Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forening for mennesker med akne

Redigeret 10 november, 2009, 06:51 i Bumser
Hej

Akne er en overset hudlidelse med utrolig mange fordomme og tvivlsomme teorier.
Samtidig er det en sygdom, der kan medføre problemer, der kan være rigtig svære at døje med - jeg nævner i flæng: social isolation, store og betændte sår og ar og, sidst men ikke mindst, selvvædsproblemer.

Mange med akne bliver kastet rundt i sundhedssystemet og får udskrevet den ene creme efter den anden eller den ene tablet efter den anden - nogle har stor held med disse, mens andre, skuffede, må gå til lægen og fortælle, at der heller ikke var "bid" denne gang.

Samtidig med al dette, er det som sagt en sygdom med rigtig mange fordomme. Hvem har ikke hørt, at det du putter i munden har skylden eller at man skulle have "uren hud"? Al sammen ting, der gør, at man selv føler at det er ens egen skyld, at man har akne.
Men det er det sjældent!

Jeg er selv 16 år gammel og har været igennem akne-trædemøllen adskillige gange - prøvet det ene efter det andet.

En dag stillede jeg mig selv spørgsmålet, om der mon fandtes en dansk forening for mennesker, der lider af akne? Jeg tænkte, at ligeså vel som der findes en forening for psoriasispatienter, for astma og allergikere og diabetikere, måtte der da også være en for akne´ere, for det er jo også en sygdom.
Men efter at have "googlet" akne + forening, fandt jeg ud af, at det var der vist ikke.

Derfor tænkte jeg, at det må der da laves. En forening, et sted, hvor man kan møde andre mennesker, få deres erfaringer og finde uafhængig hjælp og støtte. En naturlig vidensbank.

Derfor er jeg gået i gang med at tænke lidt over, hvordan sådan en forening kunne udforme sig - men jeg kan ikke finde ud af det helt alene.
Derfor har jeg skrevet et indlæg her på NetDoktor.

Hvad er dine tanker om projektet? Synes du det kunne være en god ide? Er du interesseret i evt. at hjælpe til?

Mange venlige hilsner

Anders :o)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anders,

    Din idé er ganske udmærket. Du er dog i den heldige situation, at du kun er 16. Din akne kan meget vel vise sig at være aldersbetinget, så om 5-10 år (lange udsigter, jeg ved det) er den måske væk for evigt.

    For os der er i 30erne, og har akne til stadighed - og ingen udsigt til at slippe fri for det nogensinde, da vi HAR prøvet Accutane - ja det er det noget værre. Jeg må indrømme, at ved slemme tilfælde har jeg simpelthen sygemeldt mig fra arbejde, da jeg ikke har kunne holde ud, at andre skal se på mit ansigt. Det er bestemt ikke sjovt.

    Men som du også nævner, så er det en folkesygdom, som er meget overset, da det - heldigvis - er det overvejende flertal, som ingen problemer har med akne. Jeg så gerne, at der blev fokuseret meget mere på det, men jeg ved ikke helt hvad det kræver. De hudlæger jeg har snakket med, har TYDELIGVIS aldrig selv haft hudproblemer, for de bagateliserer det alt for ofte. Det er også skide nemt at gøre, når man ikke selv har problemet.

    Det fortvivlende er, at jeg har måske ÉN gang i mit liv fået en bemærkning om en bums (det var da jeg var 13 og en kammerat sagde "hvorfor presser du den ikke bare ud"), ellers er der aldrig nogen der har udtalt sig negativt. Kærester har altid sagt, at den slags kiggede de ikke på, men mit problem er faktisk heller ikke hvad andre siger eller mener. Det er min EGEN holdning. Og den er ikke bare sådan at ændre. Og det samme gælder samfundets indstilling til akne.

    Mvh
    Jacob
  • Indstillinger
    Jeg syntes også det lyder som en rigtig god idé!!

    Jeg er selv en dreng/mand på 22 år, og siden jeg fik bumser for første gang for omkring 7-8 år siden har det hængt fast.
    Jeg er også blevet hjemme fra arbejde og skole, fordi jeg ikke vil have andre skal se hvordan jeg ser ud.
    De sidste par år mens mine venners akne er gået væk, er jeg blevet meget mere deprimeret.

    Har også været meget flittig til at kommet med dårlige undskyldninger for ikke at kunne tage med en tur i byen, eller købe tøj i de travle gader en lørdag eftermiddag fordi jeg føler mig så grim.
    Lige nu kan tænker jeg ikke på andet, og bryder mig ikke om at have den store sociale kontakt med andre mennesker.

    Har prøvet næsten alle produkter og snakket med min læge, men intet virker desværre.

    Jeg ville meget gerne snakke med andre mennesker som har de samme problemer, og måske få råd og vejledning.
  • Indstillinger
    Super initiativ Anders - og så i en alder af 16 år.. Impressed :)
    Har du en mail, jeg kan fange dig på evt?

    Håber ikke ideén er gået helt død.
  • Indstillinger
    Jeg synes kun det lyder som en alt for god ide. Kender kun alt
    for godt , hvor meget bumser påvirker ens selvværd. Jeg hader
    at kigge mig i spejlet, for ser kun de dumme bumser og grimme ar efter bumserne. Har lige siden 14 års alderen været plaget af en del bumser, men
    det gik først rigtig galt efter jeg startede på efterskole, der begyndte min hud for alvor at blomstre. Det var en mild form for akne, og siden da har jeg været plaget en del af uren hud. Har prøvet tetralysal før og dem er jeg også på nu, de holder min hud i nogenlunde balance, men ved også at så snart jeg stopper, kommer de igen. Håber på snart at finde en mirakkel kur, så jeg igen kan få mit selværd igen, og med hovedet højt løftet. Så jeg ikke behøver skjule mig hele tiden. Det værste er nok de kommentare man får, kan ikke forstå folk hele tiden skal kommentere det, man ved sq godt selv de er der, og det væreste er når de for det til at lyde som om man selv er skyld i den uren hud. Jeg har prøvet stort set alt men intet hjælper, går stort set ikke med makeup, spiser så sundt som jeg overhovedet kan, og går til kosmetolog et par gange om måneden, og alligevel er jeg plaget. Folk tror at det er så nemt bare at få dem fjernet, de skulle prøve hvordan det er, de fatter ikke det i de fleste tilfælde er hormon betinget, og derfor svært at fjerne 100 % . .. Håber snart der sker noget .
  • Indstillinger
    det lyder til at være en god ide.

    gå med make up det hjælper faktisk men man skal købe det rette make up som ikke giver bumser og samtidig tørre det bumserne.jeg bruger Iredale loose mineral powder og det dækker rigtig godt hvis man bruger en dæk creme (som også er fra Iredale) ind under det løse pudder,så dækker man bumserne og det røde mærker,og får selvtilleden tilbage.Jeg bruger det stort set hverdag og det har ikke forværret huden men det får min hud til at se pænere ud.Uden make up ville jeg ikke klare hverdagen ud.
  • Indstillinger
    Hej alle! :)

    Hvor er det fantastisk, at så mange er positive over for ideen!

    Jeg er stadigvæk frisk på at arbejde videre på projektet. Alle interesserede kan kontakte mig på danskempati-mail@yahoo.dk. Alle er meget velkomne! :o)

    De bedste hilsner
    Anders
Log in eller Registrér for at kommentere.