Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

svede ture

Redigeret 9 april, 2009, 04:59 i Allergi
jeg er en pige på 16 år og hver eneste dag har jeg det som om at jeg får et hedeslag... jeg sveder... mine hænder bliver våde... jeg kan ikk holde ud at ha tøj på.... man har bare lyst til at smide alt tøjet for at få det køligt igen.... og jeg får det selvom at mit vindue står åben min radiator er slukket... det kommer selv om at jeg ikk laver noget

håber der er nogen som kan hjælpe for er ved at være godt træt af det

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvor er det træls for dig! Nu får du lige nogle råd fra en garvet nikkelallergiker :-)

    Helt generelt: Køb en nikkeltest på apoteket. Det er en test, som består af 2 små flasker (som næsten holder evigt). Dryp en dråbe fra hver flaske på en vatpind og gnid på metallet. Hvis vatpinden bliver lyserød, så er der nikkel i metallet.

    Helt overordnet er det en dårlig idé at tage allergipiller mod nikkelallergi. Man kan undgå at komme i kontakt med nikkel, og det er den måde det bør "behandles" på. Har du været hos en hudlæge eller kun hos din egen læge? Hvis du ikke har været hos en hudlæge, så bed om en henvisning, så du kan få ordenligt besked.

    Og så skal dine sår/eksem behandles. Du skal have en mild hormoncreme, som lægen udskriver på recept. Det er rigtigt dumt ikke at behandle eksemen med creme, fordi allergien bliver værre når den hele tiden er i udbrud. Når du smører hormoncreme på skal du kun smøre et meget tyndt lag lige på eksemet. Og brug et stykke husholdningsfilm på den finger, som du bruger til at smøre med, så cremen ikke kommer på fingeren.

    Bukseknapper: Sæt et stykke plaster på. Det skal være den tykke brune type, som bruges til at holde forbindinger fast med. Spørg på apoteket, de ved hvad det er for en. Eller du kan prøve at lakere dem med klar neglelak - det virker ikke altid, men er et forsøg værd.

    Ørenringe: Drop det! Man lever fint uden :-) og det gælder helt generelt billige smykker (bijoux). Tænk også på dit ur - man kan nogle spænder uden nikkel.

    Lynlåse: den er straks værre. Sørg for at have noget på under lynlåsen, så den ikke rammer din krop, og undgå stramt tøj med lynlås.

    BH'er: bed ekspedienterne i undertøjsbutikkerne hjælpe dig med at finde nogle mærker, som har nikkelfrie hægter. Tænk også på at købe BH'er, hvor der er stykke stof, som dækker området under hægten ordentligt. Og forbehold dig ret til at returnere BH'en, hvis du får allergi af den. Eller køb BH'er uden hægter -Sloggi laver nogle, som kun er med elastik.

    Og så kan du finde oplysninger om nikkelallergi på astma-allergi.dk.

    Held og lykke - og skriv igen!

    :-)
    Pia
  • Indstillinger
    mange tak for de gode råd... Jeg vil da prøve alt det du har sagt...
    det er de bedste råd jeg har fået... jeg har også været til hudlæge men det er 7 år siden
Log in eller Registrér for at kommentere.