Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Fedtstoffer og olier

Redigeret 23 august, 2009, 12:44 i Sund kost
Hej alle interesserede

Nogle gange er det en besynderlig oplevelse at følge udviklingen, hvad angår kostråd fra førende eksperter.

For 10 år siden læste jeg Ellen Møllers bog ”Spis dig fra ledsmerter, gigt og…”, og på basis af Ellen Møllers argumenter konkluderede jeg, at visse fedtstoffer var livsvigtige, og desuden, at det er vigtigt at få disse fedtstoffer i en god kvalitet og behandle dem skånsomt, så de ikke bliver harske eller forvandler sig til transfedtsyrer, der er ekstremt skadelige for helbredet.

Siden har jeg med interesse fulgt med i, hvad eksperterne har sagt om fedt og olier. For ti år siden var der en frygtelig fedtforskrækkelse. Det var dengang slankeeksperten Anne Larsen skyllede det hakkede oksekød under den varme hane og i øvrigt advarede mod al slags fedt. Og slankelægen Arne Astrup mente også, at man skulle holde sig langt væk fra fedt, og desuden, at sukker ikke feder. Det havde han påvist i en rapport, som De Danske Sukkerfabrikker havde betalt ham for at lave.

Siden har begge slankeeksperter gradvist ændret mening. De har på intet tidspunkt sagt: ”Undskyld, vi tog fejl!” De er bare gradvist begyndt at anbefale sunde fedtstoffer fra fisk, nødder o.l.

For ca. 8-9 år siden hørte jeg TV2’s husholdningsekspert Inge Norus udtale, at det var lige meget, hvilken olie man anvendte til madlavning. Hun anbefalede, at man købte den allerbilligste (det er den, man kan finde til under 10 kroner for en liter i en gennemsigtig plastflaske).

For ca. 4-5 år siden hørte jeg hende udtale sig om spørgsmålet igen, og da sagde hun, at det nok godt kunne betale sig, at købe olie i en god kvalitet, som er lidt dyrere. ”Man får, hvad man betaler for,” sagde hun med sit velkendte blink i øjet. Men der var ikke nogen råd om, hvilke olier der kan bruges til at stege i, og hvilke man ikke må opvarme.

I dag var der så igen en ekspert i TV2’s morgenfjernsyn, der udtalte sig om forskellige olier. Denne gang var der råd om, hvad der tåler opvarmning og som man altså kan stege i, og hvad man skal undgå at stege i. (Ifølge programmet skulle man på TV2’s hjemmeside kunne se disse gode råd).

Tænk, at det har taget 10 år at få den viden frem! Denne viden eksisterede allerede for ti år siden!

Sådan er det sikkert med alt nyt. Når ny viden kommer frem, bliver den i første omgang modarbejdet. I den situation er det ikke nemt at være forbruger. Det eneste, vi kan gøre, er at bruge vores sunde fornuft. Sådan tror jeg også, at det er i forbindelse med tankerne omkring Kernesund mad. Jeg har ikke selv læst bogen. Men jeg er overbevist om, at i hvert fald nogle af bogens ideer er rigtige. Måske er alle forslagene ikke lige vigtige for alle mennesker, men nogle mennesker er mere sårbare over for tilsætningsstoffer og bestemte madvarer, og de kan sikkert have gavn af bogens råd.

Mange hilsner

Kameliadamen

Kommentarer

  • Hej igen

    Jeg bringer lige et link til de omtalte oplysninger fra TV2’s morgen-TV:

    http://programmer.tv2.dk/go/article.php ... 11518.html

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg har fulgt debatten om sunde madvarer i mange år og selv de seneste ekspertråd bliver givet med en vis usikkerhed. Men det kunne måske være interessant for alle at slå op på internettet under Annika Dahlqvist eller LCHF kost. Der findes et foredrag af Annika Dahlqvist, som er ganske interessant. Hun er svensk læge og er tidligere blevet meget udskældt for sine kostråd til især diabetikere, men hendes teorier er ved at blive anerkendt. Hun går i store træk ind for lavt kulhydratindhold og højt fedtindhold i maden. Men hør selv hendes foredrag.
  • Hej Kirsten

    Tak for dit indlæg. Jeg har selvfølgelig ikke kunnet nå at sætte mig ind i Annika Dahlqvists tanker. Jeg har bare skimmet denne side:

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannik ... _till_lchf

    Jeg kan se, at hun skriver, at det mættede fedt og kolesterolet ikke er farligt for os. Der er jo andre, der mener det samme.

    Jeg har med stor interesse læst Niels Ehlers bog: ”Lev fedt – bliv slank” og desuden Uffe Ravnskov: ”Kolesterol”. Jeg kan se, at Annika Dahlqvist henviser til Uffe Ravnskov.

    Det var en speciel oplevelse at se, hvordan Uffe Ravnskov punkterede, hvad han kalder myten om kolesterols farlighed. Ud fra hans bog at dømme, er alt kolesterolhysteriet fuldstændig overflødigt!

