Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vækstforstyrrelse/ Apophysitis

Redigeret 21 april, 2010, 18:26 i Store børn
Hejsa,

Vores datter på 9 har lige fået konstateret en såkaldt vækstforstyrrelse i hendes fødder (også kladt Apophysitis ) Er der nogen der kender til dette og hvad har i gjort for at afhjælpe smerterne??? en børne ortopæd i Århus mente at man kunne ligge en blokkade hvis det blev rigtig slemt, men det er jeg nok lidt modstander af...... lige nu får hun nogle smertestillende piller fra lægen 2 gange om dagen og er fritaget fra sport7 idræt.

Håber nogen kan fortælle Deres historie.

Mvh. Tina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tina,

    Vedr. de smertestillende, så ville jeg gerne høre hvilke i benytter Jer af? Jeg tror, Jeres udgangspunkt med jævnligt smertestillende er meget godt, men det kan selvfølgelig være et problem på længere sigt, da kroppen kan vænne sig til det, og man derefter skal til at overveje at sætte dosis op eller finde andre løsninger. Derfor vil jeg foreslå i finder et alternativt smertestillende, I kan variere med. Vær opmærksom på at mange smertestillende er hårde med maven - især små, følsomme børnemaver.

    Jeg ved, at der findes mange forskellige slags skoindlæg til at afbalancere med - er det noget i bruger/har overvejet? Jeg har ikke så meget erfaring med dem, men jeg kan ikke forstille mig andet, end at de er gode til at afhjælpe nogle af smerterne. Der findes indlæg, der er lavet specielt til Apophysitis-tilfælde, og der er selvfølgelig mange varianter.

    Som sagt vil jeg gerne høre lidt om de smertestillende...

    Gode tanker.
  • Indstillinger
    Hejsa,

    Vi fik fra lægen anbefalet Ibuprofen 400 mg.

    Men siden jeg skrev indlæget har vi haft hende til en fys som havde hørt om dette før og som gerne ville se hende. Hun kunne så fortælle at hun havde lidt hybermobile led og derfor også blev lidt platfodet når hun står på bare tær. Hun lavde så et indlæg som hun bare kan flytte fra sko til sko. pga. henvisning fra lægen kostede den kun omkring 150 kr. hvilket er meget billigt hvis hun kan slippe for smerterne. det er i dag 14 dage siden og smerterne er allerede aftagende (tager ikke pillerne mere). For hende er bare tær bandlyst da hun så ikke har noget støtte i svangen. Fys´en mente at hvis hun brugte indlæget hverdag det næste år så ville hendes smerter gå helt væk, så det håber vi på. Mht. til det indlæg til Apophysitis så er de meget voldsomme til mindre børn, så den ville de ikke anbefale.

    Tina
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Som jeg skrev, så har jeg ikke så meget erfaring med dem - og hvis de siger de er for voldsomme til hende, så er det uden tvivl rigtigt. Men dejligt at i tilsyneladende har fundet en løsning nu, og at i er begyndt at klare Jer igennem det uden smertestillende.

    Jeg var nysgerrig efter at høre hvilket smertestillende i havde fået anbefalet, og Ibuprofen er sikkert en god løsning til hende. Dét, der var min tanke var som sagt bare, at hvis det skulle være en længere periode med smertestillende skulle der nok findes et alternativ - men det tyder jo ikke på at blive relevant.

    Glade tanker herfra.
  • Indstillinger
    Hej Tine,

    du skrev om nogle indlæg som hjælp. Er det nogle hele skoindlæg eller kun til hælen. Har du et billede af det? Hvem lavede det til jer?

    Mange tak for hjælpe
    Lena :o)
Log in eller Registrér for at kommentere.