Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter uden for menstrationen

Redigeret 26 marts, 2009, 01:10 i Endometriose
Jeg har fået konstateret endometriose ved min gynækolog for ca 2 mdr siden efter flere måneders smerte helvede ved min menstrationer.

Går dog og venter på en henvisning til kikkertundersøgelse for at helt vished om det er endometriose.

Når jeg har min menstration og smerter har jeg Dolol jeg tager samt Ipren hvilket hjælper en del men ikke så jeg bliver smertefri (den eneste ulempe er at jeg bliver så dopet af pillerne og det tager næsten et helt døgn før jeg er mig selv igen).

Efter min sidste menstration fik jeg en del ondt (som knive der jagede i mit underliv hele tiden), men gik ud fra at det var i forbindelse med æggeløsningen. Men nu har jeg fået ondt igen en lille uge efter min første menstrationsdag!
Vågnede i nat ved at det brændte og sved utrolig meget i mit underliv og det føltes som om der var en der var ved at hive min livmoder ud af mig. Var ved at besvime så mange smerter havde jeg. Fik min mand til at hente mine piller og min varmepude og det hjalp en del. I dag har jeg stadig ret ondt men ingenting i forhold til i nat.

Er det normalt og have ondt mellem menstrationerne og er det endometriosen der er skyld i det??

Et andet spørgsmål er at min gynækolog siger at den sidder i venstre side på min æggestok men hvorfor er det så altid i min højre side det gør så vanvittig ondt - andre der har prøvet det??

Tilsidst hvor lang ventetid er der som regl til en kikkertundersøgelse??

Håber nogen kan hjælpe mig med min spørgsmål - er ret nyt i alt det her og synes ikke rigtig at jeg har kunne finde svar på min spørgsmål andre steder.

Mvh Line

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg havde også mest ondt i højre side inden jeg blev opereret, men fik fjernet venstre æggestok og æggeleder. De tømte en cyste på min højre æggestok, men den fik jeg lov at beholde.

    Det du skriver med smerter mellem mens, kender jeg godt. Jeg havde smerter hele tiden, det var som ægløsnings smerter, men de gik ikke væk igen.

    Nu efter operation, får jeg cerazette mini p-piller non stop og det har hjulpet mig rigtig godt, ingen smerter mere.

    Hilsen Connie
  • Indstillinger
    hej
    nu ved jeg jo ikke hvad der er normalt og hvad der ikke er....men jeg har smerter næsten dagligt - uanset hvot i cyclus jeg er
    jeg ventede i sin tid ikke ret længe på en kikkertundersøgelse
    mvh Helle
  • Indstillinger
    Dejligt og høre at jeg åbenbart ikke er den eneste der har dette problem.

    Hvordan takler I det i jeres hverdag? Jeg synes det er svært og oprette holde en "normal" hverdag da jeg er MEGET træt og det påvirker mig også på den måde at jeg ikke er vild med at lave aftaler for lang tid ud i fremtiden fordi jeg ikke ved hvordan jeg har det.

    Sex er efterhånden en by i rusland da jeg er så træt hele tiden og har ondt og så er det ikke lige det der står øverst på programmet!

    Øv hvor er jeg faktisk ret træt af det og glæder mig til den undersøgelse så jeg forhåbtlig snart slipper for alle de gener.

    Venter forresten på 5. uge nu bare på at få en indkaldelse fra sygehuset :-(

    Med venlig hilsen
    Line
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Jeg synes du skal kontakte din gynækolog igen. Han/hun må kunne gøre noget så du kommer til den undersøgelse.

    Jeg kontaktede selv min gynækolog 3 dage efter mit første besøg og forklarede at jeg ikke kunne holde smerterne ud. Han skrev en henvisning og sendte mig på sygehuset med det samme. Desværre var det lige før påske, så jeg blev ikke opereret med det samme, men jeg blev smertedækket ordentlig til de kunne operere.

    Hilsen Connie
  • Indstillinger
    hej
    du kan evt. ringe til et andet hosp. og få en tid hurtigere det gjorde jeg. nu ved jeg jo ikke hvor du bor men i kbh kan man sagtens det.
    Jeg tager også p-piller non stop der er nogle mærker som er gode til endometriose så du slet ikke har smerter det er super.
    MAn kan sikkert godt have ondt andre steder end der hvor cyster sidder for nogen gange er det ikke cysterne som har endometriose, men det kan også sidde i tarm. Jeg havde to cyster som ikke havde det men tarmen.

    karina
  • Indstillinger
    Når man har gået med endometriose længe, kan man godt få mere eller mindre kroniske smerter udenfor menstruationen.

    Gynækologen har set en cyste i din venstre side, men du kan sagtens have endometriose andre steder, som ikke kan ses på en ultralydsscanning. Der kan feks være endometriose elementer på livmoderen, bughinden, blæren osv.

    Kikkertoperationen kan bruges til dels at stille diagnosen og dels til at fjerne så meget endometriose som muligt, hvilket kan være med til at reducere smerterne.
    Måske skal du også have en behandling med feks p-piller, minipiller eller hormonspiral, medmindre du aktuelt har et graviditetsønske.

    Pøj pøj med det hele!
  • Indstillinger
    Mange tak for jeres svar - det har i hvert fald gjort mig noget klogere på det at have endometriose.

    Vidste f.eks ikke at endometriose kan sidde andre steder end der hvor min gynækolog havde set cysten, men det forklarer jo hvorfor jeg har ondt i min højre side og når jeg nogen gange skal på toilettet. Så måske det sidder andre steder end hvad der kunne ses på skanningen.

    Har kunne læse mig til at p-piller skulle have en god effekt på smerterne men vi ønsker og få endnu et barn så synes ikke helt at det er aktuelt for mig, men godt og vide at det er en mulighed med hensyn til smerterne.

    Mvh Line
  • Indstillinger
    hej
    jeg vidste faktisk ikke at når det fx sidder i bughinden at det så ikke kan ses på scanningen!! jeg kan huske at de på scanningen i sin tid ikke så noget, men jeg blev heldigvis opereret alligevel, og her fandt de lidt! Efterfølgende har jeg hver gang jeg har været til kontrol fået en scanning og så har de ud fra det vurderet, at der ikke var kommet nyt! I dag var jeg afsted igen og da jeg kunne fortælle lægen at der i år har været under 10 smertefrie dage, ville hun alligevel gerne "åbne mig igen"...nu synes jeg så der er håb for at de finder og fjerner noget når jeg skal afsted igen - for kan nu høre at selvom det ikke kan ses kan der stadig være noget! TAK, du har givet mig håb for at jeg forhåbentlig snart kan få flere smertefrie dage!!
  • Indstillinger
    Jeg har 3 gange haft en normal ultralydsscanning, men hvor jeg efterfølgende er blevet opereret og har fået fjernet endometriose. Så en normal ultralydsscanning er ikke ensbetydende med, at der ikke er endometriose!

    Nogle steder er de begyndt at bruge MR-scanning, jeg ved ikke, hvor meget eller hvor lidt man kan se på den.
Log in eller Registrér for at kommentere.