Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forskellige formuleringer af Levothyroxine

Redigeret 22 april, 2009, 15:15 i Forstyrrelser i stofskiftet
Som I alle ved eksisterer der adskillige mærker/formuleringer af Levothyroxine (T4); Eferox, Euthyrox, Levo-T, Levothroid, Levoxyl, Synthroid, Tirosint, Unithroid, "Ny/gammel"-Eltroxin. Det aktive stof T4 har et snævret terapeutisk indeks, dvs. der skal ikke ret meget under- eller overdosering til, før bivirkniger som følge heraf mærkes. Derfor er der også krav og regler for den såkaldte bioekvivalens af de forskellige formuleringer. Men studier har også vist at de forskellige formuleringer ikke er mere ens end, hvis man skifter mærke skal man titreres ind på ny. Med andre ord er den dosis som var nogenlunde optimal med et mærke ikke nødvendigvis den samme med et nyt mærke (ny vs. gammel Eltroxin er et rigtigt godt eksempel herpå). Et af problemerne med Eltroxin er bare, at det ikke kan fåes i doser til finjustering. Med finjustering mener jeg, at selvom lægen siger at dine tal (TSH mv.) ser fine ud men at du stadig har kliniske symptomer, som måske kan reduceres ved yderligere justering af dosis.
Tilslut vil jeg lige bemærke at det er forkert og sige at Tirosint er det samme som "ny" Eltroxin og at Euthyrox er det samme som "gammel" Eltroxin. Jeg har i hvertfald ikke kunne finde (bioekvivalens)studierne som viser dette.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Chila
    Jeg synes det er et flot stykke arbejde du har lavet. Der er jo delte meninger om hvorfra bivirkningerne stammer, og følelserne er på højkant så jeg håber at alle vil fortsætte med at "tale pænt".
    Jeg har prøvet at slå op hvilket stoffer der er i de fire mest omtalte mediciner.
    Er der nogen der kan fortælle lidt mere om stofferne i Euthyrox og Ny Eltroxin:

    Tirosint (Triosint?): Aktiv stof: Levothyroxinnatrium
    Inaktivt stof: Gelatine, glycerin, vand

    Ny Eltroxin: Aktiv stof: Levothyroxinnatrium
    Inaktivt stof: Mikrokystallinsk cellulose, pregelatineret stivelse, talcum, kolloid vandfri silica, magnesiumstearat.

    Gl Eltroxin: Aktiv stof: Levothyroxinnatrium
    Inaktivt stof: Laktose, majsstivelse, natriumcitrat, akaciegummi, magnesiumstearat.

    Euthyrox (Eutirox): Aktiv stof: Levothyroxinnatrium
    Inaktivt stof: Majsstivelse, croscarmellosenatrium, gelatine, lactosemonohydrat, magnesiumstearat

