Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Underlig bevægelse inden sengetid??

Redigeret 11 august, 2009, 11:17 i Små børn
Min datter på 20 måneder har i nogle måneder indimellem, ret tit faktisk, lavet sådan en underlig gentagende ridebevægelse. Hun gjorde det lige her igen da jeg kom ind for at sige godnat for 3 gang. Hun sidder i sengen og laver sådan en op og ned gynge/ridebevægelse, hun er helt stille og gør det faktisk i et stykke tid, indimellem med underlivet helt nede i madrassen og gnider det frem og tilbage. Det der får mig til at reagere og giver mig en ubehagelig fornemmelse inden i er at det giver mig accociationer til noget med samleje, det ser fuldstændig ud som når en sidder ovenpå en anden og laver den der ride bevægelse. Hvad f..... kan det være, kan det være noget helt normalt som børn helt tilfældigt kan finde på uden at have det nogen steder fra i den alder??? Håber det bare er mig som er hysterisk:-( Kan slet ikke komme på hvor hun skulle få det fra, godtnok er jeg selv blevet sexuelt misbrugt af flere pædofile som barn, men synesnu nok jeg har fået det bearbejdet så meget at jeg føler mig ret overbevist om at jeg ville kunne se nogle signaler hos min partner hvis han var af den slags. Han er slet ikke sådan en type og han er meget meget glad for sine børn. Skal jeg alligevel få nogle alarm klokker til at ringe??

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg mener at det er ret almindeligt at små børn sidder og vugger på den måde---det mener jeg har set på flere børn også mine egne ----men måske spiller fortiden dig et pus----spørg sundheds plejersken --næste gang hun kommer på besøg --hun kan sikkert give dig et klart svar
  • Indstillinger
    Jeg søgte på emnet og faldt over dette indlæg.

    Min datter på snart 5 år, har siden 1 års alderen lavet disse bevægelser når hun var søvnig. Det startede da hun sad i sin barnestol med midterstøtte samt i hendes autostol, vi tog derefter midterstøtten af samt købte en ny autostol, da vi var bange for, at det generede hende. Dette hjalp også i et års tid..men siden da er det kommet igen i perioder som nu er blevet til ret ofte. Det skal lige siges, at lige meget om hun sidder op eller ligger ned, så har hun begge hænder i mellem benene og presser/skubber i mens hun glider længere og længere ned i sædet. Vi prøver på at forklare hende, at man ikke skal sidde sådan, vi har også spurgt hende, hvorfor hun gør det, men det kan hun ikke forklare. Når hun laver bevægelserne ser det ikke ligefrem behageligt ud. Vi har også snakket med sundhedsplejersken samt vores egen læge, men ingen kan give et svar. Vi står her på bar bund og ved ikke hvad vi skal gøre...er der evt. andre der har oplevet noget i denne retning, giv os venligst svar.

    Hilsen en mor, som frygteligt gerne vil ha´et svar.
  • Indstillinger
    Din datter har måske bare opdaget noget, der tifredsstiller hende eller pirrer hende.
    Jeg kan huske at jeg gjorde det, jeg var godt nok lidt ældre, men jeg husker det fra omkring treårsalderen.
    Mine små søstre gjorde det også. Min mor var fortvivlet over det, ja, skamfuld, hun skældte ud og nedgjorde os.
    Børn har jo ingen seksualitet, vel?
    Men det har de altså, ikke sådan som voksne, men en barnlig form, og er helt naturlig.
    Hun er fraværende i blikket, fordi hun er på opdagelse i sit indre. Hvis du synes det er for meget, kan du aflede hendes opmærksomhed.
    Skælder du hende ud, kan hun skabe billeder af det du forestiller dig, og det kan tage hende mange år at komme af med, eller skældudene vil indgå som en del af hendes seksuelle fantasier når hun bliver større. Så straffer hun sig selv for hendes lyst, samtidig med at lysten bliver større. Hun kan blive angst for lysten.
    Jeg tror det hænger sammen med hendes modning. Lysten i den tidlige alder, kan ligne fornemmelsen af, at man skal tisse. Der er noget dernede der giver en dejlig følelse.
    Hun har bare opdaget, at hun kan fremkalde denne fornemmelse på den måde du har iagttaget.
    Du kan prøve selv at gøre bevægelsen, så opdager du hvad din datter oplever. Men lad være med at lægge voksenseksualitet ind i det, det har intet med det at gøre.
  • Indstillinger
    Tak for dit indlæg Linette1 - det er også hvad jeg selv har tænkt på, men du ved sikkert, hvis altså du selv har barn/børn, at når det er sit første barn og man ikke har oplevet andres børn gøre det, så kan man ikke lade være med, at stille spørgsmålstegn ved om det er normalt.

    Det er jo ganske naturligt og dejligt - men hun skal jo bare lærer, at man ikke skal gøre det hele tiden... sååååå hvordan skal jeg lige tackle denne situationen uden, at hun bliver sur eller ked af det ?
  • Indstillinger
    Det er normalt, men hvis du synes det optager hende lidt for meget, så kan du aflede hendes opmærksomhed.
    Børn vil som regel gøre det når de er i selskab med sig selv.
    Jeg har ikke andre råd.
    Skælder du hende ud, skal du vide at lysten stadigvæk er der, og vil være der. Din datter kobler bare lysten sammen med din væremåde i stedet for.
    Du vil komme ind som et overjeg i hendes psyke, der ikke accepterer hendes lyst eller hendes spirende opdagelse af sig selv.
    Det kan senere danne grobund for alverdens teorier indenfor psykologien, bl.a. om incest eller andre former for seksuelt misbrug.
    Jeg ved ikke om du kan finde nogle bøger af D.W. Winnicot. Han beskriver fænomenet på en måde så du ikke bliver urolig.
Log in eller Registrér for at kommentere.