Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ny Eltroxin - køb en pilledeler (40 kr.) -gør som I plejer

Redigeret 21 april, 2009, 10:06 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej. Jeg er Eltroxinbruger gennem 16 år. Den nye tablet har voldt mig mange tanker. Får 825 mg. pr. uge. - altså 7 dage med 100 og 5 dage med 25. Har fået de nye 100- tabletter fra 22/1 - ikke uden problemer - men ser det an. Så I går skulle jeg begynde på 50 mg., som jeg hidtil har delt. Det vil jeg gøre, som jeg plejer. Jeg tager også Eltroxin kl, ca. 18 - det vil jeg heller ikke ændre på for: JEG TROR PÅ, AT KROPPEN IKKE SKAL HAVE LAVET OM PÅ, HVORDAN VI PLEJER AT GØRE (OG MÅSKE HAR GJORT MANGE ÅR).

Skidt pyt med at der står det ikke er hensigtsmæssigt at dele dem. Det er i hver fald heller ikke hensigtsmæssigt at skulle tage 5o mg. tabletten hver 2. eller 3. dag. Er meget følsom for ændringer (også på den gamle tablet i.f.m. dosisjustering.

Derfor prøv at fortsætte jeres alm. Eltroxin indtag - som I gjorde før. Bliv tjekket hos lægen hver 5. uge og måske skal I sættes lidt ned.

Hold da op hvor det fylder i hovedet med den nye Tablet - men nu skal det være slut. Vil prøve på at få Lægemiddelstyrelsen til at indse, at de skal lægge pres på Glaxo, så der bliver fremstillet en "25 mg" tablet. Når det blot er fordi, tabletterne ikke kan deles, så man sikrer der er ens stof i begge halvdele, ja så må man altså alligevel være bedre stillet med at dele dem, så det bedre passer en selv, indtil GLAXO ÆNDRER PÅ PROCEDUREN.

Konklusion: prøv at gøre som I gjorde før, for måske er nogle af generne ved de nye, at der er lavet om på måden at tage dem på (hvis I har ændret til om morgenen på tom mave, hvis I ikke deler=fordeler dosis hver dag). Øv, hvor er det dumt, at vi skal finde os i at blive udsat for sådan en ændring. Gl. Eltroxin er sådan et gammelt, trygt produkt. Det burde være forbudt at manipulere sådan med en dejlig, gammel pille.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Skov.
    Nej, jeg tror slet ikke at bivirkningerne - for os som ikke kan tåle ny Eltroxin -ligger i fordelingen.
    Da jeg overgik til ny 100 mkg Eltroxin, havde jeg stadig de gl. 50 mkg, og tog disse som jeg plejede. Trods det kunne jeg slet ikke fungere i ca. 2 1/2 md. Efter at jeg erstattede de nye 100 mkg Eltroxin med de gl. 50 mkg, fik jeg det væsentligt bedre, allerede efter få dage. Under hele forløbet med ny Eltroxin lå mine blodprøver fint. Så det er slet ikke deri, bivirkningerne er fremkommet.
    Men du har ret i, at vi har brug for en bedre fordeling. Og det giver Eutiroxen mig samt mange andre.
    Jeg syntes, at du er lidt ude i et "vovestykke" m.h.t. din deling. Jeg kan forstå, at du også er meget frustreret over de nye Eltroxin. Kunne det tænkes, at du ville afprøve Eutiroxen? Jeg har endnu ikke hørt nogle på nettet, som ikke kan tåle disse. De forefindes i 25, 50, 75, 100, 125 o.s.v. op til 200 mkg - og de kan alle deles 2 gange.
    Nej, vi skal søreme ikke affinde os med ny Eltroxin!!!
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Kære Anemonen.

    Tak for din stoe indsats omkring alt dette. Det værdsætter jeg meget og det er faktisk dig, som har givet mig indsigt i en del omkring alt dette med "de nye". Vovestykke, jo - men i min verden ligger der et større vovestykke i at tage tabletterne på tom mave OM MORGENEN OG SÅ IKKE AT FORDELE DOSIS, SOM DET NU BEDST KAN LADE SIG GØRE (ALTSÅ VED DELING).

    Jeg har over tid (på gl. Eltroxin) prøvet at stille om til at tage dem om morgenen - med en sygemelding til følge den ene gang - og megen dårligdom den anden. Det går ganske simpelthen ikke for mig. Og jeg er så følsom m.h.t. reguelering. Er aldrig blevet reguleret med mere end 25 mg. pr. uge pr. gang, når det var nødvendigt. Så hvordan skal jeg kunne "klare" at tage 50 mg. hver 3. eller 4 dag. Det er helt ud i hampen. Og jeg ved godt, at ikke alle læger synes, det er rigtigt. Men det er fakta for mig!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Derfor - med ryggen mod muren, ja, så deler jeg altså 50 mg. (det er let med pilledeleren), og jeg ændrer ikke ved, at jeg tager dem om aftenen. Var hos lægen i mandags, og mit TSH var gået fra 2,71 til 1,29 og mit T4 fra 112 til 129, så ved jeg, at jeg skal sættes ned. Kan ikke tåle at komme i ned til tallet TSH 1. Så nu er jeg sat 25 mg. ned, altså til 800 pr. uge, hvilket er 7 hele tablettter og så deler jeg 2 ag de ikke-delbare 50 mg. tablette r, så de bliver 25 mg. pr. gang. Sådan.

    Det har fyldt så meget i mit hoved, at jeg er ved at blive "rundtosset", så nu bliver det sådan, og så må jeg se. Har også haft symptomer på de nye, men vil altså give dem chancen ved at prøve at tage dem, som jeg altid har gjort , og så med lidt dosisreducering (25 mg. pr. uge).

    Det er bare så for meget, at det er blevet så besværligt. Min hjerne har været optaget af det de seneste dage -...bare hele tiden. Men jeg tror ikke, at der kan ske noget ved deling. Tror det er noget som Glaxo bare skriver for at holde deres "ryg fri". Måske deles de ikke helt m.h.t. indhold, men det må da være bedre end med 3 dage imelkem?

    PY- ha sikke noget.

    Tak for du har kræfter til at skrive og give os alle kræfter til at prøve noget - gøre noget!!
Log in eller Registrér for at kommentere.