Hjem Hjerne og nervesystem Børn med ADHD

fiskeolie til adhd

Redigeret 12 december, 2009, 17:12 i Børn med ADHD
Hej min datter fik i 2007 konstateret tourette og adhd. Har hørt at omega 3 skulle være værd at prøve.. Hun er 7 år og hvordan finder man ud af, hvor meget de må få og hvad man skal købe... Hun er ikke til, at få til at sluge piller endnu...
Hun går i alm. folkeskole i 1. klasse og først nu skal jeg i gang med hele turen gennem ppr - skole osv. Grunden hertil er bl. andet, nederlag blandt pigerne i klassen som så ytre sig i en trist og aggressiv pige herhjemme som bliver helt rasmus modsat i alt og et nej til hende vælter hele korthuset. Bogligt ved jeg ikke helt om hun er med ved blot at det ik er nemt, at få hende til at lave lektier samt fastholde hende ret langt tid af gangen. Hverdagen glider lettere i ferieperioder. Det har hjulpet hende en del ikke, at gå i SFO længere - hvor problemerne er størst for hende. Jeg vil gerne vente lidt med at starte medicin da jeg vil have hende udredt 100 procent nu.

Er der noget kost man bør undgå ?
Har læst et sted at jern har en god virkning - men datter lider on off af jern mangel!!!! hvilket jeg ikk forstår da hun får en alsidig kost. Ved så ikke om det er hendes handicap der dræner disse depoter...Har egentlig stået standby siden 2007 mht. hende - håbede måske inders inde, at det hele bare gik over. Kan godt se nu - at dette handicap tager hele ens voksenliv da der ikke er overskud til noget når først hun er til ro. Men det er så svært for den ene dag oplever man et barn der fungere 100 % og hvor man tænker - nej hun er jo helt som andre børn for dernæst at opleve en helt anden pige den næste dag. Som skrevet i ovenstående et nej fra mig som mor acceptere hun faktisk ikke på noget tidspunkt. Hun bliver ved og ved til dørkarmene er ved at ryge af pga. døre hun smækker hårdt i. Når hendes raseri anfald er overstået får hun det skidt og undskylder meget hendes opførelse og lover at det gør hun aldrig mere. Så går der en time eksempelvis og så gør hun nøjagtigt det samme igen. Man kan virkelig komme dertil hvor man føler sig magteløs - men har lært at det bedste er at lade hende være og slet ikke tale til hende mens det står på. Dog kan hun bruge ordene ignorere du mig mor og det "tænder" hende også af smiler. Vil blive rigtig glad for svar på det med kost og fiskeolie. Skal lige nævnes at hun er ikke meget hyperaktiv men har konsentrationsbesvær sidder uroligt ved spisning osv. En flue kan forstyrre det hun er i gang med. Hun er ufattelig påståelig og det er aldrig hende der laver fejl osv. skyder skyld på andre inkl. mig som mor. Hun er svær at få i seng hun ryger i konflikt med andre børn i leg. Hun gør som regel ikke en opgave til ende og har meget svært ved at få en besked og så huske den eller gennemføre den. 2 beskeder på en gang går helt galt og sætningen - nej det må du ikke - acceptere hun slet slet ikke og dette kan resultere i et raseri anfald.
«1

Kommentarer

  • Hej Jeg har hørt at fiskeolie skulle være rigtig godt, jeg vil selv afprøve det på min datter. Hun har ikke fået stillet nogen diagnose, men minder utrolig meget om din datter, det var faktisk som at læse om min egen datter.
    Hun er en skøn og dejlig pige, men har det meget svært sammen med andre børn og ryger ofte i konflikter med dem, det værste er synes jeg at hun lyver . Det rører hende ikke at lyve overfor hele sin klasse. Hun lærer ikke af sine fejl, men gentager dem. Mener at det er de andre der gør noget forkert og ikke hende. De andre børn vælger hende bevist fra. Får hun et nej kan hun finde på at råbe og skrige og smide sig på gulvet, dette ignorer jeg og holder fast på nej'et
  • Hej Heidi

