Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Cozaar og overvægt

Redigeret 28 april, 2017, 11:44 i Åben debat om overvægt
Kære alle

Der tager Cozaar mod forhøjet blodtryk.

Jeg har en ide om at pillerne forøger min vægt. Jeg har taget dem i 8 år og vejer nu al for meget.

Er der andre der har den erfaring med Cozaar ?

mvh
Ellen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har en ide om, at det er pillerne, der giver dig vægtøgning. Står der ikke noget på indlægsedlen om en sådan bivirkning?

    Har du i alle disse år slet ikke talt med lægen om, det kunne være dem, der var skyld i din overvægt? Du må dog jævnligt gå til kontrol.

    Har du prøvet at ændre på dine kost- og motionsvaner?

    Jeg synes da, det er en meget væsentlig information, hvis man får noget medicin, der giver sådanne bivirkninger, så det må man da blive informeret om. Så det bedste svar vil du da få hos lægen - måske du eventuelt skulle skifte til et andet mærke.
  • Indstillinger
    Nu er der jo forskel på menneskers stofskifte, hvilket er videnskabeligt påvist.
    Så selvom alle KAN holde deres vægt indenfor den sunde ramme, er det altså sværere for nogle end for andre. Og der er ikke noget vi, der kæmper med det hader mere, end folk med hurtigt stofskifte, der prædiker hvordan vi bare skal spise sundere og dyrke motion.

    De har naturligvis 100 % ret, vi ved det også allesammen godt - det gør bare INTET indtryk på os, når ordene kommer fra de mennesker, der ikke kender alle de dårlige undskyldninger indefra.

    Så hvis du virkelig vil være til hjælp for de mennesker, der kæmper med deres vægt, bliver du nødt til at give af dig selv. Hvad er din baggrund for at komme med dine gode råd? Hvad har du selv prøvet af overvægt og kostomlægning, og hvad er dine egne erfaringer med det?

    De fleste af os (der er nået til konklusionen at mirakelkure absolut ikke holder) ved udmærket godt at vi skal spise sundt og dyrke motion og veje maden og tælle kalorierne til ca. 500 under hvad et gennemsnitsmenneske menes at forbrænde pr. dag. Hvad vi mangler er overskud, inspiration og motivation.

    Det får vi ikke af at blive dunket oveni hovedet med hvad vi allerede ved, det får vi af solstrålehistorier og opmuntring. Hvis du virkelig vil hjælpe, så gi' lidt af dig selv, og øs af din viden med empati for spørgerens situation...

    Der er visse former for medicin (om Cozaar er en af dem ved jeg ikke) der øger ophobningen af væske i kroppen, hvilket enhver ved snildt kan give et par kg ekstra på vægten (men selvfølgelig ikke en fortsat vægtøgning). På samme måder har nogle former for medicin fx indenfor antidepressiva indflydelse på stofskiftet.

    Du har fuldstændig ret i, at man styrer hvad man kommer på gaflen, men når du pludselig kun kan spise to tredjedele af hvad du har været vant til, fordi du kun forbrænder to tredjedele af hvad du hidtil har gjort, vil der alt andet lige ske en markant vægtøgning før man forhåbentlig får tilpasset sig sit nye langsommere stofskifte.
  • Indstillinger
    Hej Ellen

    Medicin har mange bivirkninger, og jeg vil give Lotte ret i, at det bedste ville være at indberette det, hvis du mener, at overvægt er en bivirkning ved Cozaar.

    Når det ikke oplyses på indlægssedlen, tror jeg ikke, at du kan forvente, at lægen har nogen viden om en sådan sammenhæng. Det er ikke min erfaring, at læger kender til mere end de allermest typiske bivirkninger. Og selv de mest typiske kender de ofte slet ikke!

    Jeg tager selv blodtryksmedicin af samme type som Cozaar, altså de såkaldte angiotensin II-antagonister. Jeg har ikke problemer med overvægt. Det er selvfølgelig ikke nogen begrundelse for at udelukke overvægt som bivirkning, for bivirkninger rammer forskelligt.

    Men jeg prøvede at sammenligne oplysningerne om bivirkninger fra Cozaar med min blodtryksmedicin Atacand, som altså er af samme type:

    https://www.sundhed.dk/applikationer/Ap ... viceType=1

    https://www.sundhed.dk/applikationer/Ap ... viceType=1

    Ingen af bivirkningsprofilerne nævner overvægt. Men som du vil se, er der forskel, selv om de to slags medicin tilhører samme type.

