Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Ny - med mange spørgsmål

Hej med Jer alle,

Jeg har fulgt med på sidelinien siden jeg fik min diagnose.

Jeg fik konstateret for lavt stofskifte d. 2/10-08.
Tallene var; TSH 89,2 - T4 24.
Jeg begyndte med eltroxin 50 mg. x2 pr. uge.
Ved sidste blodprøve d. 7/3-09 var tallene TSH 16,29 T4 94.
Jeg får nu 100 mg. mandag, onsdag og fredag - og 50 mg. resten af dagene.
Jeg jeg er begyndt at løbetræne igen for et par uger siden - og har siden haft en del flere symptomer end jeg har haft i nogle måneder nu.
Jeg går til kontrol hos egen læge via 1 blodprøve hver måned og e-mail svar eller over telefonen.
Skal jeg sættes op i medicin fordi jeg er begyndt at motionere eller hvad kan symptomerne skyldes.
Mine symptomer er blandt andet; træthed hævede øjne, hævede stive fingre, glemsomhed, og at jeg har svært ved at overskue ikke planlagte dage.
Endvidere kan jeg lige fortælle at jeg blev påkørt i min bil d. 5/1-09 og der har pådraget mig et piskesmæld der gør at jeg pt. er deltidssygemeldt.

Jeg ved der er mange oplysninger her - og mange spørgsmål - men hvor er det bare svært at have en stofskiftesygdom.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej.....

Louise

Kommentarer

• Hej Louise.
    Det er fint du er begyndt at dyrke motion. Jeg tror alle dine symptomer du beskriver er pga af lavt stofskifte. Selvom blodprøvetallene er ved at være iorden, tager det lang tid inden at "kroppen" opdager det, og inden medicinen er kommet ud til alle cellerne. Min erfaring er at stofskiftet skal reguleres med små dosis 25 mg pr gang og at der ikke skal "pilles" ved reguleingen i 4-5 uger. Jeg får det meget dårligt hvis der bliver reguleret for hurtigt, og min krop kan ikke følge med. Jeg har ikke hørt at man skal have mere medicin hvis man dyrker motion. Jeg syntes du skal afvente dine blodprøver, og skrive alt ned mht.til dosering, dato og hvordan du har det. Jeg har selv lavt stofskifte og har haft det siden juni 07, og mine stofskiftetal er næsten ok.
    Hilsen Helle
  • Hej Helle,

Tak for dit svar;-))

Jeg er klar over at det er symptomer fra stofskiftet - men er der nogen der har oplevet at de har brug for mere eltroxin efter påbegyndt motion?

Jeg blev reguleret sidste gang lige inden Jul. Her blev jeg sat op fra 50 mg. dgl. til 100 mg. mandag - onsdag og fredag - 50 mg. resten af dagene. Det var ved at presse min læge til det, og jeg fik det virkelig godt hen over julen. Hver måned får jeg besked om at tallene er på vej den rette vej, og at det bare er at være tålmodig så kommer det.
    Jeg har lige sovet til middag - noget jeg heller ikke har gjort længe, og når jeg vågner om natten (har 2 drenge på 2½ og knap 6 år.) har jeg meget svært ved at falde i søvn igen.

Jeg syns det er dejligt at man kan blive bekræftet i, at det er helt normalt at have det som jeg og næsten alle i andre har det. Især når lægen siger at hvis man er træt må man jo sove - og at det ikke har noget med stofskiftet at gøre!!
    Og igen blev det meget langt....

Kærlig hilsen
    Louise
  • Kære Louise.
    Ja, du er ihverfald helt normal. Det er ikke noget at sige til, at du har det dårligt grundet det høje TSH tal.
    Motion er altid sundt, og det vil ikke skade/indvirke på dine stofskiftetal.
    Jeg ved stress påvirker stofskiftet i negativ retning. Men du dyrker jo motion p.g.a. nydelsen???
    Hvem hvordan kan du næsten have kræfter til dette. Du må virkelig være sej, tilligemed at du har små børn.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Kære Anemone,

Tak for dit svar ;-))

Jeg syns jo mit TSH er ved at være lavt - det begyndte på 89 for 5 mdr. siden.

