Hjem Astma og allergi Astma

Væksthæmning???

Redigeret 25 april, 2009, 10:34 i Astma
Jeg har en søn på 13 år, der indtager astmamedicin 2gange i døgnet, jeg har hørt at der findes en risiko for væksthæmning ved indtagelse af astmamedicin????, han tager sinestic. er der klare beviser for sammenhængen mellem medicin og væksthæmning.???

Kommentarer

  • Hej.
    Det er korrekt at astmamedicin kan føre til væksthæmning, men dette problem er blevet mindre og mindre i forbindelse med udvikling af medicinen. Jeg var selv bekymret for dette (jeg er nu 9 cm lavere end min far, hvilket er 187 cm), men fik at vide af flere læger, at med moderne medicin er en evt. hæmning af væksten meget begrænset
    Samtidig skal man være opmærksom på at et barn, der konstant lider af astma, vil risikere at få en stærkt hæmmet vækst, idet energien bruges på at overleve, frem for udvikling. Medicinen må derfor siges at være et mindre onde, end at barnet lider af astmasymptomer OG har hæmmet vækst.

    Jeg har desværre ikke noget at henvise til andet end information jeg har fået løbende af læger gennem tiden. (Har haft astma siden jeg var 1 år gammel)
Log in eller Registrér for at kommentere.