Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

10 år og svært ved at tørre sig ren

Redigeret 16 april, 2009, 11:44 i Opdragelse
Godt råd udbedes. min dreng på 10 år har svært ved at tørre sig ren efter toiletbesøg, det betyder han tit har en lille kage siddende ved numsen, og som sætter sig i bukserne, og at han lugter deraf. han har ofte en ret klæbrig afføring og jeg synes det er svært at lære ham at tørre sig ordentligt. Er der andre der kender dette og som har gode råd?
mvh margitte

Kommentarer

  • Indstillinger
    Når man er 10 år gammel, så kunne jeg godt forestille mig, at det faktisk er er problem for ham selv. Det er da ikke sjovt at kammeraterne siger, han lugter af lort, så han er forhåbenligt også selv ret så motiveret til at gøre noget ved problemet?

    Mit umiddelbare bud er, at han nok ikke får gjort sig helt færdig; han tror han er færdig, han tørrer sig, trækker bukserne op, og så kommer der lige en lille klat mere, så for det første skal han nok blive siddende lidt længere og måske prøve at trykke, selv om han synes, han er færdig. Så skal han tørre sig grundigt med toiletpapir.

    Der ud over vil jeg foreslå, at når han er hjemme, så skal han lige vaske sig med en klud og vand bagefter - sæbe behøver han ikke. Det er ikke så godt at bruge sæbe der hele tiden.

    Er han ude, kan han måske have nogle vådservietter i en lille plastpose i lommen - af den slags, man kan få til babyer. Så kan han lige slutte af med at vaske sig med en sådan, der bare kan smides ud bagefter.

    Men - allerførst - lad ham øve sig i at sidde lige lidt længere, end han selv tror.

    Ja, det var bare et forslag.

    I øvrigt en meget klæbrig afførring? Får han grov og fiberrig kost nok? Masser af frugt? Det skulle hjælpe på konsistensen.
Log in eller Registrér for at kommentere.