Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stofskiftesygdom/tænder

Jeg skriver for at høre i dette forum, om der er Stofskiftepatienter, der pludselig har tabt deres tænder.
Jeg har gået med et ubehandlet For lavt stofskifte i ca. 10 år (trods, at min praktiserede læge burde have opdaget dette i 2002 ud fra blodprøver)og har i denne periode tabt 3 kindtænder. (er blevet skældt ud af min tandlæge, for ikke at passe mine tænder, som jeg gør hver dag) Alle tre gange jeg har tabt en tand, er de blot knust da jeg har spist noget mad. Og efterfølgende har jeg måtte spytte stumper ud af munden.
Efter 1 års behandling/kontrol på Rigshospitalets endokrinologiske afd. , fandt de ud af, at tage et røntgen billed af mine knogler, som viste, at jeg var i stort underskud af kalk.
Jeg tror selv, at det har noget med et ubehandlet Stofskifte at gøre, . Hvad tror du?
Hilsen
Vaegten

Hilsen
Vaegten

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har selv for lavt stofskifte, men er velbehandlet. Jeg har aldrig mistet tænder i forbindelse med stofskiftesygdommen.
    Jeg tror du skal få foretaget en blodprøve, der viser kalkindholdet i blodet, hvis værdien ikke er i orden, kan det være årsagen til tandtabet
  • Indstillinger
    Jeg er også stofskiftepatient. Jeg var ved en endokrinolog i Køge som sendte mig videre til knoglescanning. Han fortalte at når man har stofskifteproblemer skal man være opmærksom på kalktab i knoglerne. Hvis du ikke allerede har kigget på Thyreiodeforeningens hjemmeside, kan du gøre det. her er der god information om netop dette. JD
Log in eller Registrér for at kommentere.