    Mvh Peter
  • Indstillinger
    Kære Peter,

    De inaktive stoffer som er forskellige i ny Eltroxin og Euthyrox er for så vidt i begge tilfælde harmløse og gennemprøvede "bindemidler". Men nogle personer kan godt udvise overfølsomhed overfor nogle af de såkaldte inaktive stoffer.
    Mere vigtigt at bemærke er at forskellige "bindemidler"/formuleringer giver anledning til en forskel i hvor hurtigt og hvor meget af det aktive stof (Levotyroxin natrium) der optages over mave og tarm. Det er også derfor det er af betydning hvornår man intager føde i forbindelse med pillen, da føde (eller ingen mad) har stor inflydelse på optagelse af lægemidlet.
  • Indstillinger
    Kære Chila
    Ud fra det du skriver er konklusionen vel at Euthyrox er det bedste middel idet det fås i flest forskellige dosisstørrelser og den mindste (25 mcg) kan deles i 2 dele (4 dele?)?
    Ny Eltroxin må udfra samme logik være dårligt. Hvis det aktive stof ikke er jævnt fordelt i tabletten så må der vel også være en vis variation af det aktive stof i forskellige "ny eltroxin" tabletter.
    Ved du noget mere om forskellen på hvordan de forskellige tabletters aktive stof kan optages?
    Mvh Peter
  • Indstillinger
    Kære Chila.
    Mine bivirkninger af ny Eltroxin skyldes på INGEN måder reguleringssymptomer. Jeg blev fulgt tæt op med blodprøver, som alle viste, at jeg mine stofskiftetal, lå rigtigt flot.
    Jeg har været til kontrol på endokrinologisk afd., hvor jeg får at vide, at min fremtidige mulighed nok var pension.
    Jeg har virkelig været invalideret i ca. 2 1/2 md.(som så mange andre). Jeg har været til mange fraværssamtaler på mit arbejde. Men ikraft af at jeg ikke fik det bedre - omend meget værre - endte det med fyring.
    Da jeg startede på gl. Eltroxin/Eutirox, fik jeg det allerede væsentligt bedre efter bare 2 dage. Jeg har importeret Eutirox, og har på ingen måde haft det dårligt af denne tablet.
    Ja, GlaxoSmithKline har virkelig lavet en brøler. Både m.h.t. de bivirkninger som mange får af ny Eltroxin samt at tbl. ikke længere må deles.
    Så jeg vil hermed fastslå. DET DREJER SIG IKKE OM FOR LIDT ELL. FOR MEGET ELTROXIN ELL. OM REGULERINGSSYMPTOMER.
    Hvad GlaxoSmithKline så har gjort ved den nye tablet, siden vi får bivirkninger som invaliderer os, kunne være spændende at få analyseret. Jeg har aldrig oplevet noget lignende i hele mit stofskifteforløb (konstateret i 2002). Jeg har oplevet utallige rutsjeture grundet for store dosisændringer, men den længste sygemelding har tidligere været på 14 dage. Så jeg kender alt for godt til ikke at være velreguleret og hvad dosisændringer gør ved mig!!!!
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej Chila !

    Der er ingen tvivl om, at vi mennesker ikke ens - og at nogle tåler det ene og andre noget andet...
    MEN jeg er nu også overbevist om, at det IKKE er et regulerings-spørgsmål med de bivirkninger jeg fik af Eltroxin.
    Jeg blev - sammen med alverdens daglige symptomer - kort og godt "influenza-syg" hver dag 2-4 timer efter jeg havde taget pillen - d.v.s. når pillen nåede ud i blodbanen. Da Levothyroxinen jo ikke virker så hurtigt ude i kroppen, er jeg ikke i tvivl om, at det må være pillens bindemidler, sammensætning eller hva' ved jeg (?)
    Under alle omstændigheder blev jeg "forgiftet" af et-eller-andet i den pille
    - og alle disse "forgifnings-symptomer" forsvandt som dug for solen, da jeg lagde den på hylden til fordel for Euthyrox.

    Jeg kører nu på 10. dagen på Euthyrox. Min dosis er i den forbindelse hverken sat op eller ned - og det kører uden problemer !

    Jeg har talt med en amerikansk endokrinolog, som siger, at det absolut ikke er unaturligt, at man som stofskiftepatient bedre tåler et præparat frem for et andet. Derovre "prøver man sig frem" - hvis der er problemer.

    Desuden var der jo også "balladen" om Eltroxin i New Zealand !!!
    Jeg tvivler på, at SÅ MANGE mennesker kan ta' fejl af bivirkninger og regulerings-spørgsmål....
    Du kan læse lidt om det her:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.info ... ostcount=5