    Jeg har i flere år døjet med træthed og kraftesløshed. Indtil nu har jeg ikke tænkt på min blodtryksmedicin som mulig årsag, men nu ser jeg, at din blodtryksmedicin, som altså er af samme type som min, nævner træthed og kraftesløshed som almindelig bivirkning. Jeg vil tro, at jeg nu har fundet årsagen til min træthed. Hvad jeg så vil gøre ved det, er en anden sag. Det må jeg jo overveje.

    Jeg nævner dette som en påvisning af, at man ikke kan regne med, at fortegnelser over bivirkninger er fuldstændige. Det er jo derfor, at vi opfordres til at indberette bivirkninger.

    Det kan mange gange betale sig at søge oplysninger på andre sprog end dansk. Det har jeg også gjort med Atacand og fundet tydelige beviser på, at træthed kan være en bivirkning ved Atacand.

    Når jeg søger på Cozaar og overvægt på engelsk, finder jeg derimod ikke nogen information om sammenhæng mellem vægtstigning og Cozaar.

    Men stadigvæk – derfor kan det da godt være, at du har ret. Men problemet er jo – i øvrigt nøjagtig ligesom mit problem med træthed – hvad du vil gøre ved det. Kan du undvære medicinen? Du kan jo forsøge med et andet præparat.

    I øvrigt tror jeg, at det ville være bedre at spørge om den slags erfaringer i debatten "Hjerte og blod", hvor du snarere finder folk, der har erfaringer med Cozarr.

    Mange hilsner og god påske

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen Ellen

    I forbindelse med dit yderst relevante spørgsmål, om hvorvidt der kan være en sammenhæng mellem blodtryksmedicinen Cozaar og vægtstigning, skrev jeg, at du jo kunne overveje at skifte til en anden blodtryksmedicin.

    Jeg glemte at sige, at sige følgende:

    Hvad du end gør, så skift ikke til blodtryksmedicin af typen betablokker, som er kendt for at kunne forårsage vægtstigning.

    Jeg har fundet speciallægen Henrik Ancher Sørensens fortegnelse over medicin, der kan medføre vægtstigning:

    http://www.netpatient.dk/adipositas.htm

    Man lægger mærke til, at Henrik Ancher Sørensen ikke har gruppen af angiotensin II-antagonister, hvortil Cozaar hører, med i sin fortegnelse. Men betablokkere er med, så det er absolut ikke nogen god ide at skifte til en betablokker. Jeg har bemærket, at nogle læger forsøger at få folk til at skifte til betablokkere, fordi angiotensin II-antagonister er så dyre. Men af hensyn til vægten er det altså ikke nogen god ide.

    Mange hilsner og god påske

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg sad som sædvanlig og søgte om forskellige ting på nettet. Det starter jeg dagen med, lidt avislæsning o.s.v.
    Jeg "faldt" over dette.

    Siden jeg fik atacand har jeg taget 7 kg på. Jeg spiser nu kun det halve af, hvad jeg før gjorde, så kan jeg lige undgå at vægten stiger yderligere. Aftensmaden er strøget, bare lidt frugt. I denne tid jordbær.

    I guder, hvor er jeg træt af medicin. Jeg har fået blodtryksmedicin i over 40 år.
    Da jeg havde fået medicin i flere år gav lægen mig en anden slags. Mine ben hævede en hel del, jeg anede ikke det var medicinens skyld.

    Jeg gik på arbejde med smerter i benene, men hvad søren, jeg bed tænderne sammen. Min mor havde også hævede ben, så det var nok arveligt. !!

    Tænkte jeg på medicinen, nej.

    Mange år efter fik jeg en anden slags medicin. Til min store overraskelse hævede mine ben ikke mere. Så vidste jeg det var medicinen.

    Kopi medicinen kom frem.
    I 10 var jeg syg af et stof i medicinen, men det kunne jeg ikke vide, for jeg havde jo fået den medicin uden problemer i flere år. Til at begynde med forsøgte lægen at "hjælpe". Jeg prøvede/forsøgte med utallige slags. Og så blev jeg opgivet.

    Til sidst blødte jeg på min pude om natten. Det viste sig at være kopimedicinens skyld. Noget de både på apoteket og lægen sagde, det ikke kunne være. For jeg havde spurgt, men de bedyrede, det var helt den samme slags.
    Men jeg prøvede den originale medicin og smerten og blødningen forsvandt.
    Jamen, så var det medicinen alligevel. !!!!

