Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gennembrudsblødning

Redigeret 13 september, 2015, 08:50 i Prævention
Kære Netdoktor,
håber nogen kan hjælpe mig lidt :)
Jeg har været på p-piller i tre år efterhånden og har aldrig haft problemer med dem - en enkelt pille glemt en gang i mellem, jo. Men intet andet end dét.
Da jeg har fået at vide af min læge og min gynækolog at dét at springe p-pauser over ikke gør skade eller lign., så har jeg gjort det.
Meget.
Dog har jeg altid holdt p-pause hver 3. - 4. måned.
Nu har jeg så ikke holdt p-pause i godt og vel 6 måneder, og har fået lidt gennembrudsblødning - mest blodigt udflåd, med en enkelt dags blødning (MEGET lidt blod).
Jeg ringede så til min læge for at spørge ham til råds, men da det var en anden læge der tog til telefonen, spurgte jeg hende, om hvad jeg evt. kunne/skulle gøre.
Hun gav mig, min læge og min gynækolog ret i, at det slet ikke skader kroppen at holde p-pause. Hun kunne dog godt forstå at jeg havde lidt gennembrudsblødning, hvis jeg ikke havde holdt pause i så lang tid.
Hun sagde, at jeg skulle tage en p-pause på 3 dage og tage næste pille på 4. dag. Men hvis jeg stadig blødte meget på 4. dag, skulle jeg vente til 5. dag med at tage en pille.
Nu er der gået de 3 dage og jeg skulle faktisk tage en pille idag - men da jeg stadig har blodigt udflåd, ved jeg ikke om det er "bløder meget" i forhold til det jeg har gjort resten af tiden.

Kan jeg godt tage min p-pille idag, eller skal jeg vente til imorgen?

Min gynækolog sagde nemlig det samme - 3 dages pause og så fortsætte.. Men ja.

Håber nogen kan hjælpe :)
Mvh,
Eva

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Eva,

    Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg er lidt chokeret over det, du skriver, men muligvis har jeg misforstået det, så i stedet for at komme med et bud til dig, vil jeg lige spørge:

    Har du taget en 21-dages p-pille pakning, for så straks at begynde på en ny, uden at holde de syv dages pause? Og så gjort det måned efter måned? Og så holdt en syv-dages pause tre-fire gange årligt??

    Og nu har du taget p-piller uafbrudt i et halvt år uden pauser? Og altså slet ikke haft blødning i et halvt år, før der nu er så fyldt op, at der altså er noget, der må komme ud?

    Og det har både gynækolog og læge fortalt dig er helt i orden? Man har fortalt dig, at det slet ikke betyder noget?
    Jeg forstår så ikke, hvorfor p-piller ellers er pakket til, at man skal holde en syv-dages pause hver måned, hvis det er fuldstændig ligegyldigt.

    Jeg er faktisk ret rystet. De fleste kvinder har da ingen problemer med p-piller, men nogen har da, når de en gang kommer der til, hvor de skal have børn, så generelt synes jeg da, man skal tænke sig grundigt om, når man tager p-piller, der jo går ind og medicinsk styrer en så væsentlig del af en kvindes funktioner.

