Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

LS kom ind i mit live i dag....

Redigeret 27 marts, 2009, 10:42 i Lichen Sclerosus
Åhhh gud har ieg fået diagnosen og skal igang med behandling. Jeg kan slet ikke overskue det. Hvad hvis jeg begynder at skrumpe.
Jeg er helt grædefærdig anede ikke at der overhovedet var noget der hed sådan.....
Hvordan klarer man sig og hvilke forbehold er gode at tage??
Jeg er 35 år gammel og vi prøver at få børn. Læste et sted at det kan være relateret til forstyrelser i Skoljdbruskirtlen - den har kun min far, farfar og søster problemer med, så jeg har sendt mail til min gynækolog om vi mon ikke lige skulle undersøge dette.
Hvad f.... skal jeg gøre hvordan finder jeg ud af hvor slemt jeg er ramt, bliver nødt til at vente til på mandag, for lægen er selvfølgelig på kursus.
typisk.
men rart at se jeg ikke er alene -
Hilsen Yvonne11

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Yvonne

    Ja, den diagnose er svær at overskue, men godt du har fundet frem til dette sted. Hvis du læser rundt omkring i de forskellige indlæg tror jeg, at du finder hjælp.
    Mht. hvor slemt du er ramt er det vanskeligt at afgøre. Det afhænger dels af, hvordan du selv føler det... om det svier, klør, brænder, stikker; eller om det giver problemer med sex. Du skriver at du planlægger børn, så jeg formoder, at du godt kan have sex. Det er de subjektive symptomer, altså dem du selv oplever.
    Det andet er de objektive symptomer, altså dem som kan ses og undersøges. Det kan din gynækolog undersøge: hvordan det ser ud, er der forandringer i farve, hvide pletter, atrofi (svind) af kønslæber eller forsnævring af skedeåbning.

    Det er meget forskelligt hvor hårdt angrebet vi bliver af denne lidelse. Nogle har haft den i mange år, og mærker kun lidt kløe nu og da, andre er helt fortvivlede, og kan hverken have sex eller holde noget ud pga smerter og svie, kløe.

    Den almindeligste behandling her i landet er stærk steroidsalve, f.eks Dermovat. Den tager som regel kløen ganske hurtigt. Dog har den store bivirkninger ved langtids brug. Den gør huden meget tynd, så den sprækker og gør ondt.

    I USA er det ved at blive udbredt at bruge en kombinationsbehandling af østradiol og testosteron creme, for at forebygge og udbedre de skader, som steroid cremen forårsager; derudover holder det huden sund og smidig.

    LS kan ikke helbredes, men kan bliver holdt nede, så det er til at leve med.
    LS er en autoimmun sygdom, derfor ser man ofte, at en LS pige har flere andre sygdomme. Du nævner selv struma, som er ret almindelig; andre kan være diabetes, cøliaki, psoreasis m.fl.

    Hvor i landet bor du?

    Vi er en gruppe LS piger, som mødes nu og da og spiser frokost sammen og udveklser oplevelser; du er meget velkommen til at deltage. Vi planlægger at mødes engang i begyndelsen af sommeren.

    Mange hilsner Anette
Log in eller Registrér for at kommentere.