    10 år af mit liv. !!!!!!!!!!!!. Og så de andre år, med hævede ben, som gjorde ondt. Jeg var til tider mere træt end de ældre var på plejehjemmet. Men jeg var jo den unge og jeg skulle arbejde.

    "Mange tak" for den tid.

    Jeg ved godt et højt blodtryk gør mig syg. Men det undrer mig at de første mange, mange år fik jeg aldrig taget blodprøve. Jeg fik bare medicin, som jeg troede var livsnødvendigt. Gid f..... have det.

    Så begyndte de at skrive, man næsten ikke måtte have noget blodtryk. Bare hør hjerteforeningen. Jeg er træt af trusler.

    Før i tiden sagde man, alderen plus 100, så var det i orden. Men nu. Gud bedre det. Det skal helst være meget lavt. Så mere medicin. Når man er død, så kan blodtrykket ikke komme længere ned, er de så tilfredse.

    Jeg tror ikke mere på det. Når man bliver ældre stiger blodtrykket. Jeg tror det er naturligt.

    Jeg satte medicinen ned efter råd her fra nettet og fik det meget bedre. Min nye læge syntes det var i orden. Han snakker ikke om trykket skal ned. Tak for det.

    Hvorfor har ingen læger i de mange år prøvet om ikke medicinen kunne sættes ned eller måske undværes. Jo en gang, da jeg blev indlagt akut på grund af bivirkninger fra medicinen, sagde overlægen, jeg ikke skulle have medicin.

    I 3 måneder levede jeg i paradis. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Så sagde min læge, jeg igen skulle have medicin. Jeg store idiot tog hendes ord for gode varer, og et helvede begyndte langsomt.

    Jeg er træt, træt. Medicinen gør mig træt. Hele mit liv, næsten, har jeg været træt.

    Og nu er jeg endnu mere træt, for jeg bliver jo ældre. Jeg er begyndt at spekulere på, om ikke jeg kunne skære yderligere ned på medicin.

    Jeg ville ønske, jeg havde vidst, hvad jeg ved i dag. Så var hele mit liv ikke blevet så "ødelagt" af medicin. Træthed, hævede ben, brystsmerter med blødning på puden, som gjorde mig skrækslagen.

    Jeg havde aldrig i evighed bare taget medicin, som lægen sagde, aldrig, uden kontrol af nogen slags.

    Hele mit liv har jeg troet lægen var den, der vidste bedst. Det tror jeg ikke mere. Man skal og må tage hånd om sig selv. Bare jeg dog ikke var så pokkers træt.
  • Indstillinger
    God morgen, Persille

    Jeg begynder også dagen med ture rundt på internettet ;-)

    Jeg vil lige knytte nogle kommentarer til spørgsmålet om bivirkninger. Jeg skal lige sige, at jeg ikke aner, om Atacand kan give overvægt. Jeg tager jo et lignende produkt, men ikke længere en kopi af Atacand, men derimod en af de utallige kopier af Cozaar (indholdsstof: losartankalium).

    Jeg har lidt problemer med at holde vægten om vinteren, men ikke om sommeren, hvor jeg farter så meget rundt og desuden kan skære meget ned på min depressionsmedicin. Om vinteren er jeg nødt til at tage temmelig meget medicin forebyggende mod depression. Og der er ingen tvivl om, at lige præcis den type medicin (Mirtazapin) er en af de værste syndere, når det gælder overvægt. Men jeg klarer mig.

    Jeg synes jo, at det lyder, som om du er nødt til at spise som en fugl for at holde vægten i ave. Jeg har altid haft en god appetit og normalt spiser jeg mig stopmæt, hver dag. Ikke ret meget kage og ingen slik og stort set ikke alkohol eller sodavand, men ganske almindelig mad. Det må da ikke være rart at være tvunget til at spise så lidt.

    Men det jeg ville sige er, at spørgsmålet om bivirkninger er meget svært, for det første fordi der sikkert er mange bivirkninger, der ikke bliver indberettet, og for det andet fordi nogle af de negative virkninger, der faktisk bliver indberettet, kan skyldes andre ting end medicinen. F.eks. kan jeg se, at jeg i indlæggene ovenover var begyndt at tro, at min træthed, som jeg jo har lidt af i mange år, og endda er blevet førtidspensioneret for, kunne skyldes min blodtryksmedicin. Jeg kan ikke huske, om jeg rent faktisk anmeldte trætheden som en bivirkning fra Atacand. Men under alle omstændigheder er det jo nu blevet opklaret, hvad årsagen til min træthed er: central søvnapnø. Det blev opklaret i begyndelsen af 2012, ca. 8 år efter at jeg blev pensioneret.

