Hjem Diabetes Åben debat om diabetes

De overartige type 1 patineter

Redigeret 25 marts, 2009, 17:00 i Åben debat om diabetes
Behandlerne tror at der er ca. 10.000 overartige IDDM diabetikere i Danmark, som går rundt med konstant lavt-lavt blodsukker. Det medfører, at de ikke kan mærke de lave blodsukre. Deres hjerne har vænnet sig til advarselssignalerne og det lave blodsukker, og derfor går de uden videre sukkerkold og skal reddes af andre.

De kan dø af det bag et rat, og de kan dø af det andre steder uden for familien.

Hjemme hos dem selv er det knap så farligt. Deres pårørende kan redde dem - hvis de har pårørende. Men det er urart for de pårørende. For hvornår sker det næste gang? Og hvad skal de stille op med sådan en uregerlig diabetiker?

Jeg og min kone fik hjælp på et ugekursus på Steno Hospital, hvor jeg sammen med 11 andre diabetikere lærte at undgå de lave blodsukre. 6 uger efter kurset begyndte min hjerne igen at sende mig signaler om, at nu var mit blodsukker unormalt lavt.

Dette ugekursus er IKKE blevet kopieret på andre diabetesbehandlingssteder i Danmark. Efter min mening burde et sådant kursustilbud være et fast tilbud i Danmarks diabetesbehandling.

For at sige det meget firkantet:
100.000 IDDM diabetikere får hjælp og råd og vejledning til at holde selvstyr på deres blodsukker. Og de 10.000 som ikke kan klare det får fx tilbudt en insulinpumpe. Men de 10.000 som klarer det "for godt", får ingen hjælp.

Jeg ved ikke hvem der læser dette indlæg, men jeg skrev for et år siden til tv-doktoren for at få ham til at fortælle om problemet. Han har bare aldrig svaret mig. Gad vidst om han overhovedet har læst mit brev til ham.

lokomohinken@hotmail.com
Log in eller Registrér for at kommentere.