    Du skriver, at ”selv de seneste ekspertråd bliver givet med en vis usikkerhed”. Tænk, det synes jeg ikke! Jeg synes netop, at de forskellige eksperter udtaler sig meget kategorisk. Og det er netop det, jeg er så forundret og forarget over. I betragtning af den usikkerhed, der findes, kan jeg ikke forstå, at eksperterne ikke tager forbehold over for det, de selv siger.

    Og jeg er forundret over, at eksperterne ikke kommer med en forklaring, når de ændrer deres anbefalinger til folk. I stedet for præsenterer de bare den nye opfattelse, som om det er noget, de har sagt hele tiden. Det er utroværdigt, og jeg er bange for, at folk mister tilliden til ekspertviden på det grundlag.

    Desuden undrer det mig også, at der som regel sættes lighedstegn mellem sund mad og slankemad. Jeg ved godt, at overvægt er et stort problem for mange. Men det er trods alt ikke alle mennesker, der skal tabe sig.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg har tidligere også ment, at indlæg var meget katagoriske, men jeg er begyndt at nærlæse det ordvalg, der bruges. Jeg giver dig ret i, at eksperter ikke er gode til at ændre deres mening med en erkendelse af, at de tog fejl. Jeg har også læst Niels Ehler's bog, som jeg synes giver et godt indblik i, hvordan kroppen reagerer på maden, og vil prøve at læse den anden du nævner.
    Hilsen
    Kirsten53
  • Hej Kirsten

    Det kan godt være, at du har ret i, at eksperterne er blevet bedre til at nuancere deres udtalelser. De eksempler på meget kategoriske udtalelser, som jeg nævnte i mit første indlæg, er jo op mod ti år gamle. Det var dengang, jeg ændrede min kost, så den kom til at indeholde flere sunde fedtstoffer. Det er klart, at jeg dengang var ekstremt opmærksom på, hvad eksperterne sagde – netop fordi det dengang var så kontroversielt at begynde at spise mere fedt, som jeg gjorde, i stedet for mindre fedt, sådan som de toneangivende eksperter så kategorisk anbefalede det.

    Men nu, hvor det er accepteret viden, at man skal sørge for at få tilstrækkeligt sundt fedt, kan det godt være, at jeg ikke længere er helt så opmærksom på eksperternes udtalelser. Jeg lytter stadig efter, hvad de siger, men lægger måske ikke mærke til, hvis de tager forbehold og peger på, at man jo ikke ved, hvad den fremtidige forskning vil vise. Men nu du siger det, husker jeg, at i hvert fald lægen Jerk W. Langer ofte tager forbehold.

    Og ja, du har fuldstændig ret i, at der hersker stor usikkerhed. Men jeg synes, at det er spændende at følge med i. Og i mellemtiden må vi jo bare sørge for at spise varieret og spise gode, uspolerede, friske råvarer uden tilsætningsstoffer og giftstoffer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Med hensyn til olier, er det ikk alle der er lige ufarlige, for 30 år siden lød rådet "Opgiv det røde kød. Fjern skindet fra kyllingen før du spiser den, brug vegetabilske olier" men i 1992 blev det så bevist det modsatte nemlig, at vegetabilske olier og margarine FORÅRSAGER HJERTESYGDOMME - men der er ikke kommet noget "undskyld" fra alle de læger der påstod det modsatte, det er når man tænker over det rimelig dårligt, hvis det var et bilfirma, som havde lavet så stor en fejl ville de havde blevet bød til at tilbage kalde samtlige biler og sige undskyld. Men det er åbenbart noget andet når det gælder mennesker liv. Noget af det man skal undgå er Plante-margarine da det øger risikoen for hjertestop.
    I kærgårdens plantemargarine er der føret: extraktionsbenzin, nikkelspåner, natronlud, fosforsyre, citrolsyre, blegemiddel og så er det gjort smørbart med aceone - velbekomme siger jeg bare.

    Der blev tidligere skrevet om kolestrol tal - og vil sige man kan læse meget mere om det i bogen "Den tilbage holdte viden om helbredelser" af Robby Curdorf. som føret er veldig god, hvis man gerne vil leve længere uden at komme op hospitalet eller behøve nogen form for medicin.
    og ja det er ikke farligt at have forhøjet kolestrol tal, den fungere lidt ligesom feber, du burde bekymre dig hvis den var for lav, da der så ville være for lidt og det er farligt da din hjerne så ikke har no´get at svømme rundt i, at den er for høj betyder bare at du har en anden sygdom i din krop, og den rette er ikke at tage medicin i lange baner. Vet vil kun svække din krops evne til at kurere sig selv, hvis du har for højt kolestrol, burde du hellere bekymre dig om hvad det er for en sygdom der ellers er i din krop.
Log in eller Registrér for at kommentere.