Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Svar til Angvi, hvis spørgsmål desværre er blevet slettet!

Redigeret 17 marts, 2009, 08:43 i Sund kost
Angvis spørgsmål og mit svar er desværre blevet slettet! Derfor bringer jeg mit svar endnu en gang:


Hej Angvi

Sådan som jeg forstår det, så drejer din oversigt over forbrug af madvarer sig om, hvad der bliver brugt til én person (dig selv), og du har noteret de madvarer ned, som du køber eller bruger i løbet af en uge.

Du bruger ca. 500 kr. på mad til én person i løbet af en uge. For de penge vil jeg mene, at man kan få en meget fin og sund kost. Jeg bruger selv en del mindre end 500 kr. pr. uge, men jeg bruger også tid på at bage og lave mange andre ting selv, og jeg sørger gerne for at købe tingene, når de er billigst.

Så er der sundheden, og her bliver det straks sværere at sige noget som helst. For hvad består ”det løse” af? Og hvad består dit pålæg af? Er det pålægschokolade, syltetøj, tomater, rejer eller æg i skiver eller noget helt andet?

Som noget positivt noterer jeg, at du sørger for at få forholdsvis meget fisk hver uge. Derudover lægger jeg mærke til, at der intet som helst står om grønsager!

Jeg sørger selv for at få mindst 5-6 forskellige slags grønsager på en uge. Jeg har altid kartofler, løg, hvidløg og gulerødder på lager, samt frosne majs, grønne bønner og ærter i fryseren. Ud over det køber jeg de grønsager, der lige netop den uge ser ud til at være i en god kvalitet til prisen. I går købte jeg f.eks. friske rosenkål og frisk grønkål.

Jeg vil tro, at det er grønsagerne, som det ville være en god idé at prioritere højere i din madplan. Det er fint med tomater, agurk og grøn salat, som du sikkert bruger som pålæg, men du skal være opmærksom på, at en stor del af indholdet i disse grønsager er vand. Det er meget vigtigt, at vi også får de grove grønsager som løg, gulerødder og kål.

Æg er en fin kilde til proteiner, vitaminer og jern. Det er også godt at få, og du nævner ikke æg i din oversigt. Du skal også huske at få tilstrækkeligt med sunde fedtstoffer, som især fås fra fisk, sunde madolier, nødder, mandler og avokado. Af olier kan jeg anbefale rapsolie og olivenolie. Køb dem i en god kvalitet. Olivenolien kan bruges med forsigtighed til at stege i, mens rapsolien er bedst at bruge uopvarmet f.eks. til salatdressing. Lav dine egne dressinger! Det er enkelt og meget sundere end den slags dressinger, som man kan købe, for de er fyldt med tilsætningsstoffer og sukker!

Og først og fremmest skal du huske på at variere. Nå man aldrig har lært at lave mad, kan det selvfølgelig være svært at bruge mange forskellige råvarer. Men du kan jo udvide dit repertoire efterhånden.

Sådan som jeg forstår dig, så er du usikker på, om du gør det rigtige. Og det kan jo være svært at vide, når man aldrig har lært de grundlæggende principper for madlavning. Jeg vil egentlig anbefale dig at læse en kort og enkel bog om disse ting. Det vil gøre dig mere sikker på, at din krop får de næringsstoffer, som den skal bruge, for at du kan holde dig sund og rask. Desværre kan jeg ikke lige komme i tanker om en velegnet bog. Det kan være, at der er andre, der har et forslag.

Mange hilsner

Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.