Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nu ser det lysere ud ;-)

Redigeret 9 april, 2009, 08:58 i Rygsmerter
Hej med jer alle.

Ja nu er jeg tilbage igen, efter at være indstillet til op og glæden ved at jeg snart skulle blive delvis smertefri, og kunne leve et anderledes liv, ja så er jeg ikke nået længere.

Kunne ha været op nu med en protese på L4/L5 - L5/S1 men da folketinget lige syntes at man ikke har råd til at få patienter op på privat hospitaler blev jeg tilbagehenvist til køge.

Nu har jeg været på køge og tro det eller ej jeg er igen henvist til et Privat hospital, men hvor de vil lave en stivgørende op. Og ikke protese.

Jeg vil få brev på Mandag med tilbud om 3 privat hospitaler jeg kan vælge mellem, jeg kan kun huske den ene og det var i Odense, jeg håber at de to andre er på denne side af broen.

Køge siger at jeg ville kunne komme til undersøgelse inden for 14 dage og op en uge efter. så hvis det passer ser det jo lyst ud for mig. Hvis det ellers er lyst med en op. Der er jo delte meninger om den slags, jeg har prøvet alt andet fys, masage, geo, og ryg træning men intet har hjulpet, så nu håber jeg at en op er det rigtige for mig.

hilsn k

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kaethe,

    Dejligt, der nu sker noget i din sag :).

    Hvorfor skal du alligevel ikke have protese?. Er det ud fra en faglig vurdering, de mener det er det bedste? - eller nærmere "praktiske" grunde?

    Jeg ville ikke selv sige ja til stivgørende op., men til proteser. Jeg vil dog lige pointere, jeg ikke selv har prøvet nogen af delene. Desværre hører man ofte om stivgørende op., som medfører problemer senere i livet. Der er jo også gode historier :).

    Jeg er selv i feb. opereret for alm. prolaps (2. gang), og det var på et privathospital - (ventetidsgarantien er ikke sat helt på stand-by i københavns kommune). Det var en utrolig god oplevelse. Jeg oplevede langt bedre service. Det samme team til hver patient, mere tid til den enkelte patient, og faktisk også bedre smertedækning - men jeg tror det var et tilfælde, da jeg havde en sur nat-sygeplejerske, da jeg blev opereret i det offentlige.

    Jeg havde også alt i alt en god oplevelse 1. gang, men oplevede desværre at sygeplejerskene havde alt for travlt, og for mange forskellige læger, som skulle sætte sig ind i journalen hver gang. Proffesionelt var det helt perfekt.
    Der blev taget hurtige og kompetente beslutninger (blev op akut).

    Du må have pøj, pøj med op. - håber snart du bliver mindre smerteplaget.

    Hilsener

    Anita
  • Indstillinger
    Hej Anitta

    Tak for dit indlæg, der er ikke mange der skriver selvom jeg har indtryk af at mange er på. ;-)

    Jeg fik anbefalet en stivgørende op efter som protese op er så nyt at de ikke ved endnu om det er bedre om det er sandt eller ej ed jeg ikke. Men nu er jeg nået dertil hvor jeg tager det de giver mig, bare jeg bliver mere smertefri end jeg er nu.

    Jeg har også hørt om mange der har fået en stivgørende op har haft problemer efterfølgende, har også en veninde der skal op igen efter en stivgørende op. Men hvad skal man stille op jeg mener de burde vide bedre, og vide hvad der er godt for en, så man kan blive bedre gående og ens hverdag kan blive bedre, om ikke andet for en tid så.

    Hvor lang tid gik der fra du blev op til du igen fik problemer ?

    Hilsen Kæthe
  • Indstillinger
    Hvis du vil læse andres meninger og erfaringer vedr. stivgørende operation (deseoperation), så kan jeg anbefale dig at læse de andre indlæg her i debatten.
    Eksempelvis har Kermit1 lavet en tråd, som hedder noget med "Hjælp" og brækkede skruer.
    Og limbo1 har startet en tråd, der hedder "stivgørende operation".
    Jeg selv (Trold1) har startet et tråd om træning i forhold til spondylolistese, hvor vi også kommer lidt ind på denne type operation.
    I disse tråde er der både gode og dårlige erfaringer.
  • Indstillinger
    hej

    tak for det der vil jeg så prøve at kikke ind

    hilsen kæthe
  • Indstillinger
    Hej Kæthe,

    Jeg kan godt følge dig i, at man kan komme dertil, hvor man tager imod de tilbud, de giver, for at slippe for smerter - og der er også mange, det hjælper :).

    Jeg var i sin tid bekymret over, om jeg ville blive tilbudt en stivgørende op., og spurgte min læge, om hvad jeg så skulle svare. Hun sagde, at det ville hun ikke have problemer med at acceptere, det trøstede mig en del.

