Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jeg bløder...

Redigeret 23 marts, 2009, 05:04 i Kvindelige sexproblemer
Hej alle sammen! Jeg er en pige på 17 år, som havde sex for anden gang med min kæreste i fredags. Vi var begge jomfruer før vi vi begyndte at have sex sammen. Jeg er på p-piller og har været det i 2-3 år nu, men vi bruger alligevel kondom under samleje. Jeg blødte meget lidt første gang vi var sammen, men her 2. gang pletblødte jeg, og dagen efter gjorde jeg det igen, og så gjorde jeg det dagen efter igen også. Jeg har ikke ondt, men det er som om det kan svie en gang imellem. Det føltes lidt som om jeg mistede min mødom i går, men kan det passe det først sker 2. gang? Og kan jeg pletbløde 2-3 dage efter? Har ikke hørt om nogen der har blødt 2 dage efter de mistede deres mødom.
Det skal lige siges at jeg har en meget regelmæssig mens, så tror ikke det kan være det.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig, for ved ikke hvad jeg skal gøre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selvfølgelig har du helt regelmæssig menstruation, når den er styret af p-piller, og det er jo så heller ikke en egentlig menstruation, når du ved brug af p-piller ikke har ægløsning.

    Jeg går ud fra, at det er fordi du har/havde underlivsproblemer, når du har fået p-piller før du var færdigudviklet??

    Jeg vil da foreslå dig, at du måske blev undersøgt, om det stadig skulle være nødvendigt for dig at bruge p-piller. Det er nemlig rigtig fornuftigt at bruge kondom under alle omstændigheder.

    Men -når det er sagt, så er det altså ikke helt ualmindeligt at man bløder efter de første samlejer, og heller ikke at det er nogle dage efter, så på den måde kan du nok tage det roligt, men jeg vil ikke sige det helt skråsikkert, når du ikke har fortalt, hvorfor du har taget p-piller i flere år - der kan da være andre årsager.
  • Indstillinger
    Jeg begyndte på p-piller i sådan en tidlig alder, fordi jeg lå syg næsten hele den periode jeg havde min menstruation. Jeg blødte rigtig meget, fik feber og ondt i hoved og mave. Min mor kontaktede vores læge, og han syntes jeg skulle starte på p-piller. Det var en svær beslutning for os, men det endte med at vi valgte jeg skulle have dem, og det har hjulpet rigtig meget.
  • Indstillinger
    Tror du/I stadig det er normalt? Eller er der noget galt?
  • Indstillinger
    Jeg tror heller ikke du skal bekymre dig om noget - bare rolig - men hvis det fortsætter er det naturligvis bedst at søge egen læge/gynækolog.

    Hvad angår p-pillerne, så er der ingen tvivl om, at det langt hen ad vejen er sundere uden dem, men hvis du ikke har problemer med dem - og de måske endda kan afhjælpe nogle menstruationssymptomer - så fortsæt med det. Kondomerne kan i jo så undvære når i på et tidspunkt kender og stoler nok på hinanden, og i øvrigt begge er konstateret sygdomsfri. Det er altid en god idé at blive testet når man har en fast kæreste, også selvom er jomfru - og det er en god idé at tage til læge og blive testet sammen.

    HUSK: Man behøver ikke at tage til sin egen læge for at få en HIV- eller klamydiatest. Man kan endvidere også bede om ikke at få noget om testene skrevet i sin journal, hvis man lægger vægt på sådan noget. I mange kommuner er det nu tilladt for mænd at levere en urinprøve frem for at blive podet i urinrøret til klamydiatesten - det er værd at spørge den pågældende læge om dette.
  • Indstillinger
    Okay. Mange tak for de gode råd. Det var pænt af jer. Vil self. overveje de ting i har skrevet. Og må indrømme, at jeg er blevet meget mere rolig nu. (:
Log in eller Registrér for at kommentere.