Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fjernelse af livmoder, æggestokke og æggeledere

Redigeret 14 april, 2009, 01:05 i Endometriose
Jeg er en kvinde på knap 35 år, som har fået til forslag om fjernelse af min livmoder, æggestokke samt æggeledere.
Jeg har haft endo siden teenageårene med smerter under mens., hvor jeg så fik p-piller med pause hver 4. uge (det normale). For 5 år siden stoppede jeg p-pillerne, da jeg havde et ønske om graviditet. Blev ikke gravid, men fik lynhurtigt daglige smerter. Blev opereret, fik en åben operation, hvor man fandt rigtig meget endo-væv overalt, hvor man ikke kunne fjerne det hele (svær endometriose). Fik p-piller igen med pause ca. hver 10. uge (indtil pletblødning), dette er gået godt i små 5 år. Stort set kun smerter under mens.(tager naproxen) og en uge efter (især ved vandladning og afførring).

Nu virker p-pillerne ikke længere. Har også forsøgt andet mærke. Begynder at pletbløde eller får gennembrudsblødninger alt for hurtigt samt daglige smerter i underlivet igen (passer dog min hverdag) og især ved vandladning og af og til problemer med afføring. Dette har nu stået på i ca. 5 mdr.

Hvidovre foreslår derfor nu kunstig overgangsalder med zoladex og hvis det har en god effekt foreslår de fjernelse af livmoder, æggestokke samt æggeledere (de vil tage det hele for at undgå endnu en operation senere hen, de siger at de har god erfaring med det. Kan dog stadig risikere lidt smerte). Er helt afklaret med ikke at skulle have børn. Andre der har erfaring med fjernelse af hele underlivet? Risiko for at smerterne vender tilbage? Overgangsalder?

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej

    Jeg kan se vi er tilknyttet det samme sted*S* men jeg har heldigvis kun endo i en svag grad, men kan dog sige at jeg er blevet rådet til at tage p-piller til jeg vil have børn og så få hjælp til det efter kort tid hvis vi ikke selv kan, så jeg ikke kommer ud i smerter. Jeg har det rigtig godt med p-piller og holder ikke pause mere end måske 2 gange årligt - de hedder desorelle.

    kvinden
  • Indstillinger
    Jeg har fået fjernet det hele i håb om at jeg ville komme af med mine smerter...men det er jeg ikke. Jeg har fået det MARKANT bedre, men jeg har fortsat daglige smerter, og har behov for smertestillende. Min smerter-ture hvor jeg havde MEGET MEGET ondt - det har jeg ikke mere.
    Jeg har ikke fortrudt at jeg har fået fjernet underlivet - det giver mig også en vished om at der ikke kommer mere endo og jeg ikke skal have flere operationer - har nemlig været igennem 6 eller 7 (kan ikke helt huske det )

    GitteB
  • Indstillinger
    Hej Bernie
    Jeg fik som dig konstanteret endo da jeg var omkring 39, jeg var meget syg og fik blindtarmsbetændelse med derefter følgende tarmslyng. Der var ingen, der gav besked om hvad der kunne forårsage dette. Derefter blev jeg undersøgt og fik endelig konstateret endo i svær grad med sammenvoksninger, selv i blæren var der endo. I 1980 fik jeg fjernet det hele samt et stykke af blæren, men jeg havde stadig ondt og da kroppen havde været så meget igennem på så kort tid fik jeg også fibromyalgi. Jeg var til undersøgelse på Frederiksberg Hospital i 1988 hos Bente-Danskjold Samsøe, hvor det blev konstanteret.
    I mange år fik jeg P-Piller som tog det værste men da jeg nærmede mig 60 år holdt jeg op, derefter fik jeg det meget dårligt, men nu er kroppen faldet til ro, ligesom vævet er "dødt ud". Fibromyalgien kommer jeg aldrig af med, desværre.
    Skal jeg give dig et råd, så lad det fjerne så det ikke breder sig mere du kan blive meget syg af det.
    Mange hilsner Ulla
  • Indstillinger
    Tænkte på om fibromyalgi har nogen forbindelse til endo..jeg har endo og har ondt i hele kroppen, men lægerne har ikke kunne se noget på røngen eller blodprøver..så skrev du du havde det derfor tænkte jeg du måske viste det:-)
Log in eller Registrér for at kommentere.