Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smittebærer

Det er enormt svært det her. Men jeg prøver som anonym nu at søge meninger, råd, fordomme alt hvad jeg nu kan herinde.

Min historie er:

Jeg er en pige i midten af 20'erne. For nogle år siden fik jeg af vide jeg havde en kronisk hepatitis B. Man kender ikke historikken men den blev opdaget i forbindelse med et overgreb.
Jeg har aldrig rigtig fået bearbejdet den tanke, om jeg er smittebærer da jeg havde en fast partner. Han blev vaccineret, og det var ikke noget jeg behøvede at bekymre mig yderligere om.
Men nu hvor vi er gået fra hinanden, og jeg er stadig er ung. Kommer alle spørgsmålene omkring det at være smittebærer.

Hvem kan forelske sig i en med kronisk hepatitis?

Hvordan fortæller man at man er smittebærer til en potentiel partner?

Hvordan er man ung og single som smittebærer?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig,

    Jeg kan sagtens følge dig i, at det må være svært og jeg synes, du i første omgang skal tage en snak med din læge. Måske der findes nogle støtte grupper, hvor du kan tale med andre i samme situation. Det er guld værd at gøre brug af andres erfaringer.....

    Det med at møde en ny kæreste, skal du (tror jeg) tage sådan "step by step". Det bliver nok en lidt længere proces, da du jo har sygdommen og dermed ham at tage hensyn til, når I skal være sammen seksuelt for første gang. Men jeg er sikker på, at den rigtige fyr vil sætte stor pris på din ærlighed. Og hvis han virkelig elsker DIG, så betyder du så meget for ham, at han vil lade sig vaccinere, så I kan have et helt normalt samliv!

    Du er så ung og jeg er helt sikker på, at du har mange gode oplevelser, som venter forude. Både på det kærlighedsmæssige plan men også på andre planer.

    /Chachana
  • Indstillinger
    Ja men det er meget svært for som nævnt, er jeg meget ung. De fleste jævnaldrende vil jo hellere ud og finde en uden så stort et problem og tumle med.

    Udover det, er jeg som sagt ung, og jeg vil stadig gerne have lov til at leve et sjovt og ungt single-liv, men hvordan er det muligt?

    Og jeg har snakket med både hospitaler og læger, der er ingen selvjælpsgrupper for den her sygdom i dk, da tallet siger der ikke er mere end 9000 i dk der har den.
Log in eller Registrér for at kommentere.