Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Manglende seksualitet

I skriver, at "Sex er en lige så naturlig og nødvendig del af livet, som sult og tørst er udtryk for livsnødvendige behov". Det tror jeg gerne, men hvad hvis behovet ikke er til stede, hvordan skaber man det så? Jeg er en kvinde i slutningen af fyrrerne, for hvem sex intet betyder. Jeg savner det aldrig. Jeg kan føle en svag lyst, men jeg har aldrig prøvet at blive ophidset, og at onanere siger mig intet. Jeg er ikke i stand til at fremkalde sexfantasier. Jeg har været i terapi i syv år for bl.a. depression og selvmordstanker. På et tidspunkt var jeg også nødt til at tage lykkepiller, hvor jeg så fik at vide af min daværende psykolog og sexolog, at de kunne fjerne lysten, men hvilken lyst? Min nuværende psykolog, som jeg har et godt forhold til, mener, at vores samtaler vil hjælpe, men jeg ved bare ikke på hvad. Det er, som om der ikke er nogen, der forstår, hvad jeg siger. Min krop reagerer ikke på kærtegn. Jeg kan sagtens blive våd, men jeg føler intet. Jeg har også prøvet at kontakte Rigshospitalets Sekslogiske Klinisk, men fik at vide, at det kunne være præstationsangst. Det er det bare ikke. Det har altid været sådan, uanset hvilken mand jeg har været sammen med. Min kæreste gennem fire år har altid villet forsøge at overbevise mig om, at der er meget andet i et forhold, der tæller lige så meget. Det tror jeg gerne, men jeg har også altid vidst, at jeg ville blive taberen, for sex er det, der binder kærester sammen. Selv om vi altid har haft hyppig sex, har han nu forladt mig, fordi sex for ham handler om at give og tage, og de betingelser kan jeg jo ikke opfylde. Jeg kan sagtens forstå ham, men hvad stiller jeg op med mig selv? Han var overbevidst om, at det var psykisk, og det er det måske, men hvordan kommer jeg videre? Jeg har lidt af et dybt selvhad, som nu takket været terapi næsten er forsvundet, så jeg er i en slags "neutral position", men jeg tror aldrig, jeg kommer til at elske mig selv, og så har jeg vel tabt på forhånd? Hvor skal jeg gå hen og få bare lidt ømhed og tryghed? Lige nu føles alt meningsløst.
Den fortvivlede

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære,

    Jeg tror, det kan være meget vanskeligt at komme med et bud her under dette emne.

    Du skriver, at du har psykisk sygdom, hvorfor jeg vil foreslå dig at flytte dit indlæg over under sind og psyke, måske ved rubrikken "depression".

    Der vil du muligvis kunne få nogle gode bud.

    Det her er jo et debatforum for lægfolk, og hver i sær kigger jo kun under de emner, der lige har interesse, så jeg tror, at de mennesker, der måske ved lidt om dit problem, måske slet ikke kommer på denne her side.

    Jeg har absolut ingen indsigt i psykiske sygdomme, og kunne ikke drømme om at komme med "gode" råd, hvorfor jeg heller ikke kigger ret tit på siderne om sind og psyke, men jeg ved, at der ofte er nogle inde på disse sider, som fortæller med megen stor indsigt, men jeg har ikke set indlæg fra disse på denne side, hvorfor jeg ikke tror, de kommer her, hvorfor de heller ikke vil se dit indlæg.

    Din manglende seksualitet ser jeg som en del af din sygdom, og ikke årsagen til din tilstand, hvorfor et eventuielt seksuelt råd sikkert slet intet er værd for dig.
    jeg ser da tydeligt, at du først og fremmest skal have hjælp til at holde af dig selv, og der tror jeg ikke, man skal starte med seksualiteten.

    Ja, se selv - jeg har ikke indsigten, men håber for dig, du kan finde nogle gode bud på en anden side.

    Varme tanker
  • Indstillinger
    Hej Rose.

    Jeg er researcher på et tv-program om manglende sexlyst og er i den forbindelse stødt på dit indlæg herinde. Jeg kunne godt tænke mig at komme i kontakt med dig for at blive klogere på problematikken "manglende lyst/aseksualitet". Hvis du er interesseret i at høre nærmere, kan du skrive helt uforpligtende til mig på: mette.soendergaard@eyeworks.tv

    Jeg håber på at høre fra dig.

    Mvh.
    Mette Søndergaard
Log in eller Registrér for at kommentere.