Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan cymbalta forudsage alt dette?

Hej jeg en ung fyr på 26år som er kommet lidt i problemer med min mave og min tarm. Problemet består i at jeg har nogle kraftige smerter som kommer og går hele tiden og dette har stået på i over en måned nu. Samtidig med dette har jeg også problemer med min afføring som er diaré lignende og meget blødt. Jeg har været på Akarin 30mg (SSRI) i 11år men så begyndte der at ske noget mht. at mit angst niveau steg for halvanden måned tid siden hvor at jeg begyndte at tænke for meget over sygdomme og at mine nærmeste skulle dø. Derfor prøver jeg så nu Cymbalta 30mg (SNRI), men nu har jeg fået disse kraftige mavesmerter som er vedvarende og det er i en form af brændene/svigende fornemmelse i maven (smerten strækker sig over hele maven, som et bredt bælte som sidder fra lysken og op til det nederste af brystkassen) som gør sindsygt ondt og samtidig har jeg dog også svært ved at komme af med min afføring som om jeg har en form for forstoppelse. Jeg har så prøvet et 3 præparat som hedder Mirtazapin Orion 15mg (Nassa) og det fik jeg det bare meget underligt af i hovedet og var MEGET svimmel og havde meget svært ved at fokusere på ting MEN samtidig med at jeg prøvede disse i 3 - 4 dage fik min mave det meget bedre men jeg gik tilbage til Cymbaltaen for at få styr på min svimmelhed og det at jeg blev så diffussed oveni hovedet. Men nu er mine smerter i maven atter igen kommet tilbage og jeg har en formodning om at det er Cymbaltaens skyld for har prøvet og tage det hver anden dag istedet for hver dag og når jeg tager cymbaltaen om morgenen så får jeg ondt i maven omkring middag/eftermiddags tid men når vi når over til den dag hvor jeg ikke skal tage det kan jeg fornemme lidt ondt i maven først på dagen men senere om aftnen er det næsten helt væk.

Laaaang forklaring men mine spørgsmål er som følgende:

Kan Cymbalta være i stand til at sætte min mave ud af funktion som den gør? (Jeg har læst op til fleres steder at det Cymbalta kan give kraftige mavesmerter men vil gerne høre jeres erfaringer og jeres bedømmelse på emnet)

Er der andre præparater som ligger i SNRI kategorien som ikke giver disse bivirkninger? (selvom det jo allesammen er i SNRI kategorien kunne det jo godt være at de andre mærker ikke var så hårde mod maven)

Jeg har hørt at der skulle være et naturlæge middel som kan købes i Matas og Helsekost som hedder Hyperikum og som skulle være et produkt som sætter gang i serotoninen men jeg har ikke rigtig kunnet finde nogle eksempler på folk som har haft erfaringer med middlet og derfor vil jeg igen hører hvad jeres erfaringer er på området?

til sidst vil jeg spørge efter om hyperikum er stærkt nok til en som har haft angst i form af kvælnings fornemmelse i halsen når en har været i blandt folk eller er det for svagt til den slags tror i?

Jeg håber at i kan hjælpe mig og takker på forhånd for jeres tid :-)

Med venlig hilsen

Peter

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Peter

    Ja, cymbalta kan give dig maveproblemer.
    Jeg har selv taget cymbalta i 4 år, startede ed 30 mg og gik så op på 60 mg.
    Jeg har siden jeg startet døjet med problemer med at komme af med min afføring. De problemer havde jeg ikke før.
    Nu kan der gå op til 4-5 dage inden det lykkes hvor jeg før i tiden gik dagligt på wc.
    Man bliver også oppustet men for at få dette til at blive bedre må man spise en masse grønt og kogte grønsager. Det hjælper.
    Desværre er bivirkningerne forskellige når man tager Cymbalta men det er det bedst jeg nogle siden har gjort i mit liv.
    Håber du har fået det bedre.

    Hej fra Suzanne
Log in eller Registrér for at kommentere.