Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

langsynethed - brillebrug?

Redigeret 22 marts, 2009, 05:11 i Åben debat om øjne
Jeg har fået konstateret en let langsynethed (+1) og skal altså benytte læsebriller. Jeg har af min omgangskreds fået modsatrettede råd vedr. brillebrug. Nogen mener jeg skal benytte briller konstant for ikke at forværre langsynetheden. Andre at det tværtimod er vigtigt ikke at bruge dem når jeg ikke læser for at vedblivende træne synet, så det ikke forfalder. Er der nogen her der kan give et kompetent svar?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit umiddelbare bud er at medmindre din omgangskreds består af optikere og øjenlæger, så bør du følge det faglige råd, du har fået.

    På den anden side, så er det altid fornuftigt at sikre, at man har fået ordentlig professionel vejledning, hvorfor jeg vil foreslå dig at betale en optiker mere for en synstest.

    Der er mange "ammestuehistorier" omkring brug af briller; derfor kan du ikke være sikker på at få det korrekte råd fra venner og bekendte, der jo som du selv har oplevet, har flere forskellige synspunkter.
  • Indstillinger
    Tak. Det var ikke hos en optiker, men hos en øjenlæge jeg fik foretaget synstesten. Han gav ikke noget bud på, hvor tit jeg skulle benytte brillerne. Men jeg går ud fra - siden det nu hedder læsebriller - at det er okay kun at bruge dem ved læsning.
  • Indstillinger
    Ja, har du fået læsebriller er det til brug, når du læser og skriver. At bruge dem altid vil anstrenge dine øjne meget.
    Men, som sagt, kun hvis det er læsebriller du skulle have.
    Du kan selv mærke, hvornår du slapper bedst af, med eller uden briller. Det er det, det drejer sig om.
  • Indstillinger
    du har været hos øjenlægen og fået testen---men du skal vel til optikeren og have brillerne----så han kan vel råde dig til --hvordan du skal bruge dine briller
    jeg har briller med overgang ----til langsyn---nærsyn---læse brille

    men der er mange som kun har læse briller----og dem skal man kun have på når man læser--hvorimod jeg har mine på hele tiden

    det er meget vigtigt med klar besked --men de fleste gange er det nok så godt at man selv sørger for at få rigtig besked

    man må hellere for spørge sig
    end for gøre sig
  • Indstillinger
    Tror jeg vil, som Persille skriver, følge rådet "Du kan selv mærke, hvornår du slapper bedst af, med eller uden briller".
    Men tak for alle svar.
  • Indstillinger
    Hej Kiku

    Når du får købt dine læsebriller og kommer i gang med at bruge dem, vil du opdage, at du ikke vil være i tvivl om, hvad du skal gøre.

    Briller, der skal afhjælpe langsynethed, kan man simpelthen ikke gå med hele tiden. De er kun beregnet til at bruge, når man skal se noget, der er tæt på. Hvis man har dem på hele tiden, vil man se ting, der befinder sig flere meter borte, utydeligt og uskarpt, og man bliver totalt forvirret i hovedet.

    Omvendt er det en stor lettelse at have dem på, når man skal læse, lægge en tråd i en nål, pille en splint ud af fingeren osv. Man kan da godt eksperimentere lidt med at undvære dem indimellem for at forsøge at ”træne” øjnene. Men det kommer under alle omstændigheder, fordi man somme tider har glemt sine læsebriller og pludselig står i supermarkedet og skal se en bestemt varedeklaration. Ellers tror jeg ikke, at det er nogen god ide at lade være med at bruge læsebrillerne. Det er alt for anstrengende. Og meningen med læsebrillerne er jo, at øjnene skal aflastes.

    Jeg synes, at det er en god ide at lade øjenlægen tjekke øjnene. Det gjorde jeg selv. Og han sagde, at alt var normalt, og at jeg bare kunne købe et par læsebriller i et supermarked. Jeg startede også på +1. Det er nemt og billigt (30-50 kr.) at finde et par, der passer.

    Hvis du har et arbejde, hvor du hele tiden skifter mellem at skulle se langt og læse (f.eks. som lærer eller sygeplejerske), kan det være en god ide, hvis du får briller, som du kan gå med hele tiden. Dem er du nødt til at købe hos en optiker, for der skal være en glidende overgang mellem et læsefelt for neden i glasset og glas til at se langt med foroven. Men så længe man kun har +1, er det ikke nødvendigt at købe briller med glidende overgang.

    Held og lykke med det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.