Hjem Ældre Åben debat for ældre

demente, fuldmagt og pårørendes ansvar?

Redigeret 27 april, 2012, 11:01 i Åben debat for ældre
Jeg er godt nok ved at gå ud af mit gode skind. I dag opdagede vi ved en tilfældighed, at min svigermors familieforsikring var blevet opsagt for et år siden.
Vi tillod os at rydde op i en af hendes skuffer, og der fandt vi brevet som var en bekræftelse på opsigelsen.
Vi fik hurtigt tegnet en ny, uden at nogen forlangte en fuldmagt.
Jeg er forøvrigt ved at være rigtig alvorlig vred over den redelighed en dement kan lave, hvor man forventer de pårørendes hjælp. Her spørger ingen om fuldmagt. Men hver eneste gang vi foretager os noget forlanger man en fuldmagt eller en underskrift af den demente.
Jeg kan godt se det fornuftige i det, men ikke når de bliver så demente, at de er totalt afhængige og hjælpeløse. Hun kan ikke mere skrive under, og hun forstår ikke hvad det er man siger til hende.
Vi havde ordnet alt hendes økonomiske, og fået det til at køre over PBS. For et år siden kunne hun stadigvæk selv ringe o.s.v. Men det var ikke sikkert hun kunne huske hvad hun ringede efter eller hvem hun ringede til, hun ringede bare.
Alt sådan noget med forsikringer, telefon m.m. det har hun aldrig selv kunnet ordne. Det havde hendes afdøde mand sørget for bare kørte. Det gjorde det så også indtil hendes lejlighed brændte. Så tog vi over.

Kommentarer

  • Kære Linette.

    Der bør udpeges en værge for din svigermor.

    Prøv at henvend dig til www.Statsforvaltningen.dk det er en ret enkel procedure.

    Held og lykke.

    Leonine
  • Det er desværre ikke så enkel en procedure og blive værge for sine kære pårørende.

    Jeg søgte sidst i januar 2011 til min mor som efterhånden ikke kunne finde ud af hverken post, telefon, ølonomi eller noget i det hele taget på grund af hendes demens.

    Jeg har 3 brødre som for flere år siden afbrød al kontakt til vores mor, det gjorde forfærdeligt ondt på mor da hun intet havde gjort de 3 drenge. Værst var det da dementen for alvor indtog min mors hjerne, konstant talte hun med længsel i stemmen efter de 3 drenge. Heldigvis glemte mor de 3 drenge ret hurtig da dementen rigtig havde fået tag i min mor.

    Min mor havde kun sin folkepension og sad til leje i et plejecenter, hvilket absolut ikke er billigt.
    For at mor kunne få et rolig stabilt liv flyttede jeg mors post ud til min adresse, ved at skrive en fuldmagt og selv underskrive den med mors navn. Telefonen sagde jeg op uden problemer og mors hævekort til banken blev tilknyttet netbank, så alt hvad der ikke blev betalt via pbs kunne jeg herefter betale via netbank. Dette fungerede upåklageligt for både mor og jeg.

    Alligevel besluttede jeg at søge om værgemål for at der ikke senere skulle blive noget med de 3 brødre. Før min ansøgning i det hele taget kunne behandles skulle der gives tilladelse fra de 3 brødre som intet ville have med deres mor at gøre. Den ene af brødrene protesterede mod at jeg blev værge for min mor, samtidig bad han om aktindsigt.
    Alt dette vidste jeg intet om på daværende tidspunkt fordi jeg trak min ansøgning tilbage, da det var alt for bøvlet og besværlig med sådan et værgemål.

    Min mor sov stille ind den 16. januar i år, først herefter erfarede jeg at min lillebror havde protesteret på værgemålet og at han allerede dengang for et år siden bad om aktindsigt. Jeg aner ikke hvorfor han protesterede, for han havde absolut ingen intentioner om og aflaste mig med pasningen af vores mor.

    Så nej det er slet ikke nemt og blive værge for sine kære, mit råd til alle må være at uanset hvordan livet former sig for jeres kære, så sørg for at få en fuldmagt fra personen det drejer sig om mens personen endnu ved hvad han/hun skriver under på. Det skal fremgå af fuldmagten at man mere eller mindre har ret til og varetage alle sin kæres interesser
Log in eller Registrér for at kommentere.