    Jeg har jo for nogle år siden fået et nyt lægehus, som jeg er udmærket tilfreds med. Der er tre læger i alt, og af dem har jeg haft kontakt med de to. Det er lidt forskelligt, hvem af dem, jeg vælger. Men den kvindelige læge er meget handlekraftig og praktisk, og hun har været meget kompetent, når jeg skulle indlægges med hjerteproblemer. Hun ringer bare efter en ambulance, når jeg telefonisk beder hende om det.

    Men lige præcis denne handlekraftige kvindelige læge tror ikke meget på listen af bivirkninger på de forskellige slags medicin. Jo, måske de allermest omtalte 2-3 stykker for hver slags medicin, men ikke resten.

    Så derfor taler jeg med den mere indfølende og faktisk også kompetente mandlige læge, når jeg gerne vil have råd om medicin. Han tror mere på listen af mulige bivirkninger.

    Men jeg tror, at de fleste læger har det som min kvindelige læge, der mener, at listerne over bivirkninger er alt for lange.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    God morgen , kameliadame.

    Jeg har også tænkt, det var pokkers så lang den liste er. Det må næsten være mere farligt at tage medicin end lade være.

    Jeg tror det er for at medicinalvirksomheder kan sikre sig selv. Så er det ikke deres skyld, hvis noget går galt. Og det kan der jo på en måde være noget om.
    Men når de praktiserende læger hverken tager blodprøve eller tror på bivirkninger, så går det nogle gange galt.

    Nu læser jeg lige den lange liste og tænker så ikke mere over det. Jeg har det bare i "baghovedet", hvis der sker noget usædvanligt. For havde jeg læst bivirkningerne ved medicinen var jeg ikke blevet så syg, at jeg kunne være død.

    Lægen kunne ikke finde ud af noget som helst, han kunne end ikke finde på at undersøge blodet. Jeg manglede kalium og andre salte. Jeg anede ikke at sådan noget kunne ske og vidste ikke, der skulle holdes kontrol med blodet. Det ved jeg nu.

    Jeg kunne da selv måle blodtrykket og sige, det ser fint ud og så ikke gøre mere. Jeg skiftede læge på det tidspunkt.

    Jeg tror der gik ca. 3 år med at lede på nettet, før jeg fik forklaringen på, hvad der var galt, da jeg IGEN var blevet syg. Nemlig et stof i medicinen jeg ikke tålte. Jeg har heldigvis ingen blødning og ingen brystsmerter mere.
    Min nye læge har noteret det og han tror på det. Han siger det er noget læger ved. Hm, ja han ved det. Og han er den eneste læge, der har sagt, der skal tages blodprøve. Den eneste i alle de 40 år.


    Trætheden kommer af medicinen og kan vist ikke undgås. Så det må jeg leve med. Jeg er heller ikke så træt, at jeg kunne have fået pension. Jeg får ikke andet medicin og jeg har ikke dårligt hjerte.

    Men skønt var det i de måneder, hvor jeg ikke fik medicin. Jeg havde ikke følt mig så frisk i masser af år.

    Blodet SKAL undersøges med mellemrum og man må tale om, hvordan det går. De hævede ben kunne være undgået. Det så jeg, da jeg på et tidspunkt fik andet medicin.


    Noget andet er det med vægten. Det er jeg lidt usikker på. For så skulle jeg stoppe med at tage medicinen og det tør jeg ikke. Men jeg tænker på om jeg kunne tage en halv tablet mindre.
    Min vægt har ligget det samme sted i 20 år. Jeg begynder på atacand og tager langsomt på. Det virker noget besynderligt. Asklepios skrev og fortalte hun havde læst 0,4 % tager på af atacand.


    Mange hilsener.
  • Indstillinger
    Og for resten. Jeg er træt og jeg er "træt" af medicin. Jeg mener begge dele, hvis du forstår, hvad jeg mener.
  • Indstillinger
    Jeg har det samme problem ved ikke, hvad de skal gøre
Log in eller Registrér for at kommentere.