    Hvis jeg skulle komme med et forslag til dig, så ville det da være, at de p-piller skulle lægges på hylden i et godt stykke tid, - mindst et halvt år - så du kunne finde ud af, om din krop egentlig selv kan fungere, for umiddelbart synes jeg godt nok, det er barske sager, du har budt den, men jeg kan selvfølgelig godt forstå det, hvis det er en sådan melding, du har fået af fagfolk.
  • Indstillinger
    Hej du.
    Den eneste grund til, at p-pille pakkerne er lavet med 21 dage piller, er for kvindens psyke og for at sørge for, at hun ikke er gravid.
    Det gør absolut ingen skade på kroppen. Det p-piller gør, er at snyde kroppen til at tro, at man faktisk ER gravid - eller noget lign.
    Det gør absolut intet for, om man kan blive gravid senere eller ej - heller ikke hvis man ikke holder pauser.
    Jeg har altid haft regelmæssig menstruation - også inden jeg begyndte på p-piller.
    Jeg begyndte på p-piller for at få mindre smerter, for at få renere hud (det er mod uren hud) og for at få formindsket mine premenstruelle symptomer (PMS).
    Jeg har ikke tænkt mig at sætte pillerne på hylden - og slet ikke i et halvt år.
    Jeg tror du burde blive lidt mere opdateret omkring p-piller og sådan.
    Næste gang du er til gynækolog eller lign. så snak med ham/hende om det. Det er virkelig ikke skadeligt!
    Hvis du ikke selv er på p-piller eller ved særlig meget om dem, så lad være med at svare på spørgsmål om dem (ikke for at lyde fornærmende).
    Jeg spurgte ikke, om det var farligt eller om jeg havde ødelagt min krop forevigt.
    Jeg spurgte om der var nogen der viste hvad jeg skulle gøre - tage pillen idag eller imorgen.

    Undskyld.
    Men jeg har læst flere af dine indlæg/svar og mange af dem, har ikke helt været reelle.
    Hvis du ikke selv har prøvet noget lign. eller er læge, så lad være med at skrive det DU tror, er rigtigt.
    Ikke tro, vide.
    Det er dét man beder om hvis man skriver herinde. Man leder efter nogen, som har prøvet noget lign., og kan give betrykkende ord og hjælp.
  • Indstillinger
    Kære Eva,

    Vi har nok en forskellig opfattelse, hvad et debatforum er. Jeg mener, det handler om at udveksle erfaringer, meninger, holdninger - ikke korrekte videnskabelige beviser.
    Jeg vil faktisk påstå, at det kan være direkte farligt, hvis lægfolk her på siderne udveksler diagnoser, som nogen så følger slavisk uden at få tingene undersøgt - f.eks hos en læge.

    Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke er vildt begejstret for p-piller. Selvfølgelig bliver p-piller hele tiden bedre og bedre, men de går stadig ind og styrer vel nok det vigtigste i en kvindekrop, nemlig fertiliteten. Du ved det selv, du er kunstigt gravid hele tiden. Ligegyldigt hvad, så KAN det ikke være sundt.

    Og jeg må indrømme, at jeg synes det er noget sludder at p-piller udelukkende er pakket i 21-dages pakninger, så kvinden kan holde en pause af psykologisk årsager, for det er helt unødvendigt. Er det virkelig en besked, du har fået af en faguddanet gynækolog??? Jeg afviser det ikke, men........???

    F.eks. når man er gravid er man i højrisokogruppe for blodpropper, hvilket man også er, når man tager p-piller. Hvor mange ved i grunden det? Det er ikke noget problem for de kvinder, der ikke er latente for blodpropper, men det er et problem for dem, der uden at vide det, ER latente. Og jo – jeg er bekendt med et par piger, der har fået blodpropper – og øjeblikkeligt er blevet forbudt p-piller. Når man er rigtigt gravid, bliver man jævnligt undersøgt undervejs, men det bliver man jo ikke, når man tager p-piller.

    Både her på ND, men også ellers, oplever jeg, at piger/kvinder overhovedet ikke sætter sig ind i, hvad det er man byder sin krop, når man tager p-piller. Det er kun smart, så man ikke bliver gravid, man kan dyrke sex uden at tænke sig om, og det er vel i grunden fint nok – og en fin opfindelse. Jeg plæderer slet, slet ikke for, at p-piller skal afskaffes – jeg mener bare, man har et ansvar for sig selv og et ansvar for at sætte sig ind i, hvad man gør, og det ansvar mener jeg i grunden altid man har, når man skal indtage medicin. Og jo, jeg er rystet over, at f.eks. du øjensynligt ikke vil have menstruation, så derfor fortsætter du bare pillerne hele tiden.

