillinger
    Kære Bibsen.
    Ja, jeg ved snart ikke om jeg skal le :-) eller græde :-( overfor disse uforstående læger - som i det hele taget tør, at kalde sig endokrinologer.
    Ja, han er vel den eneste, der har hørt, at man får håndeksem af gl. Eltroxin!!! (Så kan man da tage handsker på, når vi doserer :-) ).
    At du bare skal ligge højere med hovedet p.g.a. din hjertebanken!!!
    Ja, det er virkelig nogle rystende beretninger, vi hører om her på nettet. Jeg forstår ikke helt din dosering?? Du skal tage 100 mkg Eltroxin mere pr. uge på søndage. D.v.s. 200 mkg?? Når du skal have så meget Eltroxin, var det så ikke en ide at nedsætte dig i Thyzapzol???.
    Ja, jeg undrer mig bare. Men endokrinologer ved jo bare, hvad det drejer sig om, vi skulle tro, at de havde mærket det på deres kroppe!!!! (joke)
    Kærlig hilsen Anemone
  • Indstillinger
    Kære Anemonen.

    Tak for svar,ja jeg fatter heller ikke at jeg skal ta´ så meget Eltroxin,har diskuteret dette med ham hver gang,men har nok først nu helt forstået sammenhængen.ved ikke om jeg tør halvere dosis af Typcapzol.
    Mit TSH var på 1.46 da jeg blev sat op,i januar 0.958.

    Det halve år, jeg har fået den høje dosis, har jeg haft vildt hjertebanken,fandt så ud af at det var især 4 nætter efter søndag,derfor holdt jeg op med den ekstra om søndagen.Ja bare man dog kunne finde en læge der helt forstod hvad det handler om,men det er nok umuligt. Min egen læge ved intet,ikke engang at der er sket en ændring af medicinen.

    Jeg spurgte også i går,om jeg snart kunne trappe ud,men nej,og hjertebanken kom slet ikke af behandlingen,det var han helt sikker på. Han blir`snart 70 og går snart fra...Hurra. Nu må jeg så vente til efter den 15.maj,se hvordan tallene ser ud.

    Kærlig hilsen B
  • Indstillinger
    Kære Bibsen.
    Ja, det lyder rigtigt godt, at den gamle endokrinolog skal på pension :-)
    Han ved da overhovedet ikke, hvad stofskiftesygdomme drejer sig som!!!
    Jeg forstår udmærket, at du får det elendigt, når du hele ugen tager 100 mkg Eltroxin og pludselig skal du tage 200 mkg om søndagen!!! Man siger at halveringstiden er 7 dage - det kan være mere ell. mindre - afhængig af højde og drøjde. Så ja, når du mærker, ubehag på 4. dagen er det helt naturligt, at det er p.g.a. de 200 mkg om søndagen. Det er klart at du får hjertebanken, som hører med til et ikke velreguleret stofskifte.
    Hvorfor kan de ikke være fordelt?? Eltroxin findes også i 50 mkg.
    Nej, jeg turde nok ikke selv sætte dosis af Thycapzol ned. Men jeg ville under ingen omstændigheder turde lytte til den såkaldte "endokrinolog".
    Er der ingen steder du kan klage? Eller er der ikke mulighed for, at du kan få en anden endokrinolog??
    At gå ved sådan en endokrinolog, er jo at vælge mellem pest ell. kolera!!!
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej Anemone-og alle andre "lidelsesfæller".
    Den med håndeksem-Kan desværre være rigtig nok, men IKKE fordi man rører tabletten, men fordi man IKKE kan tåle laktose og det så giver sig udslag på den måde, men HVOR MANGE !!!er det , i forhold til alle de bivirkninger mange andre oplever?
    Jeg er lige kommet hjem fra ferie, hvor jeg dårligt turde tage med på udflugter, pga min mave , som virker "lige pludselig". Jeg har fået Immodium, som jeg er nødt til at have på mig, så der er lidt mere ro i maven.
    Svedeture-uro-dårligt humør og ONDT alle vegne-især ben og ryg og hudkløe på ryggen! Ja jeg har da haft lidt af det før de nye piller også, for stofskiftet er jo en svær en! Mine ben Hæver også meget nu.
    Du kan tro jeg skal have mine gamle plomber ud efterhånden også. Da jeg også har nikkeleksem, har jeg ofte spurgt tandlægen ,om der var noget i plomberne-men nej-sagde hun.

