Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

også bøvl stivgørende OP i lænden

Redigeret 18 maj, 2009, 14:34 i Rygsmerter
hej jeg fik en stivgørende i lænden d 20, 01, 2009, og nu 10 uger efter
har jeg det helt skidt med højre ben fra knæ og ned, nervesmerter i
foden er helt slemt, slæber på foden kan ikke stå på hælen, nedsat
kraft i storetå, pt ligger jeg næsten 15-16 timer i døgnet, ingen tør
sige hvor længe det vil vare, måske for altid??? jeg får tramadol
og gabapentin, sidste hjælper lidt på det. fortryder næsten idag at jeg
sagde ja til det, er der nogen der har erfaring med hvor længe det kan vare
før der forhåbentlig kommer en bedring??
hilsen Mogens.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mogens

    Jeg har ikke prøvet det som du er igennem lige nu, men jeg håber for dig at det hurtigt bliver bedre.

    Jeg venter selv på en op og den er tættere på nu end i rigtig lang tid, så jeg glæder mig til det bliver bedre håber jeg.

    Har hørt om alle de tilfælde som din hvor det ikke er gået så godt desvære.

    Håber på god bedring snart for dig.

    Håber også at dem som har lignende oplevelser som dig vil svar dit indlæg.

    Hilsen Kæthe
  • Indstillinger
    tak skal du have.,
    mit start indlæg var lidt kort, en af de rigtige dårlige dage. jeg tror at starten
    på det hele allerede kom morgenen efter OP, jeg havde egentlig en god
    nat, næste morgen kl 7. da jeg skal op selvfølgelig med hjælp
    og på den rigtige måde går det vist galt???.. første forsøg et vældig
    skarpt jag i hoften som en muskel der simpelt hen bliver strakt.
    personalet kikker noget, vi prøver igen bliver helt hvid (siger de) i hovedet
    af smerter, det går ikke det her har du ikke fået dine piller inat jo da det har
    jeg. bliver inden for en time kørt til akut skanning, lægen som har opereret
    er der også straks, ja hansen alt er som det skal være, jeg var bange
    for at noget var blevet trykket, siger han, nu virker morfinen så alt er
    jo godt, de næste 3 dage til hjemsendelse går fint og efter planen,
    men de er meget opmærksomme på det ben, de næste tre uger
    får jeg jo godt med smertestillende, for selvfølgelig skal sådan
    noget vel gøre ondt et stykke tid...
    min egen læge snakker om nervebaner der er FOHÅBENTLIG midlertidig
    påvirket, men han kan da heller ikke lide det, også den høje dosis
    tramadol 8 i døgnet plus alt det andet passer ham ikke.
    nu må vi se skal til samtale på klinik på tirsdag.
    djoken i det hele er at før OP var det det venstre ben som det var
    problemer med, det er 100% ok og nu er det galt med det før raske,
    det bliver humøret heller ikke bedre af, jeg blev OP på KOLLUND
    rygklinik, og BESTEMT kun ros til dem alligevel super god behandling
    fantastisk dejligt sted, du er i centrum hele tiden, og jeg vidste
    jo hvad det kunne indebære.
    men hvem siger at alt ikke er godt til sommer
    hilsen Mogens
  • Indstillinger
    Hej Morgens
    Jeg forstår godt din fustration over at det ikke umiddelbart er blevet bedere.Men alt efter hvor lang tid nerverne har været påvirket så tager det altså sin tid.Og så er der jo de første 3 mdr.hvor du ikke må vride,bøje,bukke o.s.v. så toldmodighed er påkrævet selvom det er svært.Derefter er der genoptræningen.Jeg kan kun anbefale at man søger et ophold på montebello se link http://www.skoliose.dk/montebello.htm det er simpelhen noget af det bedste genoptræning der findes.Selv om det er svært at undvære familien i 3 uger så er det balsam for krop og sjæl ¨samtidig med at man får en eller to på opleveren.Jeg er selv opereret for en diskusprolaps i nov.06 og stivgjort i sep.07 med efterfølgende arvæv der sidder og trykker på nerveroden.Det gør at mit højre ben er fuldstændigt tosset med efterfølgende mange smerter så kender det godt.Håber det bedste for dig.knus Hanne
  • Indstillinger
    Hejsa - det er utroligt længe siden jeg ar besøgt sitet, som ellers hjalp mig meget igennem en svær periode.
    Jeg fik en stivgørende OP i lænden august 2007. Perioden efter er selvfølgelig vandskelig, især praktisk da man ikke må bøje sig eller løfte. Jeg husker det som en hård periode, men erindre ikk så stærke smerter som du beskriver.
    Jeg havde forinden OP en nerveskade (i foden med samme symptomer som dig), som selve OP ikke kunne hjælpe på. Så det er fortsat et problem, men synes det går fint med at fungere med det.
    OP har desværre ikke hjulpet mig, måske endda efterlad en smule flere daglige smerter end før. Jeg blev i januar anbefalet en reoperation af kirurg, og fik betænkningstid. Jeg vælger dog at takke nej for nu.

