Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Utrolig forskelig

Hej. Jeg er en pige på 13 år og jeg har aldrig sovet meget, men her på det seneste er det begyndt at blive lidt mærkeligt.
Siden jeg har været omkring 8 år til jeg har været 12 har jeg næsten ikke sovet. Jeg gik i seng ca kl. 01:00 og stod op kl. 05:00 hver morgen, også i weekenden(hvilket jeg ved ikke er sundt) men så skete der noget omkring 3 måneder efter jeg fyldte 13. Jeg begyndte at falde i søvn i timerne og besvimede en gang i et storcenter af søvn mangel.
Det varede omkring 3 uger. Siden dengang (jeg fylder 14 om 4 måneder) er jeg faldet i søvn ca kl 03:00 hver dag og sover til kl. 07:00 i hverdagen( Jeg skal være i skole kl. 08:00) og til kl. 12:00 i weekenden. Jeg er også begyndt at være træt hele tiden men jeg kan bare ikke falde i søvn.

Hvad er der galt? Jeg håber i kan hjælpe mig med mit problem.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ceci

    Man kan ikke sige, hvad der er galt alene udfra det, du skriver. Det er bare tydeligt, at noget er galt, for det er klart, at det ikke er almindeligt at sove så lidt og du har selvfølgeligt brug for mere søvn.
    Jeg vil anbefale dig som en start at få en tid hos lægen og fortælle, hvordan du har det.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Forstyrrelser i døgnrytmen

    Problemer med døgnrytmen kan både give insomni og hypersomni. Her findes nu nye behandlingsmuligheder, såsom lysbehandling og melatonin. Det er endnu for tidligt at sige, hvor mange med søvnproblemer der har et døgnrytmeproblem, men nyere viden kan tyde på, at dette er hyppigere end tidligere antaget. Specielt almindeligt er det sandsynligvis hos ældre, som har let ved at vågne meget tidligt om morgenen. Her vil lysbehandling måske kunne forlænge søvnen med en til to timer. Også yngre personer, særligt teenagere, kan lide af døgnrytmeforstyrrelser. Typisk kan de unge have store problemer med at falde i søvn før klokken to til tre om natten, og er umulige at få op om morgenen. Dette kan dreje sig om såkaldt forsinket søvnfasesyndrom. Den antagelig bedste behandling for en sådan tilstand er lysbehandling og/eller melatonin. Sovemidler bør undgåes. Behandlingen bør rettes mod hovedårsagen, og tilpasses hver enkelt patient.

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... blemer.htm

    nær bunden af siden
  • Indstillinger
    Hej Ceci

    Jeg tror ikke din søvnløshed har noget med stres, depresiion eller døgnrytme at gøre. Du er jo meget ung og burde at sove ca.9-10 timer om dagen. Kontakt din læge og få taget nogle blodprøver(hormonmangel) og få en henvisning til en søvncenter som kan undersøge dig nærmere.
Log in eller Registrér for at kommentere.