Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gravid og for lavt stofskifte - nogen med erfaring?

Redigeret 27 januar, 2015, 04:44 i Forstyrrelser i stofskiftet
Jeg er en kvinde på 29, der for nylig fik konstateret for lavt stofskifte. Har egentlig lidt svært ved at forholde mig til at det er en sygdom, da jeg ikke som sådan føler mig syg. Ved ikke om det giver mening? Nåh men min kæreste og jeg snakker for tiden om, at vi godt kunne tænke os barn nummer to (vores datter er 2½). Nu kunne jeg så godt tænke mig at høre, om der er nogen der har erfaring med at være gravid samtidig med at i tager eltroxin? Har spurgt lægen, og hun siger at det kan jeg godt, men så skal jeg følges af en speciallæge. Det synes jeg jo måske lyder lidt overdrevet, men der må jo være en speciel grund. Har lige brug for at høre lidt fra andre med samme problemstilling eller tanker måske.

Henriette

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Henriette.
    På side 5 (p.t.) er der et indlæg om lavt stofskifte og gravid.
    Jeg håber, at du kan bruge dette.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej Henriette

    Jeg har haft for lavt stoftskifte siden jeg var 13 år , er 45 år nu. Kan godt følge dig i det du skriver med at du ikke føler dig "syg". Sådan har jeg også altid haft det. Jeg har været gravid 2 gange uden problemer overhovedet. Jeg blev sat op i eltrokxin under begge graviditeder, men kom ned på samme dosis som før dagen efter jeg havde født. Jeg blev scannet en ekstra gang for at man gerne ville se at børnene voksede som de skulle.Jeg var heldig fik en dreng (19 år nu) den første gang og en pige( 16 år nu) anden gang. Held og lykke med projektet ;-)
    hilsen Marianne
  • Indstillinger
    Ja, du skal følges tættere af din endokrinolog for at kunne justere mængden af eltroxin hvis det er nøvendigt. Sådan har det været for min bedre ½ under begge graviditeter. Desuden bliver hun scannet af læger flere gange undervejs, da hun oprindeligt var patient med forhøjet stofskifte og derfor har antistoffer i kroppen - som kan påvirke det kommende barn.
    Vores første var født med forhøjet stofskifte af den grund, men da hun efter fødslen ikke længere blev påvirket er der intet galt nu.
    Ellers har der ikke været komplikationer af nogen art

    Mvh

    Jan
  • Indstillinger
    Hej nu er det et gammelt indlæg, så meget kan være sket i dit liv siden du fik konstateret for lavt stofskifte.

    Selv har jeg haft det fra fødslen og søger nogle, der er gravide.
    Det er jeg nemlig.
    Det tog 5 år at blive gravid, om det var på grund af mig eller min mand ved jeg ikke.

    Men det kan godt lade sig gøre. Man bliver bare tjekket ekstra meget. Mit barn er sundt og rask efter hvad jeg får at vide til scanningerne. Der var en dum person der fortalte mig en skrækhistorie, 5 måneder efter jeg skrev mit indlæg, men fakta er at jeg har hørt fra mange at det ikke har været noget problem.

    Så held og lykke.
Log in eller Registrér for at kommentere.