Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

gule/hvide pletter på tænderne (Kan de fjernes)

Hej!

jeg har i hele min ungdom haft nogle hvide/gule meget iøjenfaldende pletter på mine fortænder.... Jeg ville høre om nogen ved om det er noget man kan komme af med, da det er meget irriterende for mig... det hindrer mig i at lade min mund være åben når jeg griner, og gør mig pinlig når jeg snakker for jeg ved at man kan se det da det er meget tydeligt og grimt....

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvad har din tandlæge sagt til problemet?
  • Indstillinger
    Jeg har også meget hvide pletter på mine fortænder. Min tandlæge sagde at det var som en "fregne" bare på tænderne.
  • Indstillinger
    Hej du.
    De misfarvninger du beskriver kan skyldes flere ting.
    Det mest sandsynlige er, at emaljen er blevet skadet da tænderne var under dannelse, dvs, du har nok slået dine mælkefortænder en gang og det er gået ud over emaljen på dem der lå "bagved".
    Alternativt kan det være resultatet af en periode med dårlig mundhygiejne (f.eks under tandretning).
    Det kan også være Dental fluorose, en "kronisk fluorforgiftning" som viser sig som farveforandringer på tænder (og knogler). I så fald vil det ikke kun være fortænderne, men mere generelt.
    Der kan være flere muligheder for behandling.
    Nogle gange kan man udjævne farveforskelle ved at blege tænderne. Dette er dog en rigtig dårlig idé hvis der er problemer med mundhygiejnen, og det er vigtigt at det foregår under kontrollerede forhold, dvs hos tandplejer/tandlæge.
    Alternativt kan man lave porcelænsfacader. Disse kan laves så naturlige at ingen vil kunne se de er "uægte". En dyr´, men flot løsning!
    Det bedste du kan gøre er at tale med din tandplejer eller tandlæge om mulighederne for netop dig, og sørge for at hun eller han forstår hvor meget pletterne generer dig.
    Samtidig skal du gøre op med dig selv om du ønsker behandling, da "pletter" ikke er sygdom, men et kosmetisk problem.
  • Indstillinger
    Hejsa "uheldige"

    Dine pletter på tænderne kan fjernes. Der findes flere muligheder, men alle løsninger vil være indgreb på tandens emalje. Så derfor skal man tænke sig godt om inden man begynder at behandle tænderne
    Mange tænder " fødes" med noget der hedder MIH. Hypomineralisationsforstyrrelse. Det kan give udslag i små hvidlige pletter på tænderne. I alvorligere grad kan pletterne blive gule, og måske skaller emaljen ligefrem af...
    Det er en tilstand man ikke selv er herre over, der sker " noget" når emajlen bliver dannet og tanden dukker frem med en lille plet.
    Behandlingsmulighed er : fjernelse af det afficerede tandvæv, samt plast opbygning. Dette kan laves utrolig flot. Eller man kan vælge at sætte en porcelænsfacade på tænderne. Noget dyrere, men en mere holdbar løsning på sigt.
    Spørg din tandplejer eller tandlæge til råds, så i sammen kan finde den bedste behanling til dig. Men husk, lige nu har du en sund tand :-)

    God sommer

    Tandplejeren
Log in eller Registrér for at kommentere.