Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Masser af luft i maven - skyldes det angst?

Hej med jer.

Jeg skriver på min mors vegne, da hun oplever gener, som påvirker hendes dagligdag utrolig meget. Jeg ridser punkterne op her:

* Har ofte masser af luft i maven, hvilket resulterer i mange bøvserier i løbet af dagen (dog ingen fæle lugte).

* Føler sig utrolig udmattet om aftenen, ryster over hele kroppen, og må gå straks i seng. Når står op, føler hun sig meget sulten, og må spise med det samme. Hun kan ikke vente med at spise. Det oplever hun to gange om dagen (anden gang om aftenen). Hun spiser nu i små portioner, da hun ikke kan spise meget ad gangen.

* Hun tør ikke længere at dyrke sport, da hun føler sig utrolig udmattet og træt om aftenen.

* Har fået konstateret, at hun producerer noget mere mavesyre end normalt, og spiser piller for at modvirke det.

* Hun har fået konstateret noget højere blodtryk end normalt, og spiser piller for at modvirke dette.

Ifølge hendes læge kan den store mængde af luft skyldes angst, og hun har også fået lykkepiller. Min mor er dog ikke helt overbevist, og vil gerne høre om der er andre fysiologiske forhold, der kan forklare udmattetheden og den oppustede fornemmelse. Hun er 52 år gammel.

Hilsen,
minirapper

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Minirapper

    Jeg kan godt forstå, at din mor undrer sig. Jeg har aldrig hørt, at luft i maven skulle være et symptom på angst. Et typisk symptom på en angstlidelse er selvfølgelig angst, og hvis din mor hverken lider af angst eller depression, forstår jeg ikke helt lægens begrundelse for at udskrive antidepressiv medicin til hende.

    Jeg kan naturligvis ikke fortælle, hvad din mor fejler, men jeg vil prøve at finde et par ting, som I kan gå videre med.

    Jeg hæfter mig ved, at din mor har problemer med maven og fordøjelsen. Jeg kender selv til at have problemer med udmattelse og rysten og ekstrem sultfølelse, og hos mig er jeg overbevist om, at problemet skyldes, at jeg nemt får for lavt blodsukker. Lige så snart jeg får noget at spise, går problemet over. Jeg er blevet mere opmærksom på, at jeg skal vælge fødevarer, der giver stabilt blodsukker, især om morgenen, hvor jeg er begyndt at spise lidt kød eller fisk, som giver en god mæthedsfølelse, og jeg vælger snarere rugbrød end hvidt brød, ligeledes fordi rugbrød er bedre til at stabilisere blodsukkeret.

    Hvis jeg var din mor, ville jeg begynde at føre dagbog. Det er en god ide at skrive ned, hvad man har spist, og hvordan man har haft det, for på den måde at finde et mønster.

    Hvis jeg var din mor, ville jeg bede lægen om en undersøgelse for vitamin- og mineralmangel. Det er ikke alle vitaminer og mineraler, som en almindelig læge kan undersøge for, men lidt har også ret. Flere forskellige mangeltilstande er kendt for at give træthed. Når lægen nu er i gang med at undersøge, kan han også lige tjekke for lavt stofskifte, som også kan give træthed.

    Men årsagen til problemerne har nu nok at gøre med enten svingende blodsukker eller en svampeinfektion i tarmene, eller måske snarere begge dele.

    Nedenstående link fortæller i afsnittet ”Tarmflora, tarmvæg” om svamp:

    http://www.ny-energi.dk/allergi.html

    Der står bl.a.: ”Svamp i fordøjelseskanalen spredes til hele kroppen og forårsager især luft i maven og oppustethed sidst på dagen, mavesmerter, hud- og slimhindeproblemer, ledsaget af stor trang til søde sager og lavt blodsukker.”

    Og desuden:

    ”Symptomerne på svamp er oppustethed efter spisning, træthed, luft i maven, bøvsen og stor trang til sødt.”

    Svampen kan altså medvirke til lavt eller svingende blodsukker, og det kan man bl.a. få oplysninger om her:

    http://www.vitaviva.com/store/health/he ... cleid=223&

    Som man kan læse sig til, er lægerne ikke særligt interesserede i lavt eller svingende blodsukker. Og svampeinfektioner i tarmene er normalt heller ikke noget, lægerne beskæftiger sig med.

    Begge dele – altså svamp og svingende blodsukker - kan kureres ved hjælp af diæt.

    Jeg vil også lige henlede din mors opmærksomhed på, at forskellige slags medicin kan give træthed som bivirkning, både antidepressiv medicin og visse typer blodtryksmedicin. Hvis det er blodtryksmedicinen, der giver din mor træthed, vil det være muligt at finde en anden type, som ikke har denne bivirkning. Jeg har selv engang taget blodtryksmedicin af typen betablokker (findes under forskellige navne), og den medicin gjorde mig forfærdelig træt.

    Jeg håber, at I kan bruge noget af det, jeg har skrevet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    genoll35genoll35
    Redigeret 15 maj, 2019, 08:16
    Aktivt Kul mod luft i maven - https://shytоbuy.dk Veldig bra produkt!
Log in eller Registrér for at kommentere.