Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp! Ingen menses siden sidst i februar..

Redigeret 23 april, 2009, 03:45 i PMS og menstruation
Hej!

Jeg har ikke haft min menstruation siden sidst i februar, og dette, er jeg ret bekymret for..
Jeg er under ingen omstændigheder gravid, da jeg ikke har, eller har haft noget aktivt sex-liv endnu. Tager heller aldrig p-piller, eller anden medicin.
Det er kun sket én gang tidligere, at min menstruation er udeblevet, men det er mange år siden. Og da var jeg også stresset.. Ellers er den regelmæssig (svingende med 3-5 dages interval.)

Sidst jeg havde menstruation (i februar) begyndte det at bløde meget mindre, end det plejer at gøre. Jeg plejer nemlig at bløde kraftigt, med smerter, når det er. Men sidst, var det ligesom om, at den "ebbede langsomt ud.."

Det er efterhånden noget siden, jeg var ved min egen læge, som sagde, at min menses nok skal komme snart. Hun mente, at den er udebleven pga. stress.
Jeg har da også været meget stresset, i den seneste måned. Dette skyldtes en opgave i skolen, som jeg heldigvis er færdig med nu.

Men jeg har måske en anden idé, om, hvad det kan være...
Jeg er begyndt at træne oftere, end jeg har gjort. Også selvom jeg på mange dage er træt og uoplagt.
Har hørt, at meget sport kan påvirke menses.. Men jeg elsker at røre mig. Især at løbe. så det har jeg svært ved at drosle ned på.
Desuden, spiser jeg heller ikke ret meget i løbet af en dag. Normalt indtag: ca. 1000 kcal. Men dette har jeg kørt med i rigtigt lang tid, og har ikke påvirket menses.
Jeg er så droslet ned med et kcal indtag på ca. 800 kcal nu, pga. et ønske om, at vedligeholde den vægt, jeg har nu, på 45,5. Har tabt mig ca. et kgs på en måned, pga. den "nye livsstil."
Det er svært for mig at indtage flere kcal, da jeg har det bedst med en vægt på 45 kgs.

Jeg er faktisk lidt inde i en ond cirkel.. for jeg har lige fået en ny skoleopgave at koncentrere mig om, og et nyt praktiksted, hvilket godt kan stresse mig en del, hvis jeg ikke passer på. Samtidig, ligger det også til mig at bekymre mig mere eller mindre om det, som folk nok ville kalde hverdags-bagateller..
Jeg er også stresset over alt det med mad, kalorier og træning.. Det er virkelig ikke sjovt..
Og stress over alt dette, er jo nok med til at forsinke min menses, hvilket bare er med til at gøre mig endnu mere bekymret og stresset! :-(

Min læge gav mig faktisk ikke nogen råd om dette. Hun sagde bare, at den nok skal komme..

Men virker det ikke som om, at stress er den afgørende faktor her, for om menstruationen er regelmæssig, eller ej? Hvis jeg stresser for meget i lang tid, så bliver den måske ved med at udeblive?

Hjælp... Jeg har brug for råd..!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg synes du selv beskriver meget godt, hvad dr kan være galt. Du dyrker væsentligt mere motion, hvilket er godt nok, men du skal da spise, hvad der passer til.
    Det er meget logisk at du er træt og uoplagt, når du ikke får ernæring nok.
    Det er ligeledes også logisk, at din menstruation så udebliver - jeg vil mene, det er et signal til dig, om at du simpelt ikke passer din krop rigtigt.

    Jeg synes dog, det er underligt, at din læge sådan afviser dig, så den læge ville jeg nok skifte ud.

    Og så vil jeg foreslå dig, at du f.eks. kontakter en diætist, der kan hjælpe dig med den kost, der lige præcis er god for dig, som også tilpasses din motion.

    Og i øvrigt, med mindre du er dværg, så er din vægt alt, alt for lav, og i sig selv en helt klar forklaring på manglende menstruation.

    Samtidig er du lidt arbejdsmæssigt presset - det betyder, at du har brug for lidt mere "brændstof".

    For din egen skyld: Få lidt professionel hjælp ind
  • Indstillinger
    Mange tak for svar.
    Jeg glemte vidst lige at nævne, at jeg er 26 år, og 155 cm. - altså ikke nogen specielt høj pige. Derfor heller ikke så dramatisk mht. min vægt på 45,5!
    Men jeg er ret spinkelt bygget. (lille og fin, som man siger.)
    Så, for mange, kan det måske godt virke som om, at jeg er meget tynd.