    *Pia
  • Indstillinger
    Da jeg fik konstateret "lavt stofskifte" i juni 2007 var min TSH på 87.
    Jeg havde alle de klassiske symptomer, træthed, muskelsvaghed, så dobbelt,
    tør hud og hæs stemme.
    For slet at tale om min hjerne, der slet ikke fungerede.
    Når jeg tænker tilbage, må jeg have lignet en "Zombie".
    Efter et års kamp fik jeg endelig en henvisning til en endokrinolog, min TSH var da 5,47 og næsten indenfor referenceværdierne, som min læge sagde.
    Han kvitterede med at hæve min Eltroxindosis fra 700 mg om ugen til 875mg.
    Jeg fik det utroligt dårligt med hjertebanken, sitren og rysten mm.
    Resultatet var, at min TSH faldt til 0,08.
    Den ligger nu på 0.76 og jeg har det godt.
    Jeg har prøvet at få for meget og for lidt Eltroxin.
    Derfor kan jeg med 100%s sikkerhed sige, at det for mig ikke handler om finjustering.
    Men at jeg har fået følgende bivirkninger af den nye Eltroxin:
    mavesmerter, mavekramper, kvalme, svimmel og har haft øjensmerter.
    Dette er alle symptomer, som jeg IKKE har haft før, hverken over eller underdoseret.
    Det er muligt, at formlen på den nye Eltroxin ser fin ud på papiret.
    Men i min krop fungerer den ikke!!!!
    Hilsen Inge
  • Indstillinger
    Kære Chila/Lotte.
    Du nævner 10 produkter, som har forskellige bindemidler, og derfor godt kan være forkelligt virkende på os. Men hvis jeg forstår dig ret, drejer det sig om den rette justering for hvert enkelt produkt??
    Du har selv kontaktet Gloxo og fortalt om dine bivirkninger!!
    Du vil af med de gl. Eltroxin, idet du heller ikke kan tåle disse!! Gl. Eltroxin havde dog en 50 mkg tbl. med delekærv!!
    Du vil finde den medicin, som har færrest bivirkninger!!
    Vil det dermed sige, at du aldrig har været velreguleret med gl. Eltroxin?? Er det grundet dine bivirkninger??
    Ja, jeg undrer mig over dit indlæg!!
    Jeg syntes, at det er rigtigt godt at forske i medicinen. Men de uhyggelige bivirkninger, som mange af os har haft, må ihvertfald ikke negligeres som værende "indkørelses" vanskeligheder. eller ikke korrekt medicinering.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Jeg kan og vil selvfølgelig ikke afvise, at der måske er "noget" med den "nye" Eltroxin som skyldes andet end den nye formulering.
    Men jeg vil gerne holde fast i hvad der umiddelbart er mest sandsynligt (afhængig af baggrundsviden).
    Når formuleringen ændres er der stor sandsynlighed for, at hastighed og tiden det tager for at det aktive stof (T4) at nå max. koncentration i blodet også ændres. Der kan også meget vel være forskel fra person til person i blodkoncentationer med den samme formulering og er ydermere afhængig af hvornår tabletten tages og er især følsom mht. om der intages føde eller ej.
    For at komplicerer billedet lidt mere, så er der også forskel mellem om os mht. omsætning af T4 til T3 (sker i nyre og lever) som igen er afhængig af hvor meget eller lidt der absorberes.
    I øvrigt tror jeg, at det er et generelt problem, at der er dårlig sammenhæng mellem TSH og kliniske symptomer (det at vi føler os "dårlige" selvom vores tal siger at vi kontrolleret) Men det det betyder ikke at yderligere finjustering ikke kan hjælpe. Målet for hvorvidt man skal have en højere eller lavere dosis er så om vores kliniske symptomer bliver bedre.
  • Indstillinger
    Alle de forhold du beskriver omkring optagelse af medicin er GENERALT for AL slags medicin.
    Derfor ikke nogen nyhed.
    Jeg mangler stadig en fornuftig forklaring på hvorfor folk (som mig bl. a) får bivirkninger efter indtagelse af indtagelse af NY Eltroxin!
    Og får det godt igen efter tilbagevenden til Gl. Eltroxin eller Eutirox/Euthyrox!
    Prøv at forklar det for Peters datter på 4 år, der får raserianfald fordi hun ikke kan forklare, at der sker noget underligt i hendes hoved!
    At stofskiftepatienter i New Zealand har fået mulighed for at købe anden medicin, og at lægemiddelstyrelsen omtaler bivirkninger taler vel for sig selv.
    Hilsen Inge
  • Indstillinger
    Kære Inge,

    Det er nemlig rigtigt, "GENERELT" som dermed også gælder for ny/gammel Eltroxin!
    Men for at stoppe denne ikke særlige konstruktive diskusion her, så gælder det jo om at finde en løsning på problemet som meget vel kan gå hen og blive individuel. Med andre ord hvis den gamle Eltroxin er den bedste løsning og Lægemiddelstyrelsen kan lægge pres på Glaxo med henblik på skifte den nye ud med den gamle form igen, og måske tilmed i mere variable doser, vil det jo være super. At hente et alternativ hjem fra Sverige er jo også en løsning for nogle, men for andre vil der stadig være en ny indkøring i vente.
Log in eller Registrér for at kommentere.