    Held og lykke med dit store program , fortsat. Ellenmarie
  • Indstillinger
    Nu føler jeg trang til at komme lidt ind i Eltroxin/stofskifte-debatten igen. Med de gamle Eltroxiner havde jeg alle de bivirkninger, der har været nævnt og med de nye kom mavekramper. Jeg har fået 150 mikrogram om dagen og 200 to gange om ugen. Omkring påske havde jeg det bare så skidt, at jeg på eget initiativ helt holdt op med at ta´ dem.
    Så måtte det briste eller bære :( - jeg gik rundt helt ved siden af mig selv.
    Efter påske gik jeg til lægen og lagde kortene på bordet, vel vidende, at han nok ville blive rigtig gal. Selv om det kun var ca. 1½ uge, jeg ikke havde taget Eltroxin, havde jeg det MEGET bedre.
    Jeg har lavt stofskifte, men er ikke god til tallene, jeg kender dem ikke...men fik hver gang at vide, at de lå fint inden for normalområdet.
    Min læge reagerede fuldstændig modsat af, hvad jeg havde forventet.
    Jamen, hvis jeg blev syg af pillerne, så skulle da pokker i at ta´ dem !!!
    Jeg skulle ha´ taget nye blodprøver, så vi kunne se, hvordan det nu så ud.
    Efterfølgende fik jeg brev fra ham, at stofskiftet var lavt iht. tallene og nu havde han henvist til endokrinolog !!
    Under konsultation hos ham var han meget hurtig til at sige, at tallene ikke så rigtige ud og at han mente, at det var hypofysen, der var noget galt med.
    Jeg fik taget nye blodprøver og skal til kons. hos ham d. 27/5, så det er jeg jo meget spændt på.
    Han stejlede over min dosis Eltroxin og at min egen læge faktisk havde eksperimenteret med mig i næsten 10 år - pyh ha.
    Hele denne historie for at takke Jer piger for, at jeg tilfældigvis dumpede ind i debatten vedr. bivirkninger af Eltroxin.
    Det er Jeres fortjeneste, at jeg er kommet videre i systemet og at jeg har fået øjnene op for, at man godt selv kan ha´ hånd i hanke med sit helbred og ikke bare skal affinde sig med at ha´ en dårlig livskvalitet :)
    I øvrigt fortalte jeg endokrinologen ( som jeg har meget tillid til ) at der er lavet om på Eltroxin og at jeg fik mavekramper af dem.
    "Pudsigt" sagde han, "en anden har sagt det samme og hende skal jeg ringe til om lidt." Han vidste heller ikke, at der var lavet om på dem !!
    Jeg skal nok vende tilbage med udfaldet af næste kons.
    Knus og god forårsdag Lene.
  • Indstillinger
    Hej Lene.
    Tak for dit lange og positive indlæg.
    Det er altid rart at få ros, det hjælper os alle sammen til at fortsætte vores
    fælles kamp.
    Jeg har selv været i samme situation som dig med en læge, der blev ved med at sige, "dine tal er fine".
    Så det er flot, at du er kommet videre.
    Bedre sent end aldrig.
    pøj pøj med din næste konsultation.
    Vi venter spændt på et referat!
    Hilsen Inge
  • Indstillinger
    Hej igen til alle her på debatten.

    Idag fik jeg svar på mine ekstra prøver som jeg skulle ha`taget,fordi jeg stoppede med at tage 100 mg eltroxin ekstra om ugen.Jeg får 100 mg pr dag +20mg thypcapzol.

    Tsh 3.52
    t3 1.40
    t4 109
    t4 upt 1.03

    Jeg er virkelig i vildrede,hvordan kan stofskiftet falde fra tsh 1.58 på en måned?? Det er de nye eltroxin jeg får. Jeg synes ellers det gik rigtig godt,hjertebanken er ophørt og jeg sover om natten igen.Måske synes jeg at have været lidt langsom og trist de sidste dage,er bange for at få for lavt stofskifte...

    Jeg skulle ringe til ambulatoriet så jeg talte ikke med lægen,fik bare oplyst at han havde skrevet at alt var ok,kom igen om 2 md...
    Nu har jeg så tænkt at være min egen læge,jeg nedsætter simpelthen thypcapzol,ser hvad der sker.

    Mon nogen her har prøvet noget lignende??

    KH
  • Indstillinger
    Hej alle. Har lige læst jeres beretninger omkring stofskifteproblemer og uforstående læger, det er jo nogle år siden, og jeg kan se, at det er det samme der i dag bliver diskuteret i forskellige grupper på Facebook, bla. i gruppen STOFSKIFTESUPPORT, håber at I har oprettet en profil i Facebook og hjælper hinanden der.
Log in eller Registrér for at kommentere.