Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjææælp tak - problemer med stofskiftet

Redigeret 20 april, 2009, 16:25 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej Debatgruppe.
Jeg håber der er nogen der kan give mig et par råd.

Jeg fik for ½år siden konstateret antistoffer mod min skjoldbruskkirtel og min TSH lå på det tidspunk over 15, lægen sagde at vi bare skulle holde øje med min TSH og ikke gøre mere. Jeg var meget træt, ondt i led og hoved og øjne og havde problemer med koncentrationen. For en måned siden fik jeg nok og insisterede på at der blev gjort noget (på det tidspunkt var min TSH oppe på på 20), og min læge gav mig eltroxin som jeg nu har spist i 3 uger (50 microgram om dagen). Om end muligt så blev jeg endnu mere træt og døsig efter jeg startede på eltroxin og min læge har foreslået at jeg kan sætte dosis op. Min THS er nu efter eltroxin behandling blevet målt til 7 og min t4 til 15. Er der en pointe i at sætte dosis op når T4 er så høj? Jeg har mest lyst til at stoppe med eltroxinen da jeg føler mig meget mere træt end før. Går og venter på en henvisning til en endokrineolog, men der er ventetid. Er der nogen der kender nogle private tilbud som jeg evt kunne overveje? Så hvad synes i jeg skal gøre mens jeg venter på endekrineolog; stoppe eltroxin eller sætte dosis op?
Tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jo højere TSH desto lavere stofskifte. Fornuftigt at få tid hos en endokrinolog, men i mellemtiden skal du forsøge at få TSH ned på 1. De symptomer du nævner er kendte og du skal være tålmodig, men drop endelig ikke Eltroxin. Det tager en vis tid før end behandlingen slår igennem.
  • Indstillinger
    Tak for svar. Jeg er med på det med TSH og lavt stofskifte. Men jeg er usikker på om jeg skal sætte min dosis op når nu min T4 er "normal" selvom TSH er høj? Glemte at tilføje at siden jeg er begyndt at spise dem har jeg haft meget hjertebanken, hvilket antyder at jeg måske ikke skal sætte dosis op?
  • Indstillinger
    Kære euglena.
    Ja, nu bliver jeg endnu engang rigtig harm over de læger, som ikke handler på stofskiftesygdomme.
    Da din læge i første omgang tog blodprøver, hvor dit TSH lå på 15, skulle han allerede på daværende tidspunkt have sendt en henvisning til endokrinologsik afd.
    De praktiserende læger er simpelthen ikke "gearet" til denne sygdom. Ja, det er forfærdentligt, at der er ventetid.
    Du må endelig ikke stoppe med din medicin. Men som du skriver, kan det godt være, at du er på vej til et forhøjet stofskifte. Men det kan også være selve "rutsjeturen". Får du målt T3?
    God bedring.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Nej han mente ikke at t3 var klinisk relevant selv om jeg spurgte efter det.
    "Rutsjeturen" er det et kendt fænomen når man starter eltroxin og er ved at køre sit stofskifte op? skal jeg øge dosis? er i syv sind. Kender i nogen man kan snakke med uden om ventelist (mod betaling) -- sleeping my day away
  • Indstillinger
    Kære Euglena.
    T3 er absolut relevant. Hvis T3 ligger lavt, vil du ikke opleve energi og velvære.
    Jeg ville nok vente med dosisændring, indtil du får taget nye blodprøver igen. Det kan gå 4 - 6 uger fra dosisændring til kroppen registrerer det.
    Ja, det er virkelig en tålmodigheds prøve!!!
    Jeg kender desværre ingen andre, som du kan henvende dig til. Kan din læge ikke skubbe på m.h.t. henvisningen??
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej euglena1 !

    Jeg ville IKKE sætte dosis op - hvis jeg var dig.
    Du skal lige gi' Eltroxin'en en chance får at virke - og der kan sagtens gå 6-8 uger inden kroppen har "suget" det rigtigt til sig.
    Dit THS er godt på vej nedad på den dosis du får nu. Så jeg ville gi' det lidt mere tid - og vente på endokrinologen.

    *Pia
  • Indstillinger
    Jeg takker for jeres svar! Hilsen E
  • Indstillinger
    Hej Egulena1.
    Vil bare lige informerer dig om, at du måske kan hente lidt hjælp hos Thyreoidea Landsforeningen. Det er da fundstændig urimeligt, at du skal gå og vente på tid på endo.
    God bedring og ha´tålmodighed.
    Hilsen Jette Larsen
Log in eller Registrér for at kommentere.