    Kald mig gerne gammeldags – men for pokker, vi er kvinder, det er en del af det at være kvinde – der er da en grund til, at vi menstruerer, vi kan da også blive for industrialiserede. Jeg er rystet over at især unge piger slet ikke er interesserede i at finde ud af, om deres kvindelige del overhovedet fungerer, som den skal.

    Du skriver at p-piller slet ikke er skadelige, og min påstand er, at det er de heller ikke for de fleste, men hvis du kigger i debatten om ”Snart gravid”, så vil du opleve indlæg fra kvinder, der har taget p-piller, og nu gerne vil være gravide, men deres menstruation udebliver – ja, nogen oplever endda at den udebliver et helt år! Nogen påstår endda, at det da er helt rart! Tanken om, at der da er noget galt? Næhh- det tænker man da ikke lige.

    Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået, at jeg besidder en særlig viden på området, jeg skriver mine holdninger og bestemt følelser omkring det her. P-piller er en fin ting, men jeg synes man for sig egen skyld bør indtage dem korrekt, og holde den syv-dages pause hver måned, og jævntligt holde en pause, så man lige kan sikre sig, at ens krop fungerer, som den skal – og nej, måske ikke fordi det videnskabeligt er nødvendigt, men skylder man ikke sig selv, at være bare lidt god ved sin krop, og give den chance for at fungere uden medicinsk påvirkning? Du har jo nu selv oplevet, at der altså alligevel produceres noget blod, som altså må ud på et tidspunkt. Hvor godt tror du i grunden, det er at det forhindres i lige at komme ud - f.eks. en gang om måneden? Hvor godt tror du, det er at det medicinsk holdes fast inde i dine vitale kønsdele? Ja, jeg spørger bare - det er udelukkende tanker, der lige falder mig ind. Lægevidenskabeligt er det åbenbart ligegyldigt - nå, det skulle der godt nok mange beviser på bordet for at jeg turde satse f.eks. min fertilitet på. Men sådan er vi så forskellige - jeg håber virkelig at min intuition i dette tilfælde er forkert.

    Jeg respekterer bestemt din holdning, og vil absolut tage dit forslag til mig og tale med nogle fagfolk om det her. Ud over at tale med læge på et tidspunkt, vil jeg tale med min akupunktør, der gør en del i fertilitetsbehandling – og jeg er ikke helt sikker på, at hun ser de samme totalt risikofrie resultater at p-pillebrug. Men – jeg har bestemt læst, hvad du skriver.
  • Indstillinger
    Hej,

    Ved godt at dette indlæg er 6 år gammelt, men ville lige kommentere på Lotte's uvidenhed, i tilfælde af at andre skulle snuble over denne debat (som jeg jo har gjort).

    Kort fortalt så er din menstruationscyklus styret af dit niveau af forskellige hormoner.
    En kirtel i hjernen sætter modningsprocessen af ægget i gang i en såkaldt follikel via et kønshormon(FSH). Denne follikel udsender østrogen(også et kønshormon) hvilket hindrer produktionen af FSH så der ikke modnes flere æg af gangen. Når østrogen når et vist niveau udsender kirtlen i hjernen kønshormonet LH som får folliklen til at briste og ægget bliver sendt ud i æggelederen (ægløsning). Folliklen bliver til et såkaldt gult legeme som nu udsender progesteron. Bliver ægget ikke befrugtet tørrer det gule legeme ind og produktionen af progesteron stoppes. Derefter starter det forfra.
    Under dette forløb er livmoderslimhinden blevet opbygget og tre fjerdedele udstødes nu, med ubefrugtet æg, i form af menstruationen.

