Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Om hornhindetransplantation.

Redigeret 25 marts, 2009, 08:03 i Åben debat om øjne
Jeg er en 31 årig kvinde, som lider af både keratoconus og høretab.
Har selvfølgelig læst det der står herinde om øjensygdommen keratoconus, og har et par kommentarer, som jeg bliver nødt til at komme "af med".
Jeg har keratoconus på BEGGE øjne SAMTIDIG. Hårde linser hjalp ikke mig, og i mit tilfælde skulle begge mine øjne opereres/transplanteres. Ved den første operation på mit højre øje, fjernede de hele hornhinden. 2 år efter fik jeg fjernet de tre øverste lag af hornhinden på venstre. Det gik så ikke helt efter planen, da det også er de nederste lag, der er "angrebet" af keratoconus. Så nu venter jeg på min tredie hornhinde transplantation på 6 år. OG JO, EN HORNHINDETRANSPLANTATION GØR ONDT!!!!! Blev meget overrasket over at læse, at i skriver at det ikke gør ondt! Det gør meget ondt, og i de halvandet til to år, hvor stigene sidder i øjet, der er det et helvede! Det gør ondt, strækker, niver i stingene, er irritabelt...etc.
Samtig er der jo nogle konsekvenser efter en hornhindetransplantation, som jeg synes at man skal forberede keratoconus patienter på. Jeg har f.eks fået en kæmpe bygnings fejl, som hedder plus 12 og dobbelt syn, hvilket gav mig ekstemt hovedpine og kvalme. Det bliver så hjulpet ved en special-brille, som jeg skal gå med hver dag. Jeg er blevet mere lyssky efter operationerne, så har også et par solbriller med styrke og specielle glas.

Selvom selve øjensygdommen ikke er smertefuld, kan den medføre hovedpine irriteret øjne og en enorm træthed.
Man kan få hjælpemidler til at læse og se lidt bedre, såsom briller forstørreles glas, speciel belysning....etc.

Jeg ved, at der er mangel på dokumentation ang keratoconus, da det ikke er en særlig udbredt øjensygdom. Dette er ikke en skræmme kommentar, men mere for at sige at det er meget individuelt, hvordan det er, at have keratoconus. Alt efter om man har det på det ene øje, begge øjne, skal have linser eller hornhinde transplanteres.
Også blev jeg nødt til at kommentere på det med at det ikke gør ondt, at blive transplanteret, for jo! Gu´gør det ondt.
Hilsen Tine
Log in eller Registrér for at kommentere.