Jeg løber for min helt egen fornøjelse - og jeg elsker at kunne komme igang igen !!!! HURRA

Jeg har lige fået svar fra lægen om at øge eltroxin til 100 mg. 6 dage ugl. og 50 mg. 1 dag.
    Så håber jeg det bliver bedre med alle de tilbagevendende symptomer.

Jeg er glad for at jeg fik taget mig sammen til at skrive her inde - det er dejligt at blive bekræftet.

Kærlig hilsen
    Louise
  • Kære Louise

Jeg bliver helt misundelig når jeg læser dit indlæg.
    Jeg fik konstateret for lavt stofskifte samme tid som dig og har været utrolig aktiv indtil for 3-4 uger siden. Men det er gået helt i stå nu. Har simpelthen ingen energi mere.
    Jeg startede med 50 mg om dagen og blev sat op til 100 mg om dagen for 2 uger siden og har da sjældent haft det SÅ ringe.
    Trykken for brystet (hiver efter vejret), svimmel, fryser, mega træt, hovedpine som aldrig for, osv...
    Jeg er alenemor til 2 og føler mig tit som en dårlig mor, fordi jeg bare falder om på sofaen. Det gjorde jeg aldrig før. Har som regel altid gang i et eller andet, men ikke lige pt.
    Idag måtte jeg køres hjem fra mit arbejde fordi jeg var ved at besvime... Hvad sker der lige????

Anne
  • Hej Anne.

Havde for højt stofskifte (konstateret April 08), kom i behandling med Thycapzol og mit stofskifte blev kunstigt for lavt. Startede så med 50 mcgr Eltroxin pr. dag, hvilket gik fint i starten, i efteråret blev jeg så som dig sat 50 mere op pr. dag og hvis jeg ikke var syg, så blev jeg det. Tror simpelthen det er mere end kroppen kan klare på en gang!
    Jeg blev så kørt næsten i bund med Eltroxin, for at starte langsomt op igen. Nu bliver jeg forhøjet med 50 mcgr. pr. uge og selv det slår mig ud af kurs de første 3 uger efter ændring. Selvfølgelig er vi ikke ens, men har læst om flere herinde som ikke kan tåle de store stigninger på en gang.
    Mvh Birgit
  • Jeg løber regelmæsigt og har spurgt endokrinolog og læge om ændring af dosis i den forbindelsen. Begge steder har jeg fået at vide, at der ikke skal ændres, men jeg oplever det altså anderledes.... Har jeg fx løbet en tur på 10 km, vågner jeg næste morgen med hævede partier om øjnene og væske i kroppen. Det er jo klassiske symptomer på for lavt stofskifte, så jeg tror simpelthen ikke på det med, at behovet ikke er anderledes. Jeg mangler ideer til, hvem der kan give et kvalificeret svar på det. Kan nogen hjælpe os?
  • Kære alle,

Jeg er jo lige blevet sat om med 75 mg pr. uge. Og jeg kan allerede mærke at det går fremad.
    Trætheden er aftagende - maven er ved at komme igang - de stive fingrer og hævelserne omkring øjnene er aftagende.

Min konklution må være at jeg har behov for mere eltroxin når jeg motionerer.

Anne - jeg tror du er steget for hurtigt i dosis. Jeg tåler fint en øgning på 75 mg. på en uge. Men der er rigtig mange herinde der ikke tåler det.

Jeg er først lige begyndt at motionere igen for 1 mdr. siden. Jeg kunne ikke løbe 10 meter uden at krampe i benene tilsidst. Nu går det meget bedre - jeg er lidt tung i benene, men foreløbig ingen kramper. HURRA !!

Jeg har besluttet at det skal være mig der bestemmer over mit liv og ikke denne forbandede sygdom.

OG JEG VIL LØBE OG LEGE OG HAVE DET SJOVT MED MINE BØRN.

Knus Louise
  • Hej igen,

Så er jeg lidt forvirret igen......

Har lige fået svar på endnu en månedlig blodprøve.
    P-TSH er nu endelig faldet til 4,42 (lå på 9,2 d. 26.05)
    har været stødt faldende fra 89,2 d. 02.10.08.
    MEN
    P-T4 thyroxin er faldet til 90. (lå på 103 d. 26.05)
    Har ellers været stødt stigende fra 24 d. 02.10.08

Kan nogen forklare hvad det betyder?????

Tak for hjælpen på forhånd ;-))

Louise
Log in eller Registrér for at kommentere.