    Typiske p-piller indeholder østrogen og et stof som erstatter progesteron("gestagen"). De hindrer altså udsendelsen af FSH og LH, så ægløsningen ikke finder sted. Når man tager p-piller bliver livmoderslimhinden bygget op til et vist punkt (som typisk er mindre end ved normal menstruation), hvilket den "låses" i. Når du igen holder pause med pillerne bliver denne udskilt som ved normal menstruation, men uden ægget, hvilket er grunden til nogle kalder det for en "falsk menstruation".

    Menstruationsblod er altså ikke noget der "lagres op" som Lotte har opfattelsen af ("Og altså slet ikke haft blødning i et halvt år, før der nu er så fyldt op, at der altså er noget, der må komme ud?").

    Som Lotte så fint skriver er det en god idé at vide noget om ens egen krop. Kan kun anbefale at man går på biblioteket og låner en biologi bog så man kan læse det i dybden.

    Mvh
    Lærke
  • Indstillinger
    Kære Lærke,

    Ja, det er en gammel debat, men jeg giver dig ret, man kan jo lige ”falde” over den og have behov for at kommentere.

    Det lader til, at du er meget vidende, så derfor vil jeg gerne have forklaret af dig, så også jeg kan blive klogere:

    ”Menstruationsblod er altså ikke noget der "lagres op" som Lotte har opfattelsen af ("Og altså slet ikke haft blødning i et halvt år, før der nu er så fyldt op, at der altså er noget, der må komme ud?"). ”

    Jeg har nu ikke skrevet, at det er menstruationsblod, der ”lagres op”, men noget må vel opsamles, hvis man undlader at holde den månedlige pause, for så vidt jeg er orienteret, står der i enhver indlægsseddel, at man netop kan forvente ”gennembrudsblødning” eller ”pletblødning”, hvis man ikke holder denne pause.

    Mit helt enkle spørgsmål er: Hvor kommer dette blod fra, hvis ikke det på nogen måde kan skyldes medicinen?

    Min påstand er, at jo; hos kvinder ophobes diverse affaldsstoffer, som almindeligvis kommer ud med menstruationen, og hvis kroppen forhindres i denne naturlige adfærd, så må det jo komme ud, når der ikke er ”plads” til mere. Ligeledes påstår jeg, at det umuligt kan være sundt for kroppen, at det skal holdes inde i vores mest fertile sted, til det ”løber over”.

    Hvorfor ellers dette ”problem” med pletblødning/gennembrudsblødning, når man tager p-piller i en køre?

    Men – bevares, det her er et debatforum og ikke en lægebrevkasse – jeg udtrykker bare min holdning og min mening, som folk naturligvis kan tage til sig eller lade være. Jeg mener bare, at det umuligt kan være sundt for en krop at indtage medicin, der har til hovedformål at forhindre en naturlig tilstand – og oven i købet indtage den på anden vis, end der udtrykkeligt står i den medfølgende indlægsseddel.

    Der er beklageligvis stribevis af eksempler på kvinder, der har endog meget svært ved at blive gravide, når de ønsker det – måske fordi de har indtaget disse p-midler fra før de blev færdigudviklede og har fyldt sig med dem, som var det syrlige bolcher, uden tanke for eventuelle konsekvenser. Og - jeg medgiver gerne, at læger er bedøvende ligeglade, de smider bare en recept i hovedet på enhver kvinde/pige der kommer med bare det mindste menstruationsproblem - og det i øvrigt UDEN at bare tænke på, at der måske skal undersøges nærmere. Det er først, når/hvis kvinden en dag oplever store problemer med at blive gravid, man begynder at undersøge, hvad problemet i grunden var - den gang for mange år siden.

    Trådstarter havde jo ikke brug for mit indlæg – og har forhåbentligt fået det svar, hun gerne ville have et andet sted, for her kom der jo desværre ikke andre bud.

    Og jo- også jeg er rystet over den totale ligegyldighed rigtigt mange piger/kvinder har i forhold til deres krop.
Log in eller Registrér for at kommentere.