    Jeg ved at du snart skal til samtale med din kirurg, og der må du få klarhed om dine smerter - er det midlertidige nervesmerter efter OP, osv. Håber at du snart får det bedre. Op med humøret - jeg ligger også meget ned, og nyder at se lidt TV, læse en bog, høre musk osv. Håber at du kan gøre det samme.

    Skriv hvis der er spørgsmål...

    /Stengaard
  • Indstillinger
    tak for dit brev Stengaard,ja det er rigtig jeg har tid hos ham d 17 april
    så må vi se, det går da slet ikke det her,smerter i foden næsten 24 timer
    i døgnet, min egen læge siger at jeg allerede har udviklet en dropfod,
    god påske, Mogens.
  • Indstillinger
    ja så er det jo i morgen der er 3 måneders kontrol, er meget spændt

    på hvad han siger, jeg har stadig smerter i højre ben, der er også til tider

    smerter i højre side af lænden, bare der ikke er noget der skal laves

    om, hvis det da er muligt?? kommer tilbage i morgen hej,,
  • Indstillinger
    hej var som sagt til kontrol idag,, det er ikke for godt, skiven der er
    sat ind har bevæget sig bagud, jeg skal til ny skanning, allerede på mandag
    måske er det grunden til mine nervesmerter i benet, anden grund kan være
    at knogle inplantatet ikke vokser rigtig sammen, (tobak)
    man må håbe det bedste
    GOD weekend..
  • Indstillinger
    ja idag faldt dommem så, grunden til de stærke smerter i højre ben og
    i lænden, skyldes den famøse klods, eneste mulighed for at blive i det
    mindste smertefri(hvordan det ser ud med fremtidig arbejdsevne tør
    jeg slet ikke tænke på nu) er ny OP hvor klodsen erstattes med
    knogleinplantat??. jeg har sagt ja til ny OP, jeg håber jeg har taget den
    rigtige beslutning, hvad siger i.
    hilsen Mogens.
  • Indstillinger
    Hej.

    Det er også ved at være længe siden jeg sidst har "kigget" forbi her på netdoktor. Men når jeg læser din historie, så kan jeg godt forstå du har valgt at sige ja til endnu en operation. Jeg fik selv en stivgørende operation i 2000 og har haft stor gavn af den - i hvert fald i 7 år. De sidste par år har så været lidt op og ned. Men de år, der er gået godt kommer jo heldigvis ikk skidt tilbage.

    Held og lykke med det hele.

    Mvh. dali
  • Indstillinger
    Jeg har også været fraværende et stykke tid, men problemerne med nervepåvirkning i lænderegionen L4/L5 er altså lidt specielt og afhænger af så mange variable at det eneste du kan vide med sikkerhed er at ingen ved noget som helst.
    Jeg blev stivgjort i 07 og havde så ondt fra jeg slog øjnene op og i 4 uger at det ikke burde være menneskeligt. Der var bare noget galt!! Jeg havde en glidning, klemte nerver m.v. og endte med summende fødder uden følelse på oversiden, lidt op af skinnebenet og ud til storetåen, brændende, jagende smerter. De fortog sig i venstre side ret hurtigt ca. 8-12 uger, men blev hængende i højre.
    Efter store problemer og en ødelagt disk måtte jeg under kniven igen. Denne gang med en 3 i 1 opr. hvor jeg fik ny disk, nye stænger og skruer og fik skabt ekstra plads til nerverne.
    Da jeg vågnede gjorde det ondt, men smertehelvedet fra sidst var borte. Jeg kunne selv gå over i en seng 6 timer efter opr. og gik dagen efter uden rullevognen. Nervesmerterne var ubetydelige - lykke.
    Her 6 måneder efter er euforien erstattet af ny undersøgelse og mulig skanning for at komme med en dom over min 33 år gamle ryg. Alt efter aktivitet bliver nerverne påvirket i begge ben, så det jeg troede sikkert er tilbage i "ved ikke" og "MØG" kassen. Ryggen er som en pose nødder og fødderne bliver frekventeret af brædende nåle hvis jeg vover at tro at jeg kan andet end at ligge det meste af dagen. Oveni hatten bliver man så umådelig træt af ingenting og ryggen holder til næsten ingenting.
    Du er nok, desværre, nødt til at afvente og afvente. Jeg har besluttet at tage én dag ad gangen, så bliver jeg ikke så skuffet :-)

    Tro kan flytte bjerge, men åbenbart ikke kurere en spondylolistese...
    VH
    Lasse
Log in eller Registrér for at kommentere.