Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

t4 og t3

Redigeret 28 marts, 2009, 15:32 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej alle.
jeg ville lige hører,om de af jer der både får
t4(eltroxin) og t3 tbl har fået det meget bedre
efter den behandling?
Hilsen HN.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære HN.
    Jeg startede med at få Liothyronin (T3) den 13.08.07.
    Jeg fik en total fjernelse af skjoldbruskkirtlen i april 2006. En normal skjoldbruskkirtel producerer ca 15% T3. Eltroxin er ren T4, og det er cellerne der skal omdanne T4 til brugbar T3. Hvis cellerne ikke har denne evne, vil dit T3 blive meget lavt.
    Mit T3 lå altid i nedre ende eller derunder, hvorfor jeg fik ordineret T3 efter eget ønske. T3 må gerne ligge i den lidt øvre ende - men ikke forhøjt - idet du vil få hjertebanken og symptomer på forhøjet stofskifte.
    Jeg fik det ret hurtigt bedre, med tilskuddet af Liothyroninen. Og jeg tager den stadig.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Mit t3 ligger altid i den lave ende og jeg overvejer at bede om liothyronin (t3) Oplever du, at liothyroninen giver et vægttab? Da det er min største gene af at have for lavt stofskifte.
  • Indstillinger
    Hej Kirsten.
    Nej, jeg har ikke oplevet et vægttab - heldigvis for mig!! Jeg er øget i vægt. Da mit forhøjede stofskifte blev konstateret, var jeg nede på 48 kg. Nu ligger jeg på omkring ca. 55 kg (jeg er 170 cm). Så jeg tror ikke, at Liothyroninen gør nogen forskel - vægtmæssigt.
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.