Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Til jer der har fået en kikkert undersøgelse

Redigeret 18 juli, 2009, 15:48 i Endometriose
Ja som overskriften lyder så vil jeg gerne hører fra jer der har fået en kikkert undersøgelse.

Hvordan forgår det helt præsist og hvor længe var I sygmeldt bagefter?
Hvad med smerter bagefter undersøgelsen - er de slemme eller er det til og holde ud.
Har hørt at man skal være sygmeldt 2-3 uger er det rigtigt?? Kan man ingenting bagefter udover og ligge på sofaen?

Jeg er ret nervøs over denne undersøgelse og vil gerne hører hvordan I har oplevet det og hvordan I havde det bagefter.

Mvh Line
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Da jeg fik foretaget kikkertundersøgelse, kom jeg (fastedende) ind på sygehuset, hvor jeg fik en seng og noget tøj! Og så ventede jeg til det blev min tur, hvor jeg så blev kørt ned til operationsstuen, hvor jeg sagde farvel til mig mor som var taget med. Her fik jeg lagt drop ved min ene hånd og kom over på operationsbordet! Og så fik jeg bedøvelsen og 5 sek efter var jeg væk. Jeg vågnede op på opvågningsstuen hvor min mor også var kommet (de havde ringet fra sygehuset til hende da jeg blev kørt ind til opvågning). Da jeg var kommet til mig selv blev jeg kørt tilbage til stuen, hvor jeg var kommet om morgenen. Jeg kastede en del op i de efterfølgende timer, men havde inge smerter og kunne komme hjem om aftenen!

    Jeg blev opereret om torsdagen og om mandagen var jeg tilbage på skolebænken igen. Og jeg havde det endda godt nok til at jeg kunne cykle de 10 min det tog for mig at komme til universitetet! I løbet af weekenden lå jeg det meste af tiden i sengen, men havde det egentlig ok. Havde lidt smerter i amve og skuldre, men intet i forhold til inden indgrebet!! Det væreste var at jeg følte at mine mavemuskler var "forsvundet" - synes alene det at få sokker på var svært!! Men det gik væk i løbet af weekenden!! I de første par dage hvor jeg var raskmeldt, var de største problemer hvis jeg skulle strække mig efter noget.

    Jeg har siden ladet mig fortælle at hvis man sørger for at drikke godt op til indgrebet (mener jeg fik at vide at jeg måtte drikke indtil kl 6 om morgenen på operationsdagen) får man det hurtigt bedre, men jeg kan af gode grunde ikke fortælle om dette er rigtigt - men det er jo værd at prøve!!

    Jeg var også meget nervøs inden jeg skulle opereres (nok mest af alt fordi lægerne ikke vidste hvad det var før operationen, da scanninerne så fine ud), men alle var rigtig flinke og jeg følte jeg var i rigtig gode hænder, så jeg blev mere og mere afslappet i løbet af dagen!
  • Indstillinger
    Mange tak for din fine beskrivelse :-)

    Hvor længe tog selve indgrebet??

    Er det ikke også noget med at efter indgrebet må man ikke løfte særlig meget.

    Mvh Line
  • Indstillinger
    jeg mener at selve indgrebet tog 1 times tid, så det var ikke så slemt. Jeg kunne ikke løfte ret meget i dagene efter, men prøv at sprøg sygeplerjeske/læge efter indgrebet!
  • Indstillinger
    Jeg har selv fået lavet 2 kikkertundersøgelser, og skal have en 3. om ca 14 dage. Jeg har haft endomitriose i over 10 år.
    Min første operation var akut da en cyste var sprunget, og denne operation tog 5 timer! Jeg var på arbejdet efter 3 uger og smerterne var ikke slemme. Den operation var ellers meget nem at komme sig efter. Min anden operation var for at fjerne mere af endomitriosen i et forsøg på at jeg kunne leve et liv med mindre smerter, og denne operation tog kun 1 time, hvilket er meget normalt. Der var ingen gener efter selve indgrebet og jeg var på arb igen efter 3 uger. Jeg syntes at det værste ved operationen er den luft, de flylder i ens bughule for at få plads til at operere - det kan sætte sig i skulderen og under ribbenene den efterfølgende dag. Det gjorde faktisk ret ondt, men ikke konstant, kun når jeg fik lagt mig på en bestemt måde i sengen.