    Det du skriver - gør min datter nøjagtig det samme. Hun lyver også eller retter hun finder på historier som slet ikke passer. Disse historier er nogengange så fantasifulde, at det naturligvis bevirker, at børn omkring hende tænker sit.... De trækker sig også væk og hun søger dem igen og igen trods nederlag på nederlag. Min datters handicap er ved, at udvikle sig og kan nu - hvor hun er på vej til, at blive 8 år tydeligt ses bland hendes jævnalderene. Nogle er tålmodige med hendes rasmus modsat natur. Men jeg kan se i hendes leg med andre, at hun ikke kan følge ret mange "spilleregler". Jeg kan se i hendes blik og hendes adfær, at hun "lider" Jeg ville ønske, at jeg kunne tage hende væk fra de børn der udnytter hendes svaghed og godtroende sind. De kan behandle hende som skidt og trods dette forsøger hun at kramme dem og er så kærlig så kærlig over for dem trods deres behandling af hende. Hun forstår dog ikke hvorfor de er som de er overfor hende. De kan bruge hende i mangel af andre og ellers ikke. Dette gør ondt på hende men hun bider det i sig og fortsætter kampen for at blive accepteret og have nogel at lege med. Mht. ordet nej vil hun ikke acceptere et nej fra mig som mor - jeg holder dog ved mit nej med det resultat, at hun går amok. Jeg vil tillade mig at sige, at inter ord kan beskrive den smerte det er som mor, at se sit barn "lide". Jeg håber, at jeg en dag finde nogle, at snakke med der er i samme situation som en selv. Jeg mangler i alle højeste grad rådgivning i hvad søren der skal ske og gøres i fremtiden og hvordan jeg bedst muligt hjælper min datter og hvordan jeg selv finder overskudet til voksenlivet igen og her mener jeg ikke aflastning men blot at få hverdagen til at glide lidt nemmere uden for mange raseri anfald og kampe for at få hende til at sove børste tænder osv. Hun udføre faktisk intet af det hun bliver bedt om. Hun kan slet ikk tage imod 2 beskeder på en gang. Lige nu er hun i en spytte periode (tiks) Lyd tiks er så småt også startet. Dog startede det med konstant rømmen for nogle år siden dette er dog aftaget meget og ytre sig nu kun - hvis hun har mødt modgang i skolen eller blandt børnene på legepladsen.
  • Hej igen
    Jeg synes det er rart at vide at man ikke er den eneste der har en datter med de problemer, det gør at jeg tænker at så er det nok ikke mig og min opdragelse den er helt gal med. Min kære datter sidder og karter rundt på stolen når vi spiser osv, og jeg kan godt se at gæster kigger skævt til hende og tænker hun er uopdragen, men har hun ADHD er det jo klart. Det eneste tidspunkt hun faktisk sidder stille på er når hun ser tv, der slapper hun rigtig af.
    Hun hopper også lidt rundt og leger med dem der vil lege, ofte med dem der er mindre end hende selv. Det gør så ondt på mig når hun ligger og græder og spørger hvorfor hun ikke har en bedste veninde og hvorfor de andre fra hendes klasse ikke vil lege med hende. Jeg forstår dog også godt de børn, for når de åbner op for at lege bliver hun meget dominerende og vil bestemme det hele eller også kommer løgnhistorierne.
    I min datters skole vil de sætte en AKT lære på og så indstille hende til PPR, jeg er meget spændt på at høre hvad de kommer frem til. De vil også screene hende fagligt.
    Min mand er meget uenige i alt dette og mener bestemt ikke der er noget galt med hans datter, men at hun bare har et hidsigt temperament, ligesom han selv havde. Jeg er dog af den overbevisning at han formentlig havde Damp.Han havde det meget sværvt med andre børn og hans mor måtte gå ned i tid for at passe ham hjemme. Rent fagligt havde/ har han også store problemer.

    Jeg elsker min datter, men hold op hvor er det til tider opslidende. Nogle gange føler jeg at jeg er en dårlig mor der bare skælder og smælder for at få hende til at gøre de ting jeg beder hende om. Ex når hun skal i seng ligger hun og karter rundt og piller ved sengen eller noget andet, så der snildt kan gå en time inden hun sover, det selv om hun er mega træt og ligger og gaber hele tiden. Kl er imellem 21.15 og 22 inden hun falder i søvn. Hun virker heldigvis ikke træt kl 7 om morgenen når hun skal op.
  • Hej igen

    jeg kan kun skrive ja det hele er ens med min datter. Da min datter blev udredt skulle hendes far også igennem en masse skemaer som han skulle udfylde han fik også diagnosen adhd efter dette - men han har dog klaret skolen fint bogligt og er også i et godt job som voksen. Men jeg har svært ved, at finde ud af om det er hendes tourette der er den mest dominerende eller om det er adhd. Sovetider er også hos os også altid besværgeligt hun sover først mellem 22 og 23. Ja man føler sig ofte meget magteløs. hvad var det din datter havde fået på i skolen af hjælp?

