Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forhøjet stofskifte og Thycapsol behandling

Hej alle
Efter at jeg nu har fået Thycapsol benhandling i snart ½ år, i øjeblikket får jeg 7½ mg om dagen efter at TSH var 4,06 og Thyroxin 71,6, triiodthyronin 1,34 sidst i Februar. Så nu er TSH endelig blevet måleligt efter at have ligget på 0,009 siden sidste sommer. Nu ligger mine tal måske endda i den lave ende.

Mit problem er at måske er mit immunforsvar nu påvirket af Thycapsol behandlingen, har lige fået taget blodprøver for at se om det er tilfældet, da jeg igen igen har fået en halsvirus, træthed, bleghed mm. Har nogle af jer erfainger med det?

Jeg sover stadig ikke godt om natten selvom mine tal er kommet tættere på det normale, men hjertebanken, muskelsitren mm er væk.

Jeg har ikke knudestruma, Scintigrafien var normal, så jeg vil ikke ret gerne have radiojodbehandling hvis jeg ikke længere tåler Thycapsol. Men kan man så stoppe med Thycapsol og håbe at det forhøjede stofskifte er væk.

hilsen B

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej BB.
    Jeg fik konstateret forhøjet stofskiftet i 2002. Mit TSH var også umåleligt. Jeg har fået jodbehandling, men da dette ikke hjalp, fik jeg en total fjernelse af skjoldbruskkirtlen i april 2004.
    Sjældne bivirkninger ved Tiamazol er fald i antallet af hvide blodlegemer, som viser sig ved feber og ofte halsbetændelse. Præparatet kan også være medvirkende til knogleskørhed.
    Jeg har selv i hele mit stofskifteforløb haft et nedsat immunforsvar. Jeg blev nemt forkølet og ofte dårlig, som om en influenza var på vej. Ved et svingende stofskifte, går det også ud over immunforsvaret ell. hvis man ikke er velreguleret. Dit TSH kunne tyde på, at dit stofskifte er lidt for lavt.
    Mange har det bedst når det ligger på knap 1 - 2.
    Det tager også tid for din krop, at indstille sig på medicinen og doseringsændringer. Men hvis du ikke føler, at du kan tåle Tiamazol, findes der flere præparater, som du muligvis kan afprøve.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Tak for svar Anemone

    Jeg afventer spændt hvad mine blodprøver viser (blev taget i mandags), men jeg kan se, at udover svagt immunforsvar har jeg også taget på (3 kg siden jul) hvilket også får mig til at bedømme at mit stofskifte nu er lidt lavt.

    jeg vil gerne trappes helt ud af Thycapsol men er usikker på om jeg så får forhøjet stofskifte igen?

    Måske er det gået i sig selv? det håber jeg.

    mvh B
  • Indstillinger
    Kære B

    Har du fået stillet en diagnose på dit høje stofskifte? Jeg har Graves og var på Tycapsol i ca. halvandet år som endte i en nedtrapning indtil en enkelt tablet om dagen og er nu helt af medicinen. Undervejs kan jeg huske at en af lægerne fortalte at der er et alternativ til Tycapsolen, hvis det er den der giver dig problemer. Jeg tog ca. 10 kg på i de første par mdr. fordi jeg fik en stor dosis for at få stofskiftet tilbage til normal - jeg havde også tabt mig meget, men alligevel ... :) Nu er jeg taget af medicinen og bliver tjekket ca. hver anden mdr. og det ligger pænt :) Dog havde jeg en "tur" med alle velkendte symptomer lige efter jeg gik af pillerne - men det var heldigvis åbenbart en tilvæning og ikke et tilbagefald. Min vægt er stille og roligt på vej til normalvægt fra før sygdommen uden at det har krævet slankekur eller lign. så bare rolig.
    Jeg krydser fingre for at jeg nu er stabil og har pt ingen symptomer overhovedet! Jeg håber at denne "solskinshistorie" hjælper lidt? Der er håb forude og ikke alle får tilbagefald :)
    Rigtig god påske
    Mvh Cathrine
  • Indstillinger
    Kære Cathrine

    Mine tal fra 30/3 var TSH = 3,38 og Thyroxin = 83,5, så jeg ligger stadig i den lave ende af "normalintervallet" for Thyroxin (60 - 140) og mit TSH er vist også lidt højt men inden for det normale nu (0,3 - 4,5). Min Thycapsol er sat ned til 2 X 2½ mg om dagen og så skal jeg have taget nye prøver d. 1/5-09. Tusind tak for din solstråle historie, den kan jeg godt bruge idet jeg håber på at blive "normal" igen engang, men da jeg kun har været i behandling i ½ år skal jeg nok regne med at det tager 1 års tid mere, ikke?
    Jeg har det nogenlunde, men ikke helt godt i øjeblikket

    hilsen B
Log in eller Registrér for at kommentere.