Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

6-årig dreng, der ikke gider at gå på wc og lave stert

vores dreng gider ikke gå på wc og han bliver selvfølgelig trodsig hvis vi siger han skel. Har nu sagt jeg ikke vil vaske underbukserne, hvis der kommer mere end bare bremsespor i. så smider jeg dem ud og køber ikke flere...er der nogen ,der har et andet og bedre råd?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Undskyld, men hvad forventer du at få ud af at smide alle hans underbukser ud?
    Ja, så har han ingen underbukser, og så skal du vel så fortsætte med at smide hans bukser ud og på et tidspunkt må han gå med numsen bar. Er det ikke noget nedværdigende for en dreng, der vel går i børnehave og snart skal i skole?

    Drengen er seks år gammel, han har ingen mulighed for overhovedet at forstå konsekvensen af dine handlinger; det kan man simpelt hen ikke forlange af så små børn.

    Han har et glimrende våben til at skabe konflikt; jeg har fornemmelsen at hans wc-vaner fylder ret så grundigt hos jer; der er vældig megen fokus på ham. Det er en hel naturlig reaktion for ham, at der her er et sted, han 100% kan styre.

    Hvad med ganske enkelt at lade ham forsøge at passe det lidt selv? Du kan måske indføre at kl. det og det hver dag, - de fleste har et nogenlunde fast tidspunkt, hvor de har afførring, så skal han sidde på wc i fem minutter - ikke længere. Brug et æggeur, så kan han selv følge med. Det råd fik jeg af en børnelæge. Hvis det går galt i bukserne - og det gør det selvfølgelig - så skal han lige have hjælp til at blive vasket og få noget rent på, men det skal der overhovedet ikke tales om, og der skal slet, slet ikke skældes ud. Ignorer det og forhold dig på samme måde, som hvis du skal hjælpe ham med at tørre en snotnæse.

    I det øjeblik han finder ud af, at det der er fuldstændig uinteressesant, så skal det som nok komme helt af sig selv, men der kan sagtens gå nogle måneder.

    Min nu voksne søn havde også nogle problemer i den retning, men vi valgte altså at ignorere det og hjælpe ham, når det gik galt - det tog ikke så lang tid, så var det overstået. Det er vist nok meget normalt at børn er lidt "bange" for det der med at slippe afføring.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har det samme problem med min datter på 8 år, hun siger at det gør ondt at have afføring og laver derfor daglig i bukserne fordi hun prøver at holde tilbage, men det på et tidspunkt selvfølgelig kommer til at presse for meget på.

    Det er en meget ulykkelig situation og fordi det for nogle børn kun er et spørgsmål om ikke at få nok opmærksomhed som jeg læser ud fra det andet indlæg, så tror jeg at det problem min datter har er meget mere fysisk, da hun er dyb ulykkelig over, at lugte af lort og blive "skældt ud" fordi hun ikke klarer sin toilette.

    Jeg vil råde dig til at kontakte lægen, selvom problemet måske allerede er overståed for dit vedkommende og i så fald, vil jeg meget gerne høre hvad der er sket i sagen :-)

    Jeg synes det er synd for ungerne og jeg som forælder er rigtig ked af, at jeg ikke kan hjælpe min datter mere end at give hende lactulose, som lægen har anbefalet - da hun mente at angsten for afføring vil forsvinde når hun har haft blød afføring et stykke tid, men nu må vi se, jeg synes ikke tingene er blevet bedre.
  • Indstillinger
    Jeg har samme problemmed min søn på 5 år, min mor siger der er en drenge sygdom der gør at de ikke mærker at de skal, hun kan bare ikke huske hvad den hedder. Men jeg leder og leder efter svaret...
  • Indstillinger
    Til trådstarter, jeg syntes du skulle læse lidt om det. Jeg får virkelig meget ondt af din lille dreng, hvis du taler sådan til ham.


    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... stoppelse/
Log in eller Registrér for at kommentere.