    Jeg blev op. 1. gang i efteråret 2005 for en alvorlig prolaps, som medførte akutte lammelser, så jeg røg akut på operationsbordet. Jeg havde det godt i ca 1/2 års tid, men fik så smerter igen. Jeg valgte at betale for en scanning selv, da lægerne sagde, at smerterne skyldtes arvæv. Den viste en ny prolaps på niveauet under - dog ikke lige så stor. Jeg er så siden blevet "kastet" rundt i systemet, for så tilsidst at lade mig operere her i februar, da jeg nu havde gået med den i ca. 2 1/2 år.

    Har du fået dine tilbud?

    Der gik kun ca. 14 dage, fra jeg havde besluttet jeg ville prøve om op. kunne hjælpe, til jeg faktisk var opereret, med forundersøgelse, scanning, svar på scanning og op.

    Håber også du snart kan få det overstået, og få det bedre :)

    Mange hilsener

    Anita
  • Indstillinger
    Hej Anita

    Ja jeg har fået svar fra køge og jeg kan vælge mellem

    (1) Danske privathospitaler i Odense
    (2) Danske privathospitaler i Hørsholm
    (3) Furesø privathospital

    Jeg kender ikke nogen af de 3 hospitaler, men jeg syntes at Furesø lyder romantisk, så der har jeg ringet til, de sagde at hvis de får brevet fra køge inden påske, ville jeg nå at få brev fra dem om en til til forundersøgelsen, og det kunne måske også nås inden påske, så spurgte jeg om hvor lang tid der så ville gå fra efter undersøgelsen, til jeg kunne blive op. og der sagde hun at det kunne jeg blive dagen efter, så det er da meget hurtigt efter som jeg har kæmpet med det ofentlige i snart 2 år hvor jeg er blevet sendt fra det ene hospital til privat hospital og tilbage til det ofentlige sygehus og nu et nyt privat hospital, og til i dag stadig ikke op....

    Knus kæthe
  • Indstillinger
    Hej Kæthe,

    Jeg blev opereret på netop Furesø Privathospital her i feb. (Bor i københavn)

    Det var virkelig en positiv oplevelse. De var de samme sygeplejersker, som passede en - og de tog sig god tid. Der var altid tid til lidt snak. På opvågningsstuen kunne jeg få alt det smertestillende, jeg ville have. De er ikke til morfin, men giver epilepsi-medicin og ketogan (det fik jeg) - og det synes jeg var effektivt. (De giver sikkert også andet).

    De har en filosofi, om at man skal være så smertefri som muligt, så man kan komme op med det samme. Knæ-operede skulle gå fra opvågningsstuen til deres egen stue - det skulle rygpatienterne ikke. Der er en hyggelig fælles spisestue, så man spiser sammen med de andre patienter, så snart man kan.

    Det er nyt, og vil blive Danmarks største privathospital med tiden.

    De har 2 svenske kirurger tilknyttet, udover den "sædvanlige". Jeg blev opereret af een af de svenske, da kirurgen blev syg.

    Da jeg vågnede med en fod, som sov så meget, at jeg måtte gå med krykker, fik jeg besøg af alle lægerne (det var vist ikke helt meningen - jeg fik sprøjtet noget kortison-lign direkte ind i nerverne, da de kunne se, de var irriteret), men lægerne fulgte mig tæt, for at se, om alt gik som det skulle. Jeg følte mig meget tryg.

    For mere info, se: http://www.furesoe-privathospital.dk/

    Held og lykke - lad høre, hvordan det går

    Mange hilsener

    Anita
  • Indstillinger
    Hej Kæthe,

    Jeg har ikke været herinde omkring i laaaang tid - har heldigvis ikke "brug" for det p.t. da smerter ikke fylder så meget mere (omend de er de samme som tidligere).
    Jeg fik en stivgørende OP i august 2007. Undersøgelser efterfølgende så godt ud, men 1 års tjek (CT scanning) viste at donorknogler ikke er helet, og åbenbart ikke kommer til det. Så der er kun skruer og bolte til at støtte der, hvorfor jeg er blevet anbefalet en reoperation (også fordi mine smerter desværre er blevet en smule værre efter OP). Jeg takker dog nej (har fået betænkningstid til sommer).
    Jeg håber at DIN operation går godt - det mener jeg nu nok at de fleste gør.

    Havde ikke yderligere på hjertet end lige at skrive, nu jeg så du skrev at ikke så mange svarede :)

    Held og lykke.

    /Stengaard
  • Indstillinger
    Hej Anitta og strngaard

    Jeg har nu modtaget brev fra furesø og skal til forundersøgelse den 16/4 så det er jo lige om lidt, og de skriver at jeg kan forvente op få dage efter.

    Hvor meget kan man efter op, jeg er nervøs for om jeg evt, skal sige nej og få en tid til senere, min datter skal konfimeres den 26/4 så er der jo kun 10 dage mellem.

    Men på den anden side har jeg nu ventet i snart halandet år på denne op og vil meget gerne have det overstået, men det er et dumt tidspungt lige nu syntes jeg.

    Knus Kæthe
Log in eller Registrér for at kommentere.