Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ved du noget om løb, så hjælp her

Redigeret 8 april, 2009, 05:55 i Motion
Hej..

jeg løber 3-4 gange om ugen,jeg har en masse spørgsmål,så se om der er et eller flere du kan hjælpe mig med.

*Hvor mange gange må jeg løbe på en uge?

*kan jeg tabe mig ved at løbe ca d 15 - 20 km om ugen??

*Det er min 4 uge, må jeg løbe 8 - 10 km pr tur? eller presser jeg mig selv for meget?

tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg er ikke ekspert, men mht hvor mange km og hvor mange gange om ugen, vil jeg da mene du skal lytte til din krop. Selvfølgelig vil man have ømme muskler i starten, men hvis du mærker du "syrer til" eller får svært ved at komme ud af sengen uden at klynke, så har du overdrevet og skal ta den lidt med ro :-)
    Jeg mener også at have hørt, at man helst skal lade sin krop få en hviledag mellem turene (min søster er fanatiker, så jeg har fået mange gode råd, jeg aldrig har fået brugt.)

    Om du kan tabe dig? Det kommer an på hvor mange kalorier du indtager. Du bruger flere kalorier ved at løbe, end du gør ved at sidde stille, så hvis din vægt var stabil og du ikke ændrer din kost, vil du tabe dig. Hvis du ændrer din kost til det værre, kan du såmænd risikere at tage på - og omvendt, hvis du spiser sundt og tænker lidt på kalorierne OG løber, så skal du nok tabe dig. Men husk nu at du også ændrer fedt til muskler, der vejer mere, så det er nok nemmere at måle med cm-bånd end i kilo :-)

    Jeg håber det lykkes for dig.
  • Indstillinger
    De fleste løbeprogrammer - dem kan du finde på nettet (Iform, motiononline, løbeklubber, Adidas m.m.) - er på 3-4 gange ugentligt og der er to korte ture og en lang. De er sådan tilrettelagt, at man træner hurtighed ved interval (kort tur), mellemtempo (kort tur) og en lang rolig tur til udholdenhed.
    Man kan bruge pulszoner til dette - bedst med et pulsur, som også er en fantastisk træningspartner, fordi man presser sig selv ud over dovenskabens tærskel. Der bliver ellers nemt til hyggeløb, når man er kommet lidt i form.
    Du skal dog lige vente et par måneder med intervalløbet, fordi det er hårdt for led og sener, der endnu ikke helt er i form.
    Men der er så meget information at finde på nettet og i forskellige specialblade.
    God fornøjelse
Log in eller Registrér for at kommentere.