    Tak for rådene, om både kost og motion!
    Jeg vil prøve at få det til at passe lidt bedre ind i min dagligdag. Selvom det er svært for mig.. Og hvis min menstruation ikke dukker op i maj måned, så må jeg nok hive fat i lægen igen... - håber dog ikke, at dette bliver nødvendigt..
    Jeg har hørt flere sige, at ananas-frugt kan hjælpe med, til at fremskynde en menstruation.. Eller er det bare en skrøne?
  • Indstillinger
    Du har således en BMI på 19 - og det er altså lige i underkanten, selv om du er en spinkel pige. Du må godt få lidt mere sul på kroppen - faktisk ville det sikkert pynte på dig med ca. 10 kg mere, men det skal være 10 "gode" kg.

    Hov! Besvimede du nu? :-) - Jo, jeg tror, det ville være rigtigt godt for dig med disse ekstra kilo.
    Derfor tror jeg stadig, det vil være godt for dig med f.eks. en diætist.

    Jeg tror for det første, at din menstruation vil komme igen, for det andet vil du sikkert også erfare at din træthed vil forsvinde.

    Det er rigtigt, rigtigt godt med motion - også megen motion - men kosten skal altså følge med.

    Det er dit valg at ville vente helt til maj måned med at gå til læge - så længe er jeg ikke sikker på, jeg ville vente - men sørg i hvert fald for at få noget mere at spise, også selv om du ikke føler for det - derfor skal du have noget professionelt ind over, så du kan lære at indtage den rette kost.
  • Indstillinger
    10 kgs??! :-O Og jeg troede, at de beskedne 2-3 stks. ville udgøre det! Jeg behøver vel ikke tage så voldsomt meget på, for at være sund?
    Faktisk, har jeg været oppe og veje tæt på 55 kgs engang.. Og selvom jeg krummer tæer over tanken, må jeg gi dig ret i, at jeg stadig så slank ud.. Ikke nok med det, så havde jeg også fokus et helt andet sted, og var glad og frisk det meste af tiden.. En sund pige med "æblekinder" og lidt former, som mange nok ville sige.
    Men nu er det noget helt andet... Nu er jeg begyndt at fokusere helt anderledes, og jeg ved godt, at hvis jeg ikke passer på, kan det hurtigt tage kontrollen, og ende galt. Jeg ved egentlig ikke, hvorfor det har forandret sig så meget.. Nu har jeg opnået et nyt "mål", siden dengang, og altså begyndt at stræbe mere efter det superslanke, Kate Moss-agtige look.
    Jeg har dog alligevel øjne og forstand, og kunne aldrig finde på at skade min krop bevidst, hvor det bare handler om at tabe så meget vægt, som muligt.. Det er en sindssyg tankegang..! Og det ender med døden til følge for mange piger.
    Men jeg ved dog også, at hvis jeg ikke passer på, kunne jeg nemt miste kontrollen.. (Har allerede en veninde, som har haft sygdommen forfærdeligt tæt inde på livet. Så bare dette, er en advarsel i sig selv.)

    Summa Summarum... det er nok vigtigt, at jeg lige griber fat i min egen læge (eller en anden af slagsen) igen.
    - Hvis de da ellers har tid... :-(

    Og mange tak for svar, endnu engang!
  • Indstillinger
    Din krop råber og skriger til dig, at det ikke er godt for dig ar stræbe efter en eller anden supertynd stjerne.

    Du bør lytte til din krop.

    Jo, tanken om, at du måske har nogle anoreksitendenser har strejfet mig, men det har jeg slet, slet ingen viden om.

    Skynd dig at få lidt professionel kostvejledning. Det skal du muligvis betale noget for, men det vil være gode penge at give ud.

    Og du ved jo endda, at du havde det meget bedre, da du vejede mere, så du ved jo også, hvorfor du ikke har det optimalt nu.

    De 10 kilo var mere for at give dig et ordentligt puf, men du skal helt der op i nærheden.
  • Indstillinger
    Jubiiiii..! Gæt lige, hvad der er dukket op her til morgen.. Troede aldrig, at jeg ville være så glad for at få menstruation, som jeg er idag!

    Så må det have skyldtes stress, og altså ikke noget omkring en alt, alt for lav vægt, osv..
    Så de 55 kgs blir altså udsat et godt stykke tid endnu. ;-)

    Men mange tak for svar og råd alligevel!
  • Indstillinger
    Ja men til lykke.

    Jeg er ikke helt sikker på at din undervægt er fuldstændig ligegyldig for din krop og dens funktioner, men det vælger du jo selv.

    Lige som jeg har svært ved at forstå at nogen lader stå til og bare bliver federe og federe uden at gøre noget ved det, har jeg svært ved at forstå at andre vil være undervægtige, og måske i sær som du fortæller, knokler løs for at holde vægten helt der nede, med træthed og generel utilpashed som konsekvens.

    Ingen af delene er på længere sigt sundt for kroppen, så jeg synes stadig, du skal få noget hjælp til et godt og sundt kostforløb.
Log in eller Registrér for at kommentere.