Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kønsvorter = Utro

Jeg har lige fået konstateret kønsvorter hos lægen og har ikke haft disse før.
Jeg har igennem tre år, haft den samme kæreste og vi har ikke været hinanden utro.
Han har ikke haft nogle vorter og nu tror han, at jeg har været sammen med en anden.
Kan han godt "bære" smitten i flere år, uden den kommer i udbrud ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har som dig -også haft kønsvorter. Min kæreste og jeg har været sammen i 2 år, og da det var mig der havde dem stod vi med samme spørgsmål. Jeg har på intet tidspunkt været utro, så det undrede mig.

    På nettet, flere forskellige sider, står at man kan være smittebærer i op til et halvt år. Men det kunne hverken passe i dit eller mit tilfælde, derfor kan jeg kun sige til dig at jeg har oplevet nøjagtig det samme, så måske skulle definitionen og smitteperioden på kønsvorter omdefineres.

    Jeg var smittebærer i over 1.5 år..

    Jeg håber at din kæreste stoler på dig - min stolede ihvertfald på mig.
    Held og Lykke...
  • Indstillinger
    Hej begge to.

    Tror ikke umiddelbart tidsperioden skal omdefineres - den passer vist meget godt. Dermed siger jeg dog ikke at nogen af Jer har været Jeres kæreste utro!

    Har nogle af Jer haft fodvorter? Hvis i har, så ved i også at disse er enormt smittende. Det samme gør sig gældende for kønsvorter, og de er derfor ikke "kun" smitbare ved samleje, men blot ved kontakt. Kønsvorter sidder hovedsageligt på ydersiden af kønsorganerne, og kan derfor smitte ved kontakt til alverdens ting. Et eksempel:

    En person, der bærer virusset (Humant Papillom Virus), sætter sig på en bænk i svømmehallen for at tørre fødderne, og du sætter dig tilfældigvis samme sted bagefter. Det er et tænkt eksempel, og sandsynligheden for at det sker sådan er minimal, men der er ingen tvivl om, at det dog jævnligt sker.

    Kvinder er i den sammenhæng også mere udsatte end mænd, de vi sjældent decideret sidder på vore kønsorganer.

    Du kan læse meget mere om Kønsvorter (Kondylomer) - og behandlingen heraf her på netdoktor.dk

    Vh.
Log in eller Registrér for at kommentere.