    Hej så længe
  • Hej
    Min datter er 10 år, men ikke fået konstateret adhd endnu, men hun får OMEGA 3 FISKEOLIE , tyggekapsler med solbærsmag. Hun får en om morgenen og en til aftensmaden. Vi har fået en hel anden pige herhjemme, det er stadig rigtig slem i skolen, men herhjemme er hun ikke nær så hidsig, hun har mindre anfald af hidsighed. før havde hun mindst 3 hidsiganfald hjemme, nu er det nede på 1( de fleste dage).
    Vi har købt pillerne på apoteket, men kan også købes i nogle supermarkeder.
    Det Jeg kan sige er at fiskeolie virker på min datter.
  • Hej. Rigtig mange tak for svar - jeg vil straks prøve disse omega 3 med frugtsmag. Jeg er virkelig glad for din respons rigtig mange tak.
  • Hej heide 35
    hej.. kan nikke genkendende til meget i din historie ang din datter.. har selv en søn på 7 år der lige haf fået diagnosen adhd og hyper kinetisk adfærdsforstyrrelse.. det har været en lang og strid omgang.. men hold ud... tænk på når du er ved at give op at det på et tidspunkt bliver så meget bedre for din datter,,,

    drop den dårlige samvittighed om du nu opdrager korrekt.. har selv været der.... et barn med de problemer kan ikk opdrages på almindeligvis...
    det er hverken din eller din datters skyld..... hun er ikk dårligt opdraget hvis hun har adhd eller får en anden diagnose.. hun er en lille pige med en sygdom...

    og ja far siger sikkert "som min søns far sagde om vores søn" han fejler ikk noget, flere mænd har utrolig svært ved at erkende at deres børn er syge... desværre....

    som du skriver du føler du smælder og skælder hele tiden.. et godt råd.. stop det... et barn med en adfærds forstyrrelse .. er ikk slemme bare for at være slemme... de ved ikk bedre... selv om de evt har fået den samme besked så mange gange..

    en god måde at forklare hvordan vores børn har det i deres små hoveder...
    forstil dig hvordan det ville være hvis du kom til en storby hvor du aldrig havde været før.. kom til det største lyskryds og ikk anede hvilken vej du skulle ud af... med musik i radioen for fulde gardin og evt råbende børn på¨bagsædet, ville du føle dig stresset ????? ja... og sådan se deres hoveder ud indvendigt.. ofte ofte... tænk sig så at få skæld ud oveni , og i øvrigt for ting man ikk forstår eller kan huske hvorfor man gjorde...

    hvis de vidste hvad følgerne var for de ting de gjorde, så ville de stoppe, for ingen børn, heller ikk raske børn ønsker at få skæld ud...

    ved du er igennem en hård tid.... er jeg selv... men tålmodighed og ned i hendes højde..( det er svært synes jeg også) med hverken dig jeg eller vores børn har valgt deres sygdom... og man kan ikk opdrage en sygdom væk...

    ønsker jer alt det bedste :o)
  • Hvor dejligt at finde nogle med børn der lyder som min datter! Hun er 13 år har tourette og hun digter og lyver og har svært ved tætte relationer til venner og veninder. Det lyder som om hun også har ADHD. Jeg føler at det slet ikke er til at finde ud af hvordan jeg skal håndtere hendes lyveri. Hun siger det bare kommer af sig selv, og at hun godt ved det ikke er godt, men hun kan ikke lade være. Jeg er bange for at hun bliver ensom og deraf får problemer fordi de andre gennemskuer hendes løgne.

    Min datter og jeg har spist fiskeolie tabletter siden oktober 2008, og vi fik anbefalet dem der hedder eye Q, som skulle være specielt gode til ADHD og Tourette. Vi spiser fortsat høj dosis, og i tillæg er min datters børneeksem er så godt som forsvundet. Jeg køber dem på nettet, hvor de er billigere end i Matas.

    Det er bare så dejligt at vide at man ikke er alene med det her problem.

    De varmeste hilsener
    Karina
  • ja selv om vores børn ikk bliver raske eller bedre af at vide at andre børn også har noget de slåes med, og ens barn ikk er den eneste der fejler noget...
    bare det at vide man ikk er ene.. kan redde så meget i ens tanke gang... :o)
  • hejsa
    vil bare lige tilføje at det skulle være utrolig godt at give børnene fiskeolie med omega 3-6 og 9. Har en kollega som har et barn med ADHD, og som er begyndt med dette for et stykke tid siden. hun udtrykker at dette har haft en rigtig god virkning.

    Med venlig hilsen


    Trine
Log in eller Registrér for at kommentere.