Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerte ved højre fod efter søvn!

Redigeret 17 november, 2009, 13:51 i Fod- og knæskader
Kære netdoktor,

Hver gang at jeg vågner op, så når jeg træder på gulvet kan jeg mærke at min højre fod har smerter. Smerterne forsvinder i løbet af en time.

Jeg ved ikke om foden hæves under søvnen, men jeg syntes at det er yderst mærkværdigt at smerten opstår lige efter søvnen. Smerten optræder typisk ved den foreste del af foden, men har ikke smerte i selve tæerne.

Er det et tegn på en form for hjerte sygdom? Er der nogen forklaringer på den mystiske smerte?

Symptomerne har stået på i een måned og er ved at blive en smule bekymret.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Hunter1980,
    jeg har helt de samme symptomer som dig, bortset fra at jeg allerede får smerter efter at ha' hvilet nogle minutter og skal op at stå igen. Jeg vil meget gerne høre om du er kommet nærmere på en forklaring, for jeg er helt uforstående og efterhånden noget bekymret for min førlighed.
    Heldigvis har jeg ingen smerter, når jeg ikke støtter på foden - og de smerter jeg får fortager sig i løbet af nogle minutter, hvorefter jeg ikke mærker noget før næste gang jeg har hvilet mig (og hvile kan bare være at sidde ned!)
    Problemet har nu stået på en måneds tid og er desværre stadig tiltagende. Jeg har en følelse af at forværre problemerne, når jeg støtter på den smertende fod, jeg skal træde meget forsigtigt i starten.
    Hvordan går det dig Hunter? Har du fået nogen hjælp? Er det blevet bedre, værre eller hvad?

    zaq
  • Indstillinger
    Kære Netdoktor

    Hver gang efter søvn eller hvile har jeg smerter i højre fod, dvs. både under foden i svangen, og på ydersiden af foden. Når jeg så har gået et stykke tid , så går det bedre, men jeg har konstant smerter i foden.
    Jeg skal træde varsomt på foden, især efter søvn.
    Jeg har haft problemet ca. en 4 - 5 uger. Det lader ikke til at gå over af sig selv igen ?
    Hvad kan være årsag til dette ?
    jeg er ved at begynde at bekymre mig.
    MVh. Margit
  • Indstillinger
    Jeg har smerter efter hvil især om morgenen hvor jeg ikke kan støtte på højre fod. Smerterne sidder mest på ydersiden af højre hæl og forsvinder efter at have været igang i ca. 1/2 time. I det daglige går jeg meget idet jeg er ansat på et hospital. Normalt har jeg dog først problemer efter vagterne med uro i benene og ømme fødder.

    Henvendte mig i går hos en fodterapeut og fik anbefalet en speciel sandal.
    Hun fortalte, at hvis foden ikke bliver aflastet korrekt kan disse smerter opstå ved at fedtvævet trænger længere op på siden af foden. Mener ikke at det umiddelbart er hælspore. Efter en måned skal jeg henvende mig igen hvis problemerne stadig er der for evt. at få lagt et indlæg i.

    hilsen B
  • Indstillinger
    Hej Margit26

    Har du fået svar på hvad der sker med din fod? Jeg er har haft en nat med smerter i svangen under foden, hvor jeg vågnede hver gang jeg skulle vende mig. Kan næsten ikke støtte på foden her til morgen. Det trækker og er ømt under svangen og tilsvarende ovenpå foden helt op ad ankel og skinneben. Hvad er det?

    vh. Sturnus1
  • Indstillinger
    Jeg har også skideondt i mine fødder om morgenen eller når jeg har siddet stille i længere tid. Det er dog mest i den højre? Og det er mest på undersiden i mellemfoden. Det har varet i snart 4 uger. Jeg tror umiddelbart at det er gigt. Jeg er jo også 41 år "gammel"... Har nogen af jer talt med en læge?
  • Indstillinger
    Hej alle Jer med øm ell. ømme hæle. Måske er løsningen nær.

    Jeg er en mand på 53 og i rimelig god form. Jeg har haft nøjagtig samme symptomer som Jer - øm hæl når jeg havde sovet og det samme hvis jeg havde siddet lidt på en stol. Dette især hvis højre ben har ligget over kors på vensre knæ, så benet "svæver". Så er den helt gal. Så kan jeg næsten ikke gå de første par minnutter.

    Jeg cykler meget til og fra job. Så sikkert p. gr. af dette opstod den ømme hæl. Ved et besøg hos min egen læge, fik jeg den forklaring, at der ikke var tale om en betændelsestilstand, men en irritation, som efterlod et uafspændt område - hælen. Blodet kan ligesom ikke komme væk, da hele området er "spændt" op.

    Og det kan afhjælpes med følgende - stå på en trappe eller lign. på det yderste af foden/tæerne. Gå så langsomt helt op på tæerne - stå her mens du tæller til 10. Herefter lader du hælene synke så langt ned som muligt - når du er helt nede tælles ligeledes til 10. Dette gøres ti gange - og det skal gøres 10 gange, ellers hjælper det ikke - jeg har nemlig prøvet med mindre. Kunne ikke forstå at det ikke hjalp, jeg stod da på tær en gang imellem.

    Så prøv ovenstående. Og hele turen skal gøres tre gange om dagen i ca en uge.

    Held og lykke.

    Bedste hilsen

    Alex
Log in eller Registrér for at kommentere.