    Om 14 dage får jeg så kikkertoperation nr 3, og denne gang fjerner de livmoder og venstre eggeleder, da mine smerter ved endomitriose stadig er meget slemme.

    Du kan være ganske rolig for dette indgreb, og blot være opmærksom på din krop - den skal nok fortælle dig hvis du laver for meget. Du må ikke løfte mere end 1 kg i 2 - 4 uger, men ellers er der ikke mange smerter forbundet med det. Ved det at lægen kun laver 4 små huller i din mave vil du kun opleve lidt ømhed de første par dage når du rejser dig op eller bukker dig ned og hvis du kommer til at grine eller nyse :o) Efter den første uge var jeg klar til at lave lidt mere, jeg kunne ikke cykle eller køre bil, men jeg gik ture og tog med ned for at handle - dog uden selv at bære noget.

    Held & lykke med indgrebet - det skal nok blive godt for dig!

    MVH R.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har været igennem 2 operationer. Jeg har kopiet et indlæg fra en tidligere tråd, hvor jeg har forklaret om mine operetioner:

    "Man er i fuld narkose under operationen, og man bliver typisk udskrevet samme dag, eller dagen efter alt efter hvor hurtigt man er oppe og hvordan man reagerer på narkosen/morfinen. Efterfølgende har man 1-2 ugers sygemelding. 1 uge har været nok for mig begge gange jeg har været operationen igennem. Jeg synes ikke at man har decideret ondt bag efter, men der er en del ubehag. Dette skyldes at man pumper luft ind i maven under operationen. Man kan dog ikke punpe alt luften ud igen, så dette sidder inde i kroppen. Det betyder at hver gang man sidder op, eller rejser sig så stiger luften op i kroppen, og den vil dermed klemme på nogle nervebaner. De mest almindelige steder man mærke til dette er i skuldrene og for brystet. Selve trykket på skuldrene, føles lidt somom man har flyttet i dagene før, og så lige får lagt 15kg. ovenpå. Men jeg synes som sagt at det er mere udbehageligt end det gør ondt. Trykket for brystet er det mest ubehagelige synes jeg, da det gør at man ikke føler at man kan trække vejret ordentligt ned i lungerne. Men gudskelov er det dette tryk der forsvinder hurtigst. Jeg plejer at lægge ned det meste af tiden, da luften dermed fordeler sig i kroppen, og man så ikke mærker ubehaget. Men det er dog vigtigt at man også bevæger sig rundt, da lufttrykket dermed hurtigere forsvinder. Jeg plejer at starte med at gå rundt i huset i 2 min. hver time, og så øge tiden man er oppe hen af vejen."

    Dette er min erfaring med operationer. Men som en anden skriver er det virkelig individuelt fra person til person hvordan man har det. Nogen bliver også virkelig trætte i laaang tid efter at de har været i narkose.

    Jeg selv har også haft virkelig forskellige oplevelser af mine 2 operationer (der foregik på 2 forskellige hospitaler). Begge gange har jeg været hurtigt klar og frisk efter narkosen. Men 1. gang blev jeg helt vildt dårlig ca. 4 timer efter, og jeg kastede op i et væk hele aftenen og ud på natten. Derfor var jeg også indlagt til aftenen efter. 2. gang gjorde jeg opmærksom på hvordan jeg fik det 1. gang, og så fik jeg kvalmestillende under hele operationen, og jeg var da heller ikke dårlig på noget tidspunkt efter, og kom hjem samme aften.
    1. gang havde jeg også mange luftgener, og det tog 2-3 dage inden mit trykken for brystet gik væk, og ca. 1 uge inden det i skuldrene var helt væk. 2. gang forsvandt mit trykken for brystet dagen efter og det i skuldrene efter ca. 3 dage.

    Det vigtigste er dog at du lytter til din egen krop, og ikke presser dig selv for meget. Jeg var selv virkelig nervøs 1. gang jeg skulle i gennem denne operation, men 2. gang gjorde jeg det uden at blinke, men det vidste jeg også hvad jeg gik ind til og skulle igennem. Hvis jeg skulle igennem det igen, ville det heller ikke være noget der bekymrede mig - det er bare irreterende at bruge tiden på det. For mig er det drøn ubehageligt, men det er intet i forhold til de smerter jeg ellers har.

    Mvh Rikke83
  • Indstillinger
    Jeg vil gerne spørge jer til råds!
    Har lige været ved lægen og hun mener det er endomitrioser der giver mig de stærke mavesmerter, som jeg døjer med konstant.
    Hun vil nu sende mig videre til en gynækolog. mit spørgsmål er??
    Hvor lang tid tog det fra i gik til lægen og til i kom i behandling??
    Jeg har fået af vide at det er en meget sværd diagnose at stille og har været indlagt x 2 og fået undersøgt maven....indtil nu..hvor de har opgivet og lægen nu vil sende mig til gynækolog, på mistanke om endomitrioser.
    På forhånd tak.
  • Indstillinger
    For mit vedkommende gik der ret lang tid.

    Min læge sendte mig til gynægolog under mistanke for endo.

    Gynægologen scannede mig, men da han ikke kunne se noget på scanningen, udelukkede han endo. Han lagde dog en hormonspiral i håb om at det ville tage mine smerter. Hormonspiralen hjalp til dels, men mine smerter var stadig voldsomme. Jeg kontaktede ham vedr. dette, men blev blot afvist.

    Til sidst var jeg meget desperat. Jeg havde i mellemtiden også læst på nettet, og fundet ud af at man ikke kan afvise endo blot fordi man ikke kan se noget på scanningen (meget vigtigt at huske). Så kontaktede egen læge igen og forklarede min situation. Jeg fik udskrevet en åben henvisning, så jeg selv kunne kontakte hvem jeg havde lyst til. Med denne henvisning kom jeg direkte på gyn.afd. på hospitalet. Der var dog flere måneders ventetid på forundersøgelsen, og ligeså på den efterfølgende operation.

    Personligt forstår jeg slet ikke ideen med at henvise til en gynægolog, hvis lægen allerede har mistanke til endo. Endo kan i hel del tilfælde slet ikke ses ved gynægologens undersøgelser. Synes at du skulle høre din læge om det ikke er muligt at blive henvist til gyn. afd. på et hospital i stedet. Det forkorter processen en del.

    Til info har Glostrup og Skejby Sygehus landesdelsfunktionen, og er derfor eksperter på området.

    Mvh
    Rikke83
  • Indstillinger
    Jeg trode man sten sikkert kunne se på et røntgenbilled eom der er noget :-0 men det kan man så ikek kan jeg læse.....jeg er RET sikekr på jeg har det her endo-noget og jeg er bange for en kikkert undersøgelse så har fået en henvisningi første omgang til en gynækolog men det hjælper jo ikke så meget hvis det ikke er sikkert...æv æv.......

    hvorfor er I blevet operet? er det nødvenidigt? uha det tør jeg slet slet ikke.......fy for den.....:-((

    Og hvad med den der kikkert fætter? gør dte ikke ondt? og var I ikke bange??? Er man oz i narkose når man får den stukket Op+ :-0


    Mange hilsner Sille :-))
  • Indstillinger
    jeg er blevet opereret 2 gange fordi de ikke kunne se noget på scanningen - men det kunne de ved kikkertoperationen! Man er i fuld narkose under hele indgrebet så du mærker ikke noget. Selvfølgelig er man bange når man skal i fuld narkose, men når der kommer svar på hvorfor man har det som man har det, er det helt klart det værd!!
    mvh Helle
  • Indstillinger
    var også rigtig bange for narkosen men efter kikkert op., vågnede jeg og da jeg kom op på stuen gik jeg ud og tissede så vil sige den er ikke så slem som man tror hvis man aldrig har prøvet det. Du får ikke noget op som du kan mærke du får den vel ind gennem navlen det gør det fleste og bagefter er der syet sammen og plaster over. Efter 10 dage fjerne din læge tråden. Jeg har endo i tarmen men havde to cyster som skulle fjernes. Nu får jeg p.piller hele tiden og det har tager smerterne i kroppen, så er super glad for det*S*

    k
Log